Zainteresowani uczniowie klasy 5d na zajęciach kółka
informatycznego "Enterek" realizowali projekt edukacyjny pn. Narodowy
Program Rozwoju Czytelnictwa. Wspólnie wybraliśmy temat w oparciu o
posiadany księgozbiór w bibliotece szkolnej. Tematem przewodnim były wiersze
Juliana Tuwima. Na początku zapoznaliśmy się z wybranymi utworami dla
dzieci. Następnie zaczęliśmy tworzyć prezentację multimedialną. Na wstępie
napisaliśmy kilka zdań na temat twórczości autora. Kolejne slajdy zawierają
tytuł wiersza, jego fragment i ilustrację do treści wiersza. Zastosowaliśmy
animację niestandartową, aby prezentacja była ciekawsza. Udział w projekcie
wzięli: Igor Wolny, Wiktor Urbaniak, Maciej Walczak, Piotr Galewski, Kacper
Zybała i Damian Michalik.
Mariola Bruder
KoderJunior - Szkoła Mistrzów Programowania
Projekt wdrażający elementy nauki programowania do
edukacji wczesnoszkolnej
Projekt „KoderJunior” jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Polska
Cyfrowa na lata 2014 - 2020 w działaniu 3.2 Innowacyjne rozwiązania na rzecz
aktywizacji cyfrowej. Działanie to zostało zaplanowane przez Ministerstwo
Cyfryzacji oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej. Jego celem jest
przygotowanie szkół do wdrożenia nauki programowania do podstawy
programowej.
Projekt „KoderJunior” obejmuje przeszkolenie nauczycieli i wsparcie ich
(poprzez zaangażowanie ekspertów, trenerów i ko-trenerów) we wdrażaniu
innowacyjnych metod kształtowania kompetencji programowania oraz rozwijania
kompetencji cyfrowych w klasach 1-3.
Po zakończeniu szkoleń każdy nauczyciel biorący udział w projekcie
zrealizuje 15 jednostek zajęć ze swoją klasą (w tym jedne poza szkołą
w innowacyjnym Laboratorium Szkoły Przyszłości EduLab) na bazie scenariuszy
przygotowanych przez partnerów projektu – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
w Poznaniu i Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe.
Szkoły, które zgłoszą się do projektu zostaną wyposażone, zgodnie z
przeprowadzonym przez MEN audytem, w sprzęt komputerowy, multimedialny i
pomoce dydaktyczne (m. in. klocki, roboty, gry) potrzebne do przeprowadzenia
zajęć z uczniami. Brakujący do realizacji zajęć sprzęt i materiały zostaną
zakupione w ramach projektu, a po jego zakończeniu zostaną przekazane szkole
do prowadzenia zajęć z zakresu programowania.
To cykl scenariuszy lekcji dla klas 1 - 3 realizowanych przez R.
Cierniewską, L. Grzesińską i A. Mintę. Ideą programu jest świętowanie
różnych okoliczności (Boże Narodzenie, Wielkanoc), a także podkreślenie wagi
różnych dni (np. Walentynki, pierwszy dzień wiosny) poprzez wykorzystanie
scenariuszy lekcji. Program jest przeznaczony dla nauczycieli edukacji
wczesnoszkolnej. Scenariusze w ramach programu są dostosowane dla klas
I-III. Biorąc udział w programie, realizuje się podstawę programową oraz
rozwija u uczniów umiejętności krytycznego i logicznego myślenia,
rozumowania, argumentowania i wnioskowania.
W każdym miesiącu (w dowolnie wybranym dniu) należy zrealizować jeden z
podanych scenariuszy:
listopad:
Dzień Postaci z Bajek (obchodzony 5 XI): Jak mówią postaci z bajek?
Dzień Pluszowego Misia (obchodzony 25 XI): Czy misia można spotkać w lesie?
grudzień:
Dzień Praw Człowieka (obchodzony 10 XII): Po co i komu potrzebne jest prawo?
Święta Bożego Narodzenia (obchodzony 25 XII): Dlaczego świętujemy rodzinnie?
styczeń:
Dzień Inżyniera (obchodzony 6 I): Jak zbudować wytrzymały most?
Dzień Kryptologii (obchodzony 25 I): Jak przekazać tajną wiadomość?
luty:
Dzień Chorego (obchodzony 11 II): Dlaczego mam katar i boli mnie gardło?
Walentynki (obchodzony 14 II): Jak ludzie przeżywają emocje?
marzec: KONKURS!
Pierwszy Dzień Wiosny (21 III)
Dzień Matematyki (12 III)
Światowy Dzień Wody (22 III)
Międzynarodowy Dzień Teatru (27 III)
Święta Wielkanocne (1 IV)
kwiecień:
Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci (obchodzony 2 IV): Jakie przygody
spotykają bohaterów komiksów?
Dzień Ziemi (22 IV): Dlaczego na Ziemi jest coraz cieplej?
maj:
Międzynarodowy Dzień Telekomunikacji (obchodzony 17 V): Dlaczego możemy
rozmawiać przez telefon?
Światowy Dzień Kosmosu (21 V): Czy gwiazdy naprawdę spadają?
