|
|
Szkoła Podstawowa nr 4 w Krotoszynie, w roku szkolnym
2008/2009 przystąpiła do pilotażowego programu Centrum Edukacji
Obywatelskiej „Dobrze uczyć i oceniać w szkole samorządowej”, którego
głównym celem było zapoznanie z ideą i zasadami oceniania kształtującego
oraz wprowadzanie tego sposobu oceniania w codziennej pracy ucznia,
nauczyciela oraz rodziców.
Nauczyciele wykonywali zadania wynikające z uczestnictwa w programie. O
podjętych działaniach na początku roku szkolnego poinformowani zostali
uczniowie oraz ich rodzice, którzy mogli wyrazić własną opinię na temat
wprowadzanego programu.
Ponadto grupa nauczycieli uczestniczyła w kursie internetowym „ Lider
oceniania kształtującego w szkole”. W trakcie trwania kursu liderzy
organizowali spotkania rad pedagogicznych, na których zapoznawali
nauczycieli z poszczególnymi modułami i materiałami szkoleniowymi.
Wyznaczeni nauczyciele uczestniczyli również w dwudniowych szkoleniach
dotyczących oceniania kształtującego oraz procedury SUS. Szkolenia te
były szczególnie ważne ze względu na uczestnictwo nauczycieli z całej
Polski. Stały się doskonałą okazją do wymiany doświadczeń i wyciągnięcie
wniosków do własnej pracy.
4 października 2011 roku odbył się w SP4 panel koleżeński .
Uczestniczyli w nim nauczyciele ze szkół w Krotoszynie, Ostrowie Wlkp.
Skalmierzycach i Czaczu oraz moderator CEO pani Małgorzata Osińska.
Goście obserwowali pracę uczniów na lekcjach , rozmawiali z
przedstawicielami Samorządu Uczniowskiego, Rady Rodziców, dyrektorem
placówki oraz nauczycielami .
Paneliści przeanalizowali raport końcowy podsumowujący działania podjęte
przez szkołę. Wysłuchali sprawozdań liderów zespołów zadaniowych. Odbyła
się też dyskusja nad problemami oświaty ( m. in. zastanawiano się , jak
zmniejszyć poziom agresji wśród uczniów, jak zachęcić rodziców do
współpracy ze szkołą i jak pomóc uczniom w uczeniu się) . W tej części
panelu udział wzięli przedstawiciele organu prowadzącego Naczelnik
Wydziału Oświaty i Spraw Społecznych UM w Krotoszynie pani Małgorzata
Mielcarek, nadzoru – starszy wizytator pan Dariusz Dębicki z Kuratorium
Oświaty, przedstawiciel Rady Miejskiej pan Mirosław Gańko nauczyciele,
rodzice i dzieci. Swoją obecnością zaszczycili nas przedstawiciele
instytucji współpracujących ze szkoła pani Karina Bratborska z PPP, pan
Wojciech Szuniewicz z KOK, pan Karol Kaj ZNP.
Udział w programie został zakończony przyznaniem szkole certyfikatu
„Szkoły uczącej się”.
Uczniowie naszej szkoły objęci są programem Ocenianie Kształtujące – OK. W
ramach realizacji tego programu wprowadza się poszczególne elementy
Oceniania Kształtującego.
Atmosfera w klasie.
Jaka atmosfera panuje w klasie i czy sprzyjać ona będzie uczeniu się bez
rywalizacji. Jeśli dojdziemy do wniosku, że w zespole uczniowskim panuje
konkurencja, że uczniowie są przyzwyczajeni do pracy dla nagrody – oceny,
pochwały, plakietki wzorowego ucznia, to zastanówmy się, jak to zmienić.
Dlaczego jest to ważne? Bowiem jeśli mamy „najlepszych”, to będą też
„najsłabsi” lub „najgorsi”. Ci z kolei będą pracowali, żeby uniknąć kary.
Będą również bali się zadawać pytania i udzielać odpowiedzi, żeby się nie
kompromitować. I to nie tylko w oczach nauczyciela, ale również (a może
przede wszystkim) w oczach kolegów. Może dojść też do takiej sytuacji, że
będą bojkotować lekcję, wprowadzać swoistą modę na nieuczenie się,
szykanować „kujonów”.
Rolą nauczania jest wspieranie uczniów, a nie ocenianie ich i wykazywanie
jak mało jeszcze umieją.
Element 1
Cele lekcji.
Uczniowie muszą wiedzieć, dokąd zmierzają. Jeśli będą znali
założony cel, to łatwiej będzie go wspólnie osiągnąć.
