Dzieñ tañca i zabawy

      14 stycznia 2016r. na Sali Wiejskiej w ¦winkowie odby³o siê podsumowanie Innowacji Pedagogicznej - „Tanecznym krokiem w Wielkopolskê”, realizowanej od wrze¶nia 2015 roku w Szkole Podstawowej w ¦winkowie.
      Realizacja Innowacji Pedagogicznej mia³a na celu przywo³anie dawnych tañców, zabawy, obrzêdów i tradycji wspólnego spêdzania czasu, aby zachêciæ uczniów, ich rodziny i pozosta³ych mieszkañców wioski do „symbolicznego powrotu do korzeni”, wzmocnienia wiêzi ze swoj± ma³± ojczyzn±, kultywowania warto¶ci kultury ludowej, prezentowania i popularyzowania bogactwa wielkopolskiego folkloru. Ponadto do zdobywania informacji, rozwijania wspó³pracy i nawi±zywania kontaktów z placówkami kulturalnymi w okolicy.
      Elementem sk³adowym innowacji by³ projekt edukacyjny „Tañce, zabawy i obrzêdy Wielkopolski w pamiêci naszych przodków”. Celem g³ównym tego projektu by³o zbadanie poziomu wiedzy na temat dawnych tañców, zabaw, a tak¿e wybranych obrzêdów zwi±zanych z regionem Wielkopolski, stanowi±cych nieformaln±, a przez to blisk± i autentyczn± dla mieszkañców czê¶æ dziedzictwa naszego regionu.
      Innowacjê Pedagogiczn± realizowano od wrze¶nia 2015 roku w Szkole Podstawowej w ¦winkowie, Muzeum Regionalnym im. Hieronima £awniczaka w Krotoszynie, Bibliotece Publicznej im. Arkadego Fiedlera w Krotoszynie i siedzibie Zespo³u Tañca Ludowego „Swojacy” w Skrzebowej. W szkole uczniowie i przedszkolacy æwiczyli poznane tañce regionalne i zabawy. Wcze¶niej te tañce zaprezentowali im i wspólnie z nimi æwiczyli cz³onkowie Zespo³u Tañca Ludowego „Swojacy” w Skrzebowej. W Muzeum Regionalnym im. Hieronima £awniczaka i Bibliotece Publicznej im. Arkadego Fiedlera w Krotoszynie uczniowie pozyskiwali informacje na temat dawnych tañców, zabaw, a tak¿e wybranych obrzêdów zwi±zanych z regionem Wielkopolski. W¶ród ró¿norodnych dzia³añ, jakie by³y prowadzone, by³o zbadanie czy zabawy, tañce i obrzêdy do¿ynkowe z dzieciñstwa naszych dziadków zachowa³y siê w pamiêci starszego pokolenia. W tym celu opracowano i przeprowadzono ankietê w¶ród dziadków i pradziadków uczniów klas I-III.
      14 stycznia odby³o siê wielkie podsumowanie, prezentacja efektów kilkumiesiêcznej pracy. By³y plakaty obrazuj±ce wyniki ankiet, artyku³y o tañcach, zabawach i wybranych obrzêdach napisane przez uczniów z klas IV-VI, fotografie z przebiegu realizacji projektu, a przede wszystkim tañce, piosenki i zabawy regionalne w wykonaniu wszystkich uczniów szko³y podstawowej i oddzia³u przedszkolnego.
      Dzieci z przedszkola prezentowa³y taniec ludowy Miotlarz i zabawê regionaln± Jawor-Jaworowi ludzie, znan± równie¿ jako Budujemy mosty. Uczennice szko³y podstawowej Faustyna z klasy drugiej i Monika z klasy pi±tej ¶piewa³y piosenki „Jestem sobie ¦winkowianka” i „Czerwone jagody”. Tañce wielkopolskie, które od wielu pokoleñ pe³ni³y wa¿n± rolê oraz wyra¿a³y rado¶æ przedstawiali kolejno uczniowie. Najpierw zespo³y uczniowskie klasy pierwszej, drugiej i trzeciej prezentowa³y Polkê jarociñsk± zwan± równie¿ polk± jarocink±, a Maryneczkê zatañczyli uczniowie klasy czwartej, pi±tej i szóstej. Taneczne pl±sy by³y przeplatane zabawami regionalnymi Uciekaj myszko do dziury i Sia³a baba mak.
      Wszystkie zaplanowane w Innowacji Pedagogicznej zadania zosta³y zrealizowane w ca³o¶ci. Realizacja poszczególnych zadañ sprawi³a uczniom wiele rado¶ci, a prezentacja efektów koñcowych kilkumiesiêcznej pracy wywar³a ogromne wra¿enie na zaproszonych w dniu 14 stycznia mieszkañcach ¦winkowa i okolic. Z pewno¶ci± kultywowanie kultury ludowej, prezentowanie i popularyzowanie bogactwa wielkopolskiego folkloru wzmacnia wiêzi z Ma³± Ojczyzn±.

J.Tokarek