Ze szkolnej ławki do sali wykładowej
Od stycznia 2017 roku uczniowie z klasy Pani Anny
Marcinkowskiej biorą udział w
comiesięcznych spotkaniach w ramach Polskiej Akademii Dzieci przy
Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu. Podczas cyklicznych spotkań
dzieci zdobywały wiedzę o Wikingach, poznawały właściwości owoców i warzyw
oraz tajniki nowoczesnej technologii. Na pierwszym spotkaniu odbyła się
uroczysta inauguracja dziecięcego roku akademickiego, podczas której
uczniowie otrzymali indeksy.
Obok zdobywania wiedzy, dzieci uczestniczą w zabawach muzyczno - ruchowych
oraz spotykają się z rówieśnikami z innych szkół. Każde zajęcia to wspaniała
zabawa!
Polska Akademia Dzieci w Dolnośląskiej Szkole Wyższej
To pierwszy na skalę międzynarodową uniwersytet prowadzony przez dzieci.
Mali eksperci w trakcie wykładów naukowych, które odbywają się w ciągu roku
akademickiego w ustalony dzień w szkołach wyższych, przekazują słuchaczom
wiedzę z obszaru swoich zainteresowań. Celem projektu jest rozbudzanie w
młodych odbiorcach ciekawości świata, chęci do realizowania własnych
pomysłów oraz projektowania eksperymentów. Uczestnikami wydarzenia są dzieci
w wieku od 6. do 12. lat oraz ich opiekunowie. W trakcie zajęć uczestnicy
mogą zadawać pytania ekspertom. Wszyscy słuchacze posiadają imienny indeks
uczelni, w której organizowane są wykłady. Każde spotkanie kończy się
poczęstunkiem, a zwieńczeniem całorocznych wysiłków jest wspólna,
międzynarodowa konferencja organizowana 1 czerwca w Gdańsku. Wstęp na
wykłady Polskiej Akademii Dzieci jest bezpłatny.
Organizatorem Polskiej Akademii Dzieci we Wrocławiu jest Dolnośląska Szkoła
Wyższa. Partnerem strategicznym projektu jest Miasto Wrocław. Patronat
honorowy nad projektem objęli Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak oraz
Dolnośląski Kurator Oświaty Roman Kowalczyk.
Piękno Ziemi i jej tajemnice to pierwszy temat, który rozpoczął VI
edycję Polskiej Akademii Dzieci organizowanej w Dolnośląskiej Szkole
Wyższej. W naukowym spotkaniu bierze udział blisko 300 dzieci w wieku od 6
do 12 lat. A wśród nich uczniowie klasy III A z SP4! Jak na prawdziwych
studentów przystało otrzymaliśmy Indeksy Studentów Polskiej Akademii Dzieci.
Wykład otwierający VI edycję Polskiej Akademii Dzieci był o najdłuższej
rzece świata i podróży marzeń do Amazonii wygłoszony przez 11-letnią Kasię i
jej rówieśniczkę Olę. Gośćmi akademii byli podróżnicy, którzy zwiedzili
cztery kontynenty na motocyklach. Zwiedziliśmy również Bibliotekę DSW, która
zaskoczyła nas bogatym księgozbiorem oraz niespotykanym pokojem …głośnej
pracy, w którym znaleźliśmy książki do oglądania.
Opracowała A. Marcinkowska
dodano 1 marca 2018 roku
Zdrowo jem, więc wiem projekt realizowany w klasie 3A
Głównym celem projektu jest wykształcenie u dzieci
postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz
przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla
zdrowia szkodliwych. Ważnym celem jest również uświadomienie związku
pomiędzy żywieniem, a występowaniem wielu chorób i dolegliwości oraz
podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej.
Zamysłem twórców projektu jest także kształcenie rodziców jako osób, od
których zależy całokształt stylu życia rodziny i przekonanie ich, że warto
zadbać o zdrowe odżywianie i regularną aktywność fizyczną.
Już po raz ósmy z radością zapraszamy do udziału w projekcie „Zdrowo jem,
więcej wiem”, który odbędzie się pod Honorowym Patronatem Pierwszej Damy,
Agaty Kornahauser - Dudy.
Pragniemy, żeby dzisiejsze dzieci za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat były
zdrowymi i aktywnymi dorosłymi. Musimy pamiętać, że „czym skorupka za młodu
nasiąknie, tym na starość trąci”. Dlatego tak ważne jest, aby w dzieciach
wyrobić nawyki i przekonania, które pozwolą im cieszyć się zdrowym i długim
życiem oraz podejmować właściwe decyzje. Wspólnie z Państwem chcemy podjąć
się tej misji i właśnie dlatego zapraszamy do udziału w naszym
przedsięwzięciu. Wierzymy w sens systematycznych i długofalowych działań,
które pomogą nam dokonać społecznej zmiany. Do tej pory zrealizowaliśmy 7
edycji „Zdrowo jem, więcej wiem”. Jest to ogólnopolski projekt edukacji
prozdrowotnej dla zerówek i klas I - III szkół podstawowych. Prowadzimy go
od 2010 roku i od samego początku towarzyszy nam troska o zdrowie młodego
pokolenia. Dzięki bogatej, wieloaspektowej i spójnej formule projekt
doskonale wpisuje się w podstawy programowe Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Projekt "Zdrowo jem, więc wiem" to przede wszystkim:
bogata oferta edukacyjna dla zerówek i klas I-III szkół podstawowych;
baza wiedzy i scenariuszy zajęć dla nauczycieli;
szansa dla nauczycieli na podniesienie swoich kwalifikacji w zakresie
edukacji związanej ze zdrowym i ekologicznym stylem życia;
szansa dla uczniów na zdobycie wiedzy o zdrowym odżywianiu oraz wyrobienie
prawidłowych nawyków żywieniowych, a także zdobycie cennych umiejętności
takich jak praca w grupie.
