Od 1wrzesśnia Zespoł Szkół nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi oferuje dzieciom klas pierwszych szkoły podstawowej program „Mały Mistrz”. Skierowany jest do dzieci z klas I-III szkół podstawowych, a jego idą jest propagowanie aktywnej postawy. Formuła "Małego Mistrza" opiera się na sześciu zasadniczych blokach sportowych z możliwością poszerzania o pokrewne dziedziny.
W każdym bloku uczeń ma szansę opanowania określonych umiejętności i wiadomości, za które nagradzany jest odpowiednią odznaką. .Od 2015 r. realizować go będą mogły także klasy II, a od 2016 r. klasy III.
Bloki te to:
Realizacja tej sprawności przewidziana jest na pierwsze dwa miesiące roku szkolnego czyli wrzesień-październik.
Przykładowe umiejętności do opanowywania przez uczniów w ciągu trzech lat:
ü umiejętność jazdy na rowerze;
ü znajomość zasad bezpiecznego poruszania się na rowerze;
ü znajomość (w podstawowym zakresie) przepisów i znaków drogowych oraz zasad bezpieczeństwa na drogach;
ü w klasie III uproszczony test na kartę rowerową;
ü udział w wycieczkach turystycznych w obrębie miasta i okolicy oraz udział;
ü w programowych wycieczkach turystycznych;
ü wykonanie mini-kronik;
ü bezpieczeństwo na trasach turystycznych.
Realizacja tej sprawności przewidziana jest na miesiące kiedy pogoda nie pozwala na aktywność na powietrzy, czyli luty-marzec.
Przykładowe umiejętności do opanowywania przez uczniów w ciągu trzech lat:
ü nabycie podstawowych umiejętności zgodnie z założeniami podstawy programowej;
ü „trzymaj się prosto” – ćwiczenia korekcyjne i wiedza o prawidłowej postawie ciała;
ü zapoznanie się z podstawowymi przyborami i przyrządami gimnastycznymi;
ü opanowanie prostych form tanecznych – tańców ludowych, „turniejowych” lub młodzieżowych oraz elementów rytmiki.
Realizacja tej sprawności przewidziana jest na początek roku kalendarzowego, czyli na miesiące styczeń-luty. Przykładowe umiejętności do opanowywania przez uczniów w ciągu trzech lat:
ü jazda na sankach z górki i po terenie płaskim, zabawy ze współćwiczącymi;
ü spacer na nartach biegowych połączony z lepieniem różnych form ze śniegu oraz mini zawody na nartach biegowych;
ü podstawowe umiejętności jazdy na nartach zjazdowych po wyznaczonej trasie, mini zawody z pokonywaniem przeszkód;
ü jazda na łyżwach – elementy „Błękitnej sztafety” i „Złotego krążka” (patrz Kalendarz Imprez SZS);
ü wiedza z zakresu bezpieczeństwa zajęć na śniegu i lodzie oraz zasadach hartowania organizmu.
Realizacja tej sprawności przewidziana jest na kalendarzową jesień, czyli na miesiące październik-grudzień. Przykładowe umiejętności do opanowywania przez uczniów w ciągu trzech lat:
ü opanowanie podstawowych umiejętności gry w piłkę nożną, ręczną, koszykówkę, siatkówkę;
ü udział w grach i zabawach przygotowujących do „gry właściwej” oraz rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole;
ü podstawowe wiadomości z zakresu przepisów, sędziowania, organizacji zabaw i gier sportowych.
Realizacja tej sprawności przewidziana jest na miesiące wiosenne, czyli kwiecień-maj.
Przykładowe umiejętności do opanowywania przez uczniów w ciągu trzech lat:
ü nabycie umiejętności związanych z biegami, skokami i rzutami spójnych z podstawą programową WF dla klas I – III,
ü udział w szkolnych zawodach lekkoatletycznych,
ü zasady bezpieczeństwa podczas zajęć i zawodów na stadionach i w terenie.
Realizacja tej sprawności przewidziana jest na koniec roku szkolnego, czyli na czerwiec. W przypadku tej sprawności możliwe są także działania całoroczne.
Przykładowe umiejętności do opanowywania przez uczniów w ciągu trzech lat:
ü podstawy nauki pływania;
ü udział w szkolnych zawodach pływackich;
ü w miarę możliwości zapoznanie z kajakami, żaglówkami, z windsurfingiem;
ü zasady bezpieczeństwa w wodzie i na akwenach wodnych;
ü higiena kąpieli na pływalniach krytych i otwartych;
ü ekologia – racjonalne gospodarowanie wodą.
Program Małego Mistrza pomaga nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej i współpracującym nauczycielom wychowania fizycznego w:
- dostosowaniu zajęć w klasach I-III do nowej podstawy programowej,
- monitorowaniu stanu zdrowia, rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej uczniów szkół podstawowych,
- zintegrowaniu zajęć ruchowych z innymi zadaniami edukacyjnymi.