Lekcja demokracji w praktyce

Dodane przez: admin on Październik, 10 2018

W ubiegłym roku szkolnym uczniowie Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Benicach brali udział w programie prowadzonym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej Szkoła demokracji. Jego głównym założeniem było rozwijanie i wspieranie samorządności wśród społeczności uczniowskiej.

W programie CEO wyodrębniono 7 obszarów funkcjonowania szkoły, a w każdym z nich przygotowano propozycje wyzwań, poprzez które placówka miała się zmienić na lepsze. Uczniowie podejmowali je regularnie przez cały rok szkolny. Rozpoczęto tradycyjnie – od wyborów do Samorządu Uczniowskiego. Kandydaci prowadzili swoje kampanie wyborcze przygotowując plakaty i tworząc propozycje przedsięwzięć uczniowskich na rok szkolny 2017/2018. Każdy z uczniów, po okazaniu legitymacji szkolnej, mógł udać się do lokalu wyborczego i zagłosować.

Nowo wybrany Samorząd wziął udział w kilku spotkaniach z panią Dyrektor – Sabiną Rybakowską. Uczniowie, z pomocą opiekunek, przygotowali nowy Regulamin Samorządu Uczniowskiego i brali czynny udział w opracowywaniu statutu szkoły. Przez cały rok dbali o przepływ informacji przygotowując regularnie tablice ogłoszeń i wypowiadali się na temat szkolnego budżetu. Największym wyzwaniem było samodzielne zaplanowanie i przeprowadzenie od początku do końca jednego przedsięwzięcia – uczniowie zdecydowali, że będzie to zabawa tematyczna pod hasłem Imieniny Andrzeja. W ramach programu szkoła demokracji Samorząd Uczniowski wyszedł naprzeciw społeczności lokalnej i przygotował występ pt. Z wizytą w Narnii. Z kolei inne wyzwanie zaowocowało otwarciem klasy Arte – miejsca poświęconego sztuce.

Zwieńczeniem działań w ramach Szkoły demokracji było zorganizowanie debaty dla najstarszych uczniów dotyczącej motywacji do nauki. Po wykonaniu wszystkich działań jedno stało się jasne – program Szkoła demokracji będzie wyznaczał kierunek działań także w kolejnym roku szkolnym. To była niezapomniana lekcja samorządności, która pokazała, że uczniowie także (a może przede wszystkim?) mogą mieć realny wpływ na funkcjonowanie szkoły.