Opracowanie Anna Marcinkowska
dodano 6 marca 2018 r
W roku szkolnym 2017/2018, uczniowie klas 5 - 6 wraz z wychowawcami klas
biorą udział w realizacji programu profilaktycznego "Trzymaj formę". Głównym
celem programu jest propagowanie zdrowego stylu życia a przede wszystkim
wyrabianie zdrowych i właściwych nawyków żywieniowych wśród dzieci i
młodzieży . Realizacja programu będzie trwała przez cały rok szkolny
,zgodnie ze szkolnym Planem realizacji programu "Trzymaj formę" w roku
szkolnym 2017-2018.
Szkolnym koordynatorem programu w naszej szkole została pani Edyta
Piotrowska - nauczyciel przyrody w klasach czwartych we współpracy z Beatą
Jerzyk- nauczycielem biologii i przyrody.
Beata Jerzyk
Ankieta dotycząca sposobu odżywiania się uczniów.
W ramach realizacji Programu profilaktycznego ,, Trzymaj formę", uczniowie
klas V - VI wzięli udział w ankiecie dotyczącej sposobu odżywiania się.
Ankietę opracowała Beata Jerzyk - nauczyciel biologii i przyrody klas V -
VI. Badania ankietowe przeprowadzone zostały podczas lekcji przyrody i na
godzinach wychowawczych w październiku 2017r. Ankiety zostaną podsumowane
przez szkolnego koordynatora programu ,,Trzymaj formę" - p. Edytę Piotrowską
- nauczyciela przyrody klas IV. Z wynikami przeprowadzonych ankiet
zostaną zapoznani wszyscy uczniowie klas V-VI podczas godzin z wychowawcą
klasy i ich rodzice podczas listopadowych zebrań.
W projekcie wzięły udział cztery klasy z nasze szkoły.
Zajęcia w ramach projektu odbyły się
16.01 2018 r.
Celem akcji było zwiększenie świadomości uczestników projektu nt.
współczesnych zagrożeń oraz właściwego zachowania wobec nich, czyli
edukacja w zakresie bezpieczeństwa.
Główne założenia projektu dotyczyły następujących tematów:
1. Bezpieczeństwo na drodze
2. Pierwsza pomoc
3. Bezpieczeństwo w sieci
4. Bezpieczne dorastanie
W obrębie tych tematów zaplanowano działania, które będą zarówno
atrakcyjne, jak i edukacyjne dla wszystkich uczestników akcji.
Uczniowie brali udział w
inscenizacjach teatralnych, konkursach, quizach, trenowali bezpieczne
poruszanie się rowerem po skrzyżowaniach i miejscach potencjalnie
niebezpiecznych. Do pokazania niebezpiecznych zachowań
wykorzystano sprzęt taki jak: alkogogle, narkogogle. Każdy z uczestników
otrzymał gadżety.
W roku szkolnym 2017/2018 "Pomysłowy Rok" realizowany jest w klasach
pierwszych i klasie trzeciej. Osoby pracujące ze scenariuszami: p. Renata
Cierniewska, p. Lucyna Grzesińska. p. Agata Minta.
Comenius to jeden z czterech programów
sektorowych Programu "Uczenie się przez całe życie" (Lifelong Learning
Programme) wspiera finansowo oraz merytorycznie:
partnerską współpracę
europejskich placówek edukacyjnych (polegającą na realizacji wspólnego
projektu);
uczestnictwo
nauczycieli w kursach doskonalenia zawodowego;
przygotowanie do pracy
przyszłych nauczycieli (poprzez umożliwienie im odbycia stażu w roli
asystenta).
Głównym celem projektu jest umożliwienie uczniom bezpośredniego kontaktu z
językiem angielskim i niemieckim, jak również rozwijanie wśród uczniów
zainteresowania kulturą i tradycją innych państw. W czasie dwuletniego
projektu uczniowie wezmą udział w aktywnościach muzycznych, plastycznych,
sportowych i tanecznych, które będą reprezentowały właściwą ich krajom
kulturę i tradycję. Dzielenie się rezultatami tej pracy pozwoli uczniom z
różnych krajów poznawanie kultury europejskiej i uczenie się od dzieci
takich samych jak one.
Szkoła Podstawowa nr 4 biorąca udział w projekcie „Comenius” właśnie
zrealizowała jedno z zadań. Uczniowie wytypowanych klas w pięciu
europejskich krajach nagrali krótkie filmy video opisujące ich osobę,
upodobania, hobby w języku angielskim oraz niemieckim. Istotną rolę odegrali
tu również rodzice z pomocą, których ukończenie tego zadania stało się
prostsze.
Dzieci z klas biorących udział w projekcie napisały listy w językach
angielskim i niemieckim, które trafiły do rówieśników we Włoszech,
Finlandii, Anglii i Niemczech.
