Dzie ta鎍a i zabawy

      14 stycznia 2016r. na Sali Wiejskiej w 安inkowie odby這 si podsumowanie Innowacji Pedagogicznej - „Tanecznym krokiem w Wielkopolsk”, realizowanej od wrze郾ia 2015 roku w Szkole Podstawowej w 安inkowie.
      Realizacja Innowacji Pedagogicznej mia豉 na celu przywo豉nie dawnych ta鎍闚, zabawy, obrz璠闚 i tradycji wsp鏊nego sp璠zania czasu, aby zach璚i uczni闚, ich rodziny i pozosta造ch mieszka鎍闚 wioski do „symbolicznego powrotu do korzeni”, wzmocnienia wi瞛i ze swoj ma陰 ojczyzn, kultywowania warto軼i kultury ludowej, prezentowania i popularyzowania bogactwa wielkopolskiego folkloru. Ponadto do zdobywania informacji, rozwijania wsp馧pracy i nawi您ywania kontakt闚 z plac闚kami kulturalnymi w okolicy.
      Elementem sk豉dowym innowacji by projekt edukacyjny „Ta鎍e, zabawy i obrz璠y Wielkopolski w pami璚i naszych przodk闚”. Celem g堯wnym tego projektu by這 zbadanie poziomu wiedzy na temat dawnych ta鎍闚, zabaw, a tak瞠 wybranych obrz璠闚 zwi您anych z regionem Wielkopolski, stanowi帷ych nieformaln, a przez to blisk i autentyczn dla mieszka鎍闚 cz窷 dziedzictwa naszego regionu.
      Innowacj Pedagogiczn realizowano od wrze郾ia 2015 roku w Szkole Podstawowej w 安inkowie, Muzeum Regionalnym im. Hieronima ζwniczaka w Krotoszynie, Bibliotece Publicznej im. Arkadego Fiedlera w Krotoszynie i siedzibie Zespo逝 Ta鎍a Ludowego „Swojacy” w Skrzebowej. W szkole uczniowie i przedszkolacy 獞iczyli poznane ta鎍e regionalne i zabawy. Wcze郾iej te ta鎍e zaprezentowali im i wsp鏊nie z nimi 獞iczyli cz這nkowie Zespo逝 Ta鎍a Ludowego „Swojacy” w Skrzebowej. W Muzeum Regionalnym im. Hieronima ζwniczaka i Bibliotece Publicznej im. Arkadego Fiedlera w Krotoszynie uczniowie pozyskiwali informacje na temat dawnych ta鎍闚, zabaw, a tak瞠 wybranych obrz璠闚 zwi您anych z regionem Wielkopolski. W鈔鏚 r騜norodnych dzia豉, jakie by造 prowadzone, by這 zbadanie czy zabawy, ta鎍e i obrz璠y do篡nkowe z dzieci雟twa naszych dziadk闚 zachowa造 si w pami璚i starszego pokolenia. W tym celu opracowano i przeprowadzono ankiet w鈔鏚 dziadk闚 i pradziadk闚 uczni闚 klas I-III.
      14 stycznia odby這 si wielkie podsumowanie, prezentacja efekt闚 kilkumiesi璚znej pracy. By造 plakaty obrazuj帷e wyniki ankiet, artyku造 o ta鎍ach, zabawach i wybranych obrz璠ach napisane przez uczni闚 z klas IV-VI, fotografie z przebiegu realizacji projektu, a przede wszystkim ta鎍e, piosenki i zabawy regionalne w wykonaniu wszystkich uczni闚 szko造 podstawowej i oddzia逝 przedszkolnego.
      Dzieci z przedszkola prezentowa造 taniec ludowy Miotlarz i zabaw regionaln Jawor-Jaworowi ludzie, znan r闚nie jako Budujemy mosty. Uczennice szko造 podstawowej Faustyna z klasy drugiej i Monika z klasy pi徠ej 酥iewa造 piosenki „Jestem sobie 安inkowianka” i „Czerwone jagody”. Ta鎍e wielkopolskie, kt鏎e od wielu pokole pe軟i造 wa積 rol oraz wyra瘸造 rado嗆 przedstawiali kolejno uczniowie. Najpierw zespo造 uczniowskie klasy pierwszej, drugiej i trzeciej prezentowa造 Polk jaroci雟k zwan r闚nie polk jarocink, a Maryneczk zata鎍zyli uczniowie klasy czwartej, pi徠ej i sz鏀tej. Taneczne pl御y by造 przeplatane zabawami regionalnymi Uciekaj myszko do dziury i Sia豉 baba mak.
      Wszystkie zaplanowane w Innowacji Pedagogicznej zadania zosta造 zrealizowane w ca這軼i. Realizacja poszczeg鏊nych zada sprawi豉 uczniom wiele rado軼i, a prezentacja efekt闚 ko鎍owych kilkumiesi璚znej pracy wywar豉 ogromne wra瞠nie na zaproszonych w dniu 14 stycznia mieszka鎍ach 安inkowa i okolic. Z pewno軼i kultywowanie kultury ludowej, prezentowanie i popularyzowanie bogactwa wielkopolskiego folkloru wzmacnia wi瞛i z Ma陰 Ojczyzn.

J.Tokarek