Użyjemy tu takiego porównania: Pewien człowiek wybierał się na spacer, miał
do dyspozycji wiele tras, ale nie miał celu swojej wycieczki. Przespacerował
się więc po okolicy, wybierając różne ścieżki, ale nie dotarł do wszystkich
interesujących miejsc, gdyż nie wiedział nawet o ich istnieniu. Następnym
razem człowiek dowiedział się, że w okolicy są bardzo ciekawe miejsca do
zwiedzania, zaplanował swoją wycieczkę, wytyczył trasę i zwiedził wszystko,
co zamierzał.
Podobnie jest z uczniem, który zna tylko temat lekcji, ale nie wie, co jest
celem lekcji, co ma poznać i po co. Jeśli dopuścimy ucznia do tajemnicy,
dokąd zmierzamy, to może uda się go namówić do zwiększenia tempa „marszu”
lub zatrzymania się na pewien czas w ważnym strategicznie miejscu.
Każdego dnia dzieci mają podany temat lekcji np.
Temat dnia: Najlepszy komputer nie zastąpi kolegi.
Cele lekcji (sformułowane w języku ucznia po to, żeby były
dobrze zrozumiane)
-
Będziesz umiał ułożyć pytania do
przeczytanego tekstu.
-
Nauczysz się
rytmicznie czytać oraz stukać zdania.
-
Będziesz umiał
napisać wyraz ze zmiękczeniami ń, ni, ź, zi
-
Sprawnie
będziesz dodawać i odejmować do 20.
Pod koniec zajęć uczniowie będą potrafili odpowiedzieć na następujące
pytania (na lekcji zada je nauczyciel, a w domu rodzice)
- Dziś nauczyłem się ....
- Zrozumiałem, że.......
- Przypomniałem sobie, że.........
- Zaskoczyło mnie, że.........
Element 2
Kryteria oceniania.
Ustaliliśmy już cele lekcji. Wiemy więc, dokąd zdążamy, co
chcielibyśmy wspólnie osiągnąć. Teraz musimy ustalić, jakie zjawiska i fakty
pokażą, że osiągnęliśmy założone cele na danej lekcji, jak również dla
większego działu. NaCoBeZU, czyli na co będę zwracać uwagę oceniając pracę
ucznia.
-
Dzięki „nacobezu” zawieramy z uczniem umowę dotyczącą
tego, co podlega ocenie.
-
Uczniowie wiedzą, jakie wiadomości i umiejętności muszą
opanować na lekcji i jaki poziom wykonania zadania jest wymagany.
-
Uczniowie wiedzą jakie wiadomości powinni powtórzyć do
sprawdzianu oraz jakie elementy pracy domowej lub konkretnego ćwiczenia
będą oceniane.
-
Kryteria nacobezu ustala sam nauczyciel lub formułuje
wspólnie z uczniami.
Element 3
Informacja zwrotna.
I
Informacja zwrotna (IZ) jest dialogiem nauczyciela z
uczniem mającym pomóc uczniowi w uczeniu się. Najczęściej przyjmuje ona
formę komentarza pisemnego lub ustnego do pracy ucznia. Powinniśmy pamiętać
o niezbędnych czterech elementach informacji zwrotnej :
- wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia
[+ +];
- odnotowanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze
strony ucznia [ - ];
- wskazówki – w jaki sposób uczeń powinien poprawić pracę
[D]
- wskazówki – w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej
[f]
Element 4
Ocena koleżeńska i samoocena.
Ocenianie kształtujące jest nauczaniem wspomagającym uczniów
w ich procesie uczenia się. Między innymi oznacza to, że duża część
odpowiedzialności za uczenie się spoczywa na uczniu. W ocenianiu
kształtującym szukamy sposobów na to, aby uczniowie tę odpowiedzialność
chcieli przejąć. Pomocne może być ograniczenie roli nauczyciela w ocenianiu
prac uczniów i zachęcenie uczniów do oceny koleżeńskiej i samooceny. W
szkole zwykle ściśle są określone role jakie pełni nauczyciel i uczeń.
Nauczyciel ma obowiązek ucznia nauczyć, a uczeń jest odbiorcą wiedzy
przekazywanej.
W ocenianiu kształtującym chcemy przełamać znaną szkolną zabawę w
„policjanta i złodzieja”, w której nauczyciel śledzi tylko potknięcia
ucznia, a uczeń stara się oszukać nauczyciela. Wprowadzając ocenę koleżeńską
i samoocenę stawiamy ucznia w roli nauczyciela. Nie rozliczamy ucznia, nie
oceniamy, nie szufladkujemy. Teraz uczniowie (na podstawie ustalonych
kryteriów oceniania) wzajemnie recenzują swoje prace, dają sobie wzajemnie
wskazówki.
W ocenie koleżeńskiej, z jednej strony bardzo dobrze rozumieją kolegę,
którego pracę sprawdzają, gdyż przed chwilą wykonywali to samo zadanie, a z
drugiej strony uczą się od swego kolegi innego podejścia do zagadnienia.