W dniach od 29 listopada do 4 grudnia odbyło się pierwsze spotkanie
uczestników projektu Comenius. W Hanowerze gościła czteroosobowa delegacja z
naszej szkoły – Ewa Kotala-Kluba - koordynatorka projektu i germanistka,
wicedyrektor Dorota Rutkowska, Marta Poczta-Foltynowicz - nauczycielka
języka angielskiego, oraz Renata Cierniewska - nauczycielka nauczania
zintegrowanego. Program wizyty był bardzo bogaty. Przybyło pięciu
nauczycieli z Finlandii, czterech z Anglii i dwóch z Włoch. Największą grupę
stanowili oczywiście Niemcy, którzy byli gospodarzami wizyty. Przybyłe do
Hanoweru delegacje z czterech krajów zapoznały się z niemieckim systemem
kształcenia. Zorganizowano też wspólne forum wszystkich gości i uczniów.
Dzieci wykazały się swoją wiedzą o partnerskich krajach i przygotowały
program artystyczny, dedykowany gościom. Poza tym wszyscy spotkali się, by
dokonać ewaluacji zrealizowanych działań i dyskutować o tych, które czekają
ich wkrótce. W trakcie wizyty nie mogło się obyć bez zwiedzania miasta.
Gospodarze pokazali gościom najważniejsze zabytki oraz ratusz.
Kolejne spotkanie koordynatorów i nauczycieli odbędzie się już w lutym w
Kankaanpaa w Finlandii. Koszty realizacji projektu pokrywane są w całości z
funduszy Unii Europejskiej.
W ramach Projektu “Uczenie się przez całe życie” mieliśmy okazję
złożyć wizytę w szkole partnerskiej w Finlandii. Było to drugie spotkanie
naszej grupy. W dniach od 8 lutego do 12 lutego w Finlandii gościła
trzyosobowa delegacja – Ewa Kotala-Kluba - koordynatorka projektu i
germanistka, Justyna Stróżyk –Banaszak i Magdalena Marcinkowska nauczycielki
języka angielskiego. Kankaanpää miasto w którym gościliśmy, położone jest w
południowo – zachodniej części kraju. Liczy ok.12tys.mieszkańców.
Program wizyty był bardzo bogaty. Przybyłe delegacje z czterech krajów
zapoznały się z fińskim systemem kształcenia, mieliśmy możliwość
uczestniczyć w życiu szkoły. Nasi gospodarze opowiadali nam wiele o swojej
kulturze i tradycjach, co pozwoliło nam poznać lepiej Finlandię. Finowie od
wielu lat szczycą się znakomitymi wynikami w nauczaniu i są na świecie w
ścisłej czołówce. Z ciekawością podpatrywaliśmy, gdzie tkwi tajemnica ich
sukcesu.
Drugie spotkanie naszej grupy partnerskiej zaowocowało dalszymi planami
wspólnej pracy oraz zacieśnieniem kontaktów wśród wszystkich biorących
udział w projekcie. Szkoła w Finlandii zrobiła na nas ogromne wrażenie.
Przede wszystkim zwróciło naszą uwagę spokojne, pozbawione agresji
zachowanie uczniów podczas przerw. W szkole i mieście panował niesamowity
spokój. Uczniowie i nauczyciele, wbrew stereotypowym opiniom o Finach, byli
bardzo otwarci i uśmiechnięci. Wyposażenie pracowni szkolnych przedstawia
się imponująco - w każdej klasie znajdował się odtwarzacz DVD, CD,
wizualizer, komputer i rzutnik do dyspozycji nauczyciela oraz profesjonalny
sprzęt muzyczny do dyspozycji uczniów na lekcjach muzyki.
Kolejne spotkanie koordynatorów i nauczycieli odbędzie się w kwietniu w
Buxton w Anglii. Koszty realizacji projektu pokrywane są w całości z
funduszy Unii Europejskiej. Wspiera nas także Rada Rodziców sponsorując
upominki dla naszych przyjaciół z Europy.
HELLO! I AM KAJTEK FROM KROTOSZYN,czyli przygody z Comeniusem ciąg
dalszy.
Za nami kolejna wizyta w ramach programu Partnerskie projekty szkół –
Comenius Uczenie się przez całe życie. Tym razem nauczyciele z partnerskich
szkół spotkali się w Anglii. W wizycie ze Szkoły Podstawowej nr 4 im. Wojska
Polskiego w Krotoszynie uczestniczył zespół czteroosobowy – koordynator
programu Ewa Kluba-Kotala, nauczycielki j. angielskiego Justyna
Stróżyk-Banaszak i Magdalena Marcinkowska oraz wicedyrektor Dorota
Rutkowska. Zabrałyśmy ze sobą szkolną maskotkę – bociana Kajtka, któremu
uszyto na miarę czapkę listonosza oraz torbę z wyhaftowanymi flagami
zaprzyjaźnionych państw. Mini- Kajtka podarowaliśmy każdej ze szkół, gdyż
one również przekazały nam swoje maskotki. Rolę gospodarza pełniła Buxton
Infant School. Tematem przewodnim była pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla
dzieci wykazujących trudności w nauce, bądź problemy z przystosowaniem się
do zasad i norm zachowania. Spędziliśmy trzy dni w szkole, uczestnicząc w
zajęciach lekcyjnych oraz pozalekcyjnych. W czasie popołudniowych mitingów
rozmawialiśmy o zrealizowanych już działaniach oraz planowaliśmy kolejne.
Angielskim dzieciom zawieźliśmy płyty DVD z typowo polskimi bajkami.
