Interaktywna piaskownica


Czy piaskownica może być nowoczesnym narzędziem do nauki? Oczywiście! Wystarczy kilka „sprzężonych” ze sobą urządzeń, odpowiednie oprogramowanie oraz skrzynia z piaskiem. I … można rozpocząć wspaniałą zabawę, a przy okazji wiele się nauczyć! Usypując pagórki, robiąc dołki w piasku – chociaż w naukowym języku brzmi to poważnie „poprzez kształtowanie prawdziwego piasku, który jest następnie powiększany w czasie rzeczywistym za pomocą mapy kolorów, linii topograficznych i symulowanej wody” – można tworzyć modele topografii. W zależności od wysokości usypanych wzniesień piasek oświetlany jest odpowiednim kolorem, tworząc efektowne poziomice. Warto podkreślić, że wirtualna mapa topograficzna aktualizuje się automatycznie.

To potężne – w przenośni, ale i dosłownie – „narzędzie” edukacyjne uczy pojęć geograficznych, geologicznych i hydrologicznych, takich jak: czytanie mapy topograficznej, znaczenie linii konturu, działów wodnych, zlewni, wałów, a nawet topnienie pokrywy śnieżnej na szczytach gór itp. – zatem pozwoli zrozumieć i jednocześnie „odczytywać” mapy fizyczne. Dodatkowo rozwija wyobraźnię i kreatywność.

Nic więc dziwnego, że od kilku dni w naszej szkole podczas przerw, po lekcjach i w czasie zajęć w świetlicy wre … praca w piaskownicy!

Całe przedsięwzięcie możliwe było dzięki współpracy naszej szkoły z Instytutem Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, zwłaszcza z doktorantami: panią mgr inż. Ingą Szymanowską i panem mgr Wojciechem Wachowiakiem. To oni koordynowali nasz „projekt”. Nieoceniony był wkład pana Zenona Robaka właściciela firmy Robcom z Krotoszyna. To właśnie pan „Zenek” – tak nazywany przez pracowników i uczniów szkoły – montował, instalował, kalibrował … i w efekcie placówka ma „Piaskownicę geomorfologiczną” – tak nazywają ją nasi uczniowie.

Skonstruowanie „Interaktywnej piaskownicy” opierało się na wykorzystaniu sprzętu będącego na wyposażeniu placówki bez dodatkowego wkładu pieniężnego. Warto nadmienić, że podobne „urządzenie” kosztuje kilkadziesiąt tysięcy złotych.

W Polsce są dwa takie – oficjalnie zgłoszone – urządzenia (na Politechnice Warszawskiej i na Uniwersytecie Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie). Wiemy jednak, że w województwie wielkopolskim są interaktywne piaskownice funkcjonujące – na Wydziale Nauk Geograficznych i Geologicznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz w Laboratorium Szkoły Przyszłości w Poznaniu – popularnym EduLab Poznań. Jesteśmy prawdopodobnie trzecią placówką w województwie i jedną z niewielu w kraju posiadającą taki sprzęt.

Szkolne podróże

Nasze Motto

Curabitur sed urna id nunc pulvinar semper. Nunc sit amet tortor sit amet lacus sagittis posuere cursus vitae nunc.Etiam venenatis, turpis at eleifend porta, nisl nulla bibendum justo.

Kontakt

Adres: Roszki, ul.Krotoszyńska 10,
  63-714 Kobierno
Telefon: 62 721 14 18
E-mail: sp-roszki@krotoszyn.pl