Dodatkowym profitem przy ocenie koleżeńskiej jest to, że uczniowi dużo
łatwiej jest przyjąć informację zwrotną od rówieśnika, choćby dlatego, że
wyrażona jest językiem, którym uczniowie porozumiewają się na co dzień.
Również uczniowie w roli „nauczyciela” stają się bardziej odpowiedzialni i
przykładają się do napisania dobrego komentarza, a wtedy sami się również
uczą.
Jakie korzyści możemy mieć ze stosowania oceny koleżeńskiej i samooceny
przez naszych uczniów?
-
Uczniowie stają się bardziej samodzielni,
odpowiedzialni za swoją naukę oraz zaangażowani w proces uczenia się.
-
Uczniowie lepiej rozumieją czego się uczą i po co.
-
Wzrasta u uczniów poczucie własnej wartości, pewności
siebie i motywacji do nauki
-
Uczniowie wiedzą, czego jeszcze nie opanowali i czego
muszą się jeszcze nauczyć.
-
Uczniowie łatwiej przyznają się, że czegoś nie
rozumieją i chętniej zadają pytania.
-
Uczniowie chętniej przystępują do poprawy swojej
pracy i w mniejszym stopniu porównują się z innymi uczniami.
-
Lekcje stają się ciekawsze dla uczniów i dla
nauczyciela, w klasie panuje atmosfera sprzyjająca uczeniu się.
-
Nauczyciel ma stałą informację o postępach
indywidualnych uczniów.
-
Nauczyciel może wraz z uczniami planować osiąganie
przez uczniów założonych celów.
-
Nauczyciel oszczędza czas poświęcany na poprawianie
prac uczniów.
Badanie wykazują, że człowiek uczy się najlepiej wtedy, gdy
tłumaczy coś innym. Ocena koleżeńska daje właśnie takie możliwości.
Oceniając prace kolegów uczeń ma okazję zwrócić uwagę na te aspekty, które w
swojej pracy pominął i w ten sposób się uczy. Uczniowie nie tylko udzielają
sobie nawzajem informacji zwrotnej, ale również dyskutują na ten temat i
mogą udzielić sobie wskazówek. Uczniowie wolą, gdy ich pracę sprawdza
koleżanka lub kolega. Nie boją się wtedy kompromitacji, mają czas na
dokładne przedyskutowanie oceny i w końcu mogą pracę poprawić przed
pokazaniem jej nauczycielowi.
Opracowane na podstawie materiałów szkoleniowych SUS
Jedną z metod stosowanych w OK jest metodnik, który dzieci z
klas pierwszych dostały od rodziców z okazji “Dnia Dziecka”. Oto jak wygląda
praca z metodnikiem:
Światła – trzy kartki w kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym
Uczniowie wystawiają odpowiedni kolor w celu poinformowania:
-
zielony – daję sobie świetnie radę, wszystko rozumiem
-
żółty – mam pewne wątpliwości
-
czerwony – nic nie rozumiem, proszę o pomoc
Po zastosowaniu tej techniki nauczyciel może poprosić
„zielonych” o wytłumaczenie wątpliwości w parach „żółtym”, natomiast
„czerwonym” sam wytłumaczy wszystko od początku. Innym wariantem metody jest
używanie tylko dwóch świateł: zielonego i czerwonego na wyrażenie zgody lub
jej braku.
Karty: A, B, C i D
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie z możliwością czterech różnych odpowiedzi.
Uczniowie po zastanowieniu się (najlepiej w parach) decydują, którą
odpowiedź wybierają.
Białe tablice
Nauczyciel zadaje pytanie, a uczniowie piszą odpowiedź ścieralnym flamastrem
na białej tablicy. Podnoszą swoją tablicę i nauczyciel ma obraz odpowiedzi
całej klasy. Metoda zmusza każdego ucznia do udzielenia odpowiedzi.
Patyczki
Na początku lekcji uczniowie oddają nauczycielowi patyczki ze swoimi
imionami. Nauczyciel po zadaniu pytania losuje patyczek z imieniem ucznia,
który odpowiada. Zapewnia to różnorodność wyboru osób i mobilizuje każdego
ucznia do poszukiwania odpowiedzi.
Zakaz podnoszenia rąk
Jest to karta dla nauczyciela, który swoim metodnikiem przypomina uczniom o
ustalonej zasadzie – niezgłaszania się do odpowiedzi przez podnoszenie ręki.
Wprowadzenie tej zasady jest konieczne przy pracy z zastosowaniem metodnika.
Dzięki niej oraz zastosowaniu patyczków wszyscy mobilizują się do
poszukiwania odpowiedzi na pytanie nauczyciela. Karta pozwala bezgłośnie
przypomnieć uczniom o wprowadzonej umowie.
Materiały do pobrania:
|