Największą sympatię wzbudzili Reksio oraz Bolek i Lolek. Oczywiście
listonosz Kajtek przekazał kolejne listy i pozdrowienia w języku angielskimi
i niemieckim napisane przez dzieci, prace naszych uczniów oraz płytę z
piosenkami o wiośnie w wykonaniu artystów z klas II . Jeszcze w tym roku
szkolnym dzieci będą wykonywały prace plastyczne inspirowane twórczością
polskich malarzy. W ostatnim tygodniu urządzimy w szkole Euro-caffe. Ciasta
wykonamy według przepisów kulinarnych, otrzymanych od naszych europejskich
przyjaciół. Zrobimy też wystawę podsumowująca pierwszy rok współpracy.
Już dziś zapraszam do szkoły w ostatnich dniach czerwca
Dorota Rutkowska
W dniach od 7 – 12 stycznia odbywał się w naszej szkole „Tydzień
Comeniusa”. W ciągu tego tygodnia rozpowszechnialiśmy informacje o
zaprzyjaźnionych szkołach. Zorganizowana została wystawa o partnerskich
krajach.
Każdy dzień tygodnia poświęcony był innemu państwu. Poniedziałek - Niemcom,
wtorek - Finlandii, środa - Anglii, czwartek - Włochom, a piątek- Polsce. W
czasie przerw rozbrzmiewała muzyka charakterystyczna dla danego kraju.
Zarówno uczniowie jak i nauczyciele zakładali element stroju związany z
danym państwem. Na lekcjach wychowawczych uczniowie zgłębiali wiedzę o
Anglii, Finlandii, Niemczech, Włoszech i Polsce, według specjalnie
przygotowanych konspektów zajęć.
W piątek odbył się konkurs zdobytej w ciągu całego tygodnia wiedzy.
Uczniowie celująco zdali swój egzamin. Również w piątek dzieci wraz z
wychowawcami klas przygotowały prezentacje wybranych krajów w dowolnej
formie. Wzbudziły one duże zainteresowanie wśród uczestników spotkania, gdyż
okazało się, że nasi uczniowie mają wiele ukrytych talentów.
Dni Comeniusa są świetną okazją do pokazania korzyści, jakie daje uczniom,
ich rodzicom, nauczycielom i innym osobom związanym z edukacją przystąpienie
do międzynarodowych projektów edukacyjnych. Na pewno oprócz dobrej zabawy
jest to okazja do doskonalenia umiejętności posługiwania się językiem obcym
(angielskim, niemieckim) i pokazuje jego przydatność w życiu codziennym,
przez co motywuje do nauki. Kolejny Tydzień Comeniusa odbędzie się w maju.
25 czerwca w ramach "Tygodnia z Comeniusem" odbył się przegląd piosenki
obcojęzycznej. W kategorii klas młodszych I miejsce zdobyła klasa II B, II
miejsce klasa III D i III miejsce klasa IID. W kategorii klas starszych I
miejsce Zuzia Zatorska z klasy VI B, II miejsce Bartek Godorowski z klasy VI
B, i III miejsce Klaudia Kaczmarek z klasy IVD.
Euro Cafe
W ramach realizacji zadań w drugim "Tygodniu z Comeniusem"
uczniowie przygotowali kawiarenkę Euro Cafe.
Uczniowie z klas biorących udział w programie Comenius otrzymali
listy i dzienniczki aktywności sportowej od dzieci ze szkół partnerskich.
Wkrótce odpiszą na nie, na lekcjach języka angielskiego lub niemieckiego.
Mogli również podziwiać rysunki przedstawiające zimę inspirowane malarstwem
artystów ze swojego kraju. Nasze prace dotarły też do uczniów z Anglii,
Finlandii, Włoch i Niemiec.
W ramach realizacji zadań do Programu Comenius, dzieci z klas 2A i
2D przygotowały i nagrały piosenki o wiośnie. Profesjonalnego studia użyczył
KOK. W nagraniu piosenek uczestniczyli pan Michał Chwaliński oraz pan Tomek
Zatorski.
Kolejnym zadaniem zrealizowanym w ramach projektu Comenius było
wspólne tanczenie "Zumby". Uczniów do tańca przygotowała pani Hanna
Serafiniak. Film z prezentacją tańca.
19 maja 2014 roku nasza szkoła zakończyła dwuletnią
współpracę ze szkołami w ramach programu Comenius. W przedsięwzięcie
zaangażowani byli uczniowie oraz nauczyciele, a całość koordynowała pani Ewa
Kotala - Kluba. Głównym celem tego przedsięwzięcia było zachęcanie do nauki
języków obcych i korzystania z nowoczesnych technologii
informacyjno-komunikacyjnych, a także podniesienie jakości pracy szkoły oraz
wzbogacanie metod dydaktycznych i sposobów zarządzania.
Opiekunowie pragnęli uświadomić uczniom, iż są oni częścią szerokiej
społeczności europejskiej o różnych tradycjach, zwyczajach i językach.
Zrealizowaliśmy wzorowo wszystkie zadania wynikające z programu. W
uroczystej akademii wzięli udział nauczyciele z krajów partnerskich,
zaproszeni goście, nauczyciele i uczniowie współpracujący ze szkołami w
Niemczech, Finlandii, Włoszech i Anglii.
16 maja w Krotoszynie zawitała 19- osobowa grupa gości
(pięciu przedstawicieli Finlandii, czterech osób z Włoch, pięciu z Anglii
oraz sześciu przedstawicieli z Niemiec)
z partnerskich szkół, które we współpracy ze Szkołą Podst. Nr 4 , przez dwa
lata wspólnie realizowały projekt Creative connections. Kajtek (maskotka
szkoły wymyślona na potrzeby programu) wraz z dyrekcją szkoły i
koordynatorką programu przywitał gości staropolskim obyczajem – chlebem i
solą, przy dźwiękach ludowej kapeli.
W sobotę odbył się miting podsumowujący realizowane zadania a tuż po nim
pokazaliśmy naszym przyjaciołom Krotoszyn. Szczególne wrażenie zrobiła na
gościach wizyta w Muzeum Regionalnym, odrestaurowana część ratusza oraz
kościół św. Jana Chrzciciela. Pogoda nie dopisała, ale dopisał zespół
Krotoszanie, który po deszczowym spacerze wystąpił dla gości, prezentując
poloneza i mazura. Godziny popołudniowe spędziliśmy na łonie przyrody
spacerując po rezerwacie nad stawami milickimi.
W niedzielę udaliśmy się do Wrocławia, aby pokazać jak dzięki funduszom
unijnym odnawiają się i zmieniają nasze polskie miasta. W drodze powrotnej
zatrzymaliśmy się w kompleksie rekreacyjno-wypoczynkowym powstałym w miejscu
dawnej żwirowni w Miłocinie.
Poniedziałek był dniem kiedy nasi uczniowie przejęli opiekę nad gośćmi. Cała
szkoła witała Rodzinkę Comeniusa na boisku. Dzieci przygotowały kwiatki,
balony wstążki. Cztery klasy miały flagi państw. Przybysze z Europy musieli
odszukać swoją flagę, aby otrzymać wykonane przez dzieci identyfikatory ze
swoimi nazwiskami . Oficjalne powitanie odbyło się w sali gimnastycznej w
obecności sztandaru szkoły i po wysłuchaniu hymnu narodowego. W żadnym innym
kraju nie ma zwyczaju aby uroczystości szkolne rozpoczynały się hymnem
narodowym. Odwiedzane przez nas szkoły nie posiadają sztandaru. Klasy
partnerskie przygotowały bogaty program artystyczny. Naszym celem było
połączenie dawnych tradycji z nowoczesnością jaką wniosło włączenie Polski
do Unii, zatem rozpoczęło się polonezem i krakowiakiem, poprzez piosenki i
Muminkową pantomimę skończyło tańcem współczesnym.
Następnie uczniowie byli przewodnikami oprowadzającymi gości po szkole.
Europejczycy odbyli też spotkania z klasami partnerskimi. Dzieci
przygotowały szereg pytań związanych z obyczajami, szkołą i codziennymi
zajęciami uczniów w zaprzyjaźnionych krajach.
Na koniec dnia czekała gości niespodzianka -spotkanie w Sali
reprezentacyjnej Urzędu Miejskiego. Gospodarzem był wiceburmistrz – pan Pan
Ryszard Czuszke. Towarzyszył mu dr Jacek Kępa z Wydziału Promocji,
Przedsiębiorczości i Integracji Europejskiej. Spotkanie dotyczyło programów
unijnych realizowanych przez nasze miasto. Uczestnicy wymienili się
doświadczeniami w zakresie wykorzystania programów oraz trudnościami jakie
napotkali w trakcie realizacji.
Wtorek był dniem wizyt na lekcjach. Zaprezentowaliśmy polski system
edukacyjny i sposób kształcenia na poziomie szkoły podstawowej. W godzinach
popołudniowych przyszedł czas pożegnania i o dziwo nie obyło się bez łez.
Wszyscy już myślą o następnym wspólnym projekcie.
Już następnego dnia zaczęły przychodzić e-maile. Wizyta w Polsce wywarła na
naszych partnerach wielkie wrażenie, napisali: Brakuje słów, aby podziękować
za waszą gościnność. Te wspólne pięć dni spędzone z Wami było absolutnie
fantastycznie. Wasza gościnność jest ujmująca. Nasze serca są przepełnione
cudownymi wspomnieniami i radością. Bardzo polubiliśmy waszą szkołę. Za
wzruszające powitanie jeszcze raz dziękujemy.
Każdy dzień przyniósł szereg nowych wrażeń i doświadczeń. Ta wizyta była
kolejnym dowodem na to, że społeczność naszej szkoły w wyjątkowych warunkach
i sytuacjach potrafi wzorowo współpracować. Jak zawsze wsparli nas rodzice,
możemy polegać na nich i ich zaangażowaniu, dzięki czemu uczą się tego
dzieci. Nie było łatwo. Szkoła pracowała zwyczajnym trybem, zmieniliśmy plan
lekcji wyłączając niezbędne osoby i zastępując je po koleżeńsku. Samo
przygotowanie do wizyty wymagało dużo czasu i włączenia wielu osób, ale
satysfakcja rekompensuje wszystko. Było warto.
Projekt jeszcze trwa, ale zbliża się już do końca. Jesienią czeka nas
rozliczenie projektu. Efektem końcowym międzynarodowej przygody będzie
kalendarz zdobiony pracami uczniów. Prace zimowe, wiosenne, letnie i
jesienne dzieci wykonywały inspirując się dziełami B. Rychter-Janowskiej, E.
