„Czytanie na … śniadanie”
„Czytanie na … śniadanie” - projekt czytelniczy realizowany w klasie I. W ciągu kolejnych zajęć nauczyciele czytali dzieciom wiersze J. Brzechwy i J. Tuwima i Baśnie barci Grimm. Do poznanych tekstów uczniowie wykonywali ilustracje, inscenizowali treść wierszy ruchem, wspólnie recytowali znane fragmenty. Kandydaci na przyszłych czytelników mieli okazję poznać e-booki i audiobooki. Pracowali z programami: „Lulu i jej książka”, „Królewna śnieżka i siedmiu Jaśków”, „”Encyklopedia przyrody”, „Encyklopedia dla dzieci”, „Encyklopedia zdrowia”, „Historia świata”, „Tajemnice ludzkiego ciała”. Próbowali swoich sił w głośnym czytaniu fragmentów wypożyczonych książek. Na zakończenie urządzono wystawę prac plastycznych. Pierwszaki prezentowały inscenizację wiersza starszym uczniom. Najważniejszy jednak był „Konkurs czytelniczy”. Uczestników projektu i konkursów nagrodzono dyplomami i drobnymi łakociami.
„Czytamy sami bez taty i mamy”
„Czytamy sami bez taty i mamy” - projekt czytelniczy realizowany w klasie II - III. Tematyka I bloku zajęć dotyczyła poznania bohaterów serii książek Czytamy bez mamy. Uczniowie słuchali czytanych przez nauczyciela i kolegów fragmentów książki „Zwariowane pomysły Doroty”. Rozwiązywali zagadki, odpowiadali na pytania sprawdzające zapamiętane fakty. Uczestniczyli w konkursie plastycznym, projektując ilustrację, która mogłaby znaleźć się na okładce książki.
W II bloku zajęć wykorzystano wiersze „Rady nie od parady” Małgorzaty Strzałkowskiej - uczniowie zastanawiali się jak można wykorzystać zawarte w nich morały. Po wysłuchaniu wiersza „Ala i Ola” uczniowie precyzowali problem, z jakim borykały się dziewczynki. Wspólnie tworzyli Klasowy bank współpracy. Były to naklejone na duży arkusz karteczki z informacją Potrafię … Dzięki temu każdy uczeń klasy będzie wiedział, do kogo w razie potrzeby zwrócić się o pomoc.
III blok dotyczył tekstu „”Słup soli” Elżbiety Zubrzyckiej, miał pomóc rozpoznać i unieszkodliwić szkolnego dręczyciela. Uczniowie wysłuchali fragmentów I cz. książki E. Zubrzyckiej czytanej przez nauczyciela. Rozmowa z uczniami dotyczyła sytuacji podobnych do tej z tekstu. Uczniowie zastanawiali się, czy dręczenie to… wyzywanie, krytyka, poniżanie, ośmieszanie, plotkowanie, bicie, szczypanie, popychanie, szturchanie obwinianie, podstawianie nogi - i jak na nie reagować.
„Mówię Ci … to warto przeczytać ”
„Mówię Ci … to warto przeczytać” - projekt edukacyjno - wychowawczy realizowany w klasach IV - V.
Uczniowie uczestniczyli w diagnozie dotyczącej listy książek, które szkoła planowała zakupić w ramach programu „Książki naszych marzeń”. W każdej z klas zaprezentowano nowe pozycje. Klasa IV - zorganizowała klasowy konkurs „Ilustracje lub komiks” do przeczytanego fragmentu. A klasa V - opowiadanie twórcze - „Co mogło być dalej?” W obydwu klasach tworzono Klasowy Kącik Biblioteczny na zasadzie - chętni uczniowie czytali książkę (lub jej fragmenty) i przygotowywali odczyt - ich zdaniem - ciekawego fragmentu. W każdej przeprowadzono plebiscyt na najciekawszą pozycję.
„Przyjrzyj się bohaterom książek, ale i sobie!”
„Przyjrzyj się bohaterom książek, ale i sobie!” - projekt edukacyjno-wychowawczy realizowany w klasie VI.
Uczniowie uczestniczyli w diagnozie dotyczącej listy książek, które szkoła planowała zakupić w ramach programu „Książki naszych marzeń”. Wspólne czytanie na lekcji języka polskiego fragmentu jednej z nowo zakupionych pozycji. Początkowo nauczyciel wybrał książki, których bohaterowie przeżywają ważne (nie zawsze łatwe) uczucia i emocje, mają problemy. Następnie wspólne czytano wybrane teksty i rozmawiano o nich. Zawsze najważniejsze były uczucia i emocje bohaterów książek. W klasie stworzono plakat, na którym naklejono nazwy dostrzeżonych emocji, uczuć i problemy bohaterów.
Przez kilka zajęć uczniowie prezentowali książki, które wypożyczyli, przeczytali i chcieli zachęcić rówieśników do ich przeczytania - „Książka, która może kogoś poruszyć.”