Marczyńskiej, J. Peszke, S. Kamockiego,
R. Kochanowskiego - rodzimych artystów. Kolejną pamiątką będą płyty z
nagranymi w trakcie projektu piosenkami i kolędami.
Dla nas zostanie coś jeszcze; nowe doświadczenia, kontakty, motywacja do
nauki języków obcych; a w szkole pierwsza tablica interaktywna, kamera i
aparat cyfrowy oraz tablica demonstracyjna.
W piątek dnia 31 maja dyrekcja szkoły ogłosiła konkurs na
najciekawszy artykuł pt. "Goście z Comeniusa w naszej szkole". Jego celem
było zachęcenie uczniów do pisania tekstów na podstawie obserwacji i
własnych przeżyć oraz wcielenie się w rolę dziennikarza.
Wyniki konkursu:
I miejsce Laura Bąk IV d
II miejsce Wiktoria Fila Vc
III miejsce Michał Konieczny IV c
Przyznano cztery miejsca IV – zdobyli je: Martyna Kaj kl. IVa , Katarzyna
Jarysz kl. IVc, Wiktoria Fila kl. Vc i Ola Pająk kl. IV d
Oto praca laureatki konkursu oraz fragmenty innych nagrodzonych prac:
Dnia 20 maja 2014 roku do naszej Szkoły Podstawowej nr 4 przyjechali w
ramach programu „Comenius” goście z Anglii, Niemiec, Finlandii oraz z Włoch.
Gości powitaliśmy bardzo okazale, mianowicie poszczególne klasy wiwatowały z
flagami każdego z państw, które wymieniłam powyżej i z flagą Polski oraz
Unii Europejskiej. Ustawiliśmy się w tzw. „podkowę”, a goście robili nam
zdjęcia i uśmiechali się przyjaźnie. Następnie odbył się uroczysty apel.
Najpierw witaliśmy gości w ich językach. Potem goście się przedstawili i
dali nam upominki, m. in. piłki, książki i koszulkę. W części artystycznej
mogliśmy się wykazać zdolnościami wokalnymi ale nie tylko, między innymi
zaśpiewaliśmy niemiecką piosenkę „Ich bin Schnappi” oraz piosenkę włoską,
dzieci odgrywały sceny z finlandzkiego filmu „Muminki”. Zaśpiewaliśmy też
dwie polskie piosenki a klasa VI D zatańczyła do wielkiego hitu „My
Słowianie” autorstwa Cleo i Donatana.
Po akademii moja klasa oprowadziła gości z Niemiec po wszystkich
pomieszczeniach w szkole. Oczywiście mówiliśmy po niemiecku, wyuczeni
tekstów na pamięć.
Ja osobiście oprowadziłam gości po kuchni i stołówce. Później goście
przyszli do naszej klasy, IV D, a my zadawaliśmy im różnorodne pytania, po
angielsku i niemiecku. Mi najbardziej spodobała się pewna Angielka pani
Emma. Gdy lekcja się skończyła, poszliśmy do domu. I tak wyglądała wizyta
gości w naszej szkole. Zostanie to mi na pewno w pamięci.
Laura Bąk kl. IV D
(I miejsce w konkursie)
(…) Podczas lekcji matematyki odwiedzili nas zagraniczni
goście. Przez jakiś czas przysłuchiwali się prowadzonej lekcji, po czym
poczęstowali nas cukierkami, były pyszne. W tym dniu jeszcze raz miałem
okazję bliżej przyjrzeć się gościom. Przebywałem akurat w świetlicy
szkolnej, a oni zwiedzając szkolę w tym czasie do niej weszli, byli bardzo
mili i uśmiechnięci. Patrząc na nich pomyślałem, że podoba im się nasza
szkoła i nasi uczniowie, którzy byli jakby grzeczniejsi niż zwykle.
Wizyta gości z Europy była ważnym wydarzeniem dla naszej szkoły. Mogliśmy
pokazać nasze codzienne szkolne życie i pochwalić się naszymi osiągnięciami,
a mi już zawsze będzie kojarzyła się ze słodkim smakiem cukierków.
Michał Konieczny kl. IV C
(III miejsce w konkursie)
(…) Był to czas na zdobycie i poszerzenie wiedzy w nauce
i życiu dzieci w szkołach za granicą. Uczniowie zadawali pytania, na które
goście odpowiadali. Dzięki temu dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy.
Jedną z nich jest to, że tak jak w Polsce, za granicą również organizowane
są akcje „Sprzątanie Świata”. Inną ciekawostką jest to, że w jednej ze szkół
hodowane są psy. Dzieci w innych krajach rozpoczynają wakacje podobnie jak w
Polsce, ale przerwa obiadowa podczas zajęć w szkole trwa 1 godzinę.
Następnego dnia goście ze szkół partnerskich ponownie nas odwiedzili w
klasach. Wtedy oglądali nasze „comeniusowskie” gazetki, prace wykonane na
lekcjach oraz rozmawiali z wychowawczynią. Podczas tych spotkań w
porozumieniu się z naszymi gośćmi z zagranicy pomagały nam pani Karolina
Sperzyńska, pani Magdalena Marcinkowska i pani Marta Poczta-Foltynowicz. Na
pożegnanie cała klasa została poczęstowana przez gości pysznymi cukierkami.
Na tym zakończyła się wizyta gości ze szkół partnerskich w ramach projektu
„Comenius”.
Wszyscy byliśmy bardzo zadowoleni i mamy nadzieję, że nasi goście jeszcze
kiedyś nas odwiedzą.
Weronika Bela Kl. V C
(II miejsce w konkursie)
(…) Wręczyliśmy sobie nawzajem upominki, aby nie zapomnieć o wzajemnej
współpracy. Goście ciekawie opowiedzieli o sobie i o swojej szkole.
Serdecznie dziękujemy panu dyrektorowi, że dzięki tej akademii mogliśmy się
lepiej poznać.
Martyna Kaj kl. IVa
(…) celem projektu była wymiana doświadczeń , tradycji i
zainteresowanie kulturą innych państw oraz udoskonalenie znajomości języka
angielskiego i niemieckiego w bezpośrednim kontakcie. W trakcie tego
projektu były wysyłane kartki świąteczne i listy, które trafiły do
rówieśników we Włoszech, Niemczech, Anglii i Finlandii.
Katarzyna Jarysz kl. IVc
(…) Po uroczystości uczniowie z różnych klas oprowadzali
gości po szkole. Goście odwiedzili jeszcze inne klasy. Dzieci mogły popisać
się znajomościami języków, zadając pytania nauczycielom. Cała wizyta
przebiegała w bardzo przyjaznej i miłej atmosferze.
Ola Pająk kl. IV c
(…) Comenius pozwala współpracować z innymi szkołami w
różnych krajach. Państwa, które są z tą organizacją związane to między
innymi Niemcy, Anglia, Włochy , Finlandia i oczywiście Polska. Dzięki
Comeniusowi uczniowie z naszego kraju dowiadują się o kulturze i życiu innej
narodowości.
Wiktoria Drygas kl. Vc
(…) Nadszedł upragniony dzień 19-stego maja i do naszej
szkoły przybyli nauczyciele z Niemiec, Włoch, Finlandii i Wielkiej Brytanii.
Z okazji ich przyjazdu odbyła się uroczysta akademia. Dyrektor i
Wicedyrektor ( pan Ireneusz Nowak i pani Dorota Rutkowska) wygłosili mowę
powitalną; najpierw w języku polskim, później w angielskim. (…) Informacje,
które otrzymali mali Polacy pozostaną w ich sercach na długi, długi czas.
Szkoła Podstawowa nr 4 w Krotoszynie, w roku szkolnym
2008/2009 przystąpiła do pilotażowego programu Centrum Edukacji
Obywatelskiej „Dobrze uczyć i oceniać w szkole samorządowej”, którego
głównym celem było zapoznanie z ideą i zasadami oceniania kształtującego
oraz wprowadzanie tego sposobu oceniania w codziennej pracy ucznia,
nauczyciela oraz rodziców.
Nauczyciele wykonywali zadania wynikające z uczestnictwa w programie. O
podjętych działaniach na początku roku szkolnego poinformowani zostali
uczniowie oraz ich rodzice, którzy mogli wyrazić własną opinię na temat
wprowadzanego programu.
Ponadto grupa nauczycieli uczestniczyła w kursie internetowym „ Lider
oceniania kształtującego w szkole”. W trakcie trwania kursu liderzy
organizowali spotkania rad pedagogicznych, na których zapoznawali
nauczycieli z poszczególnymi modułami i materiałami szkoleniowymi.
Wyznaczeni nauczyciele uczestniczyli również w dwudniowych szkoleniach
dotyczących oceniania kształtującego oraz procedury SUS. Szkolenia te
były szczególnie ważne ze względu na uczestnictwo nauczycieli z całej
Polski. Stały się doskonałą okazją do wymiany doświadczeń i wyciągnięcie
wniosków do własnej pracy.
4 października 2011 roku odbył się w SP4 panel koleżeński .
Uczestniczyli w nim nauczyciele ze szkół w Krotoszynie, Ostrowie Wlkp.
Skalmierzycach i Czaczu oraz moderator CEO pani Małgorzata Osińska.
Goście obserwowali pracę uczniów na lekcjach , rozmawiali z
przedstawicielami Samorządu Uczniowskiego, Rady Rodziców, dyrektorem
placówki oraz nauczycielami .
Paneliści przeanalizowali raport końcowy podsumowujący działania podjęte
przez szkołę. Wysłuchali sprawozdań liderów zespołów zadaniowych. Odbyła
się też dyskusja nad problemami oświaty ( m. in. zastanawiano się , jak
zmniejszyć poziom agresji wśród uczniów, jak zachęcić rodziców do
współpracy ze szkołą i jak pomóc uczniom w uczeniu się) . W tej części
panelu udział wzięli przedstawiciele organu prowadzącego Naczelnik
Wydziału Oświaty i Spraw Społecznych UM w Krotoszynie pani Małgorzata
Mielcarek, nadzoru – starszy wizytator pan Dariusz Dębicki z Kuratorium
Oświaty, przedstawiciel Rady Miejskiej pan Mirosław Gańko nauczyciele,
rodzice i dzieci. Swoją obecnością zaszczycili nas przedstawiciele
instytucji współpracujących ze szkoła pani Karina Bratborska z PPP, pan
Wojciech Szuniewicz z KOK, pan Karol Kaj ZNP.
Udział w programie został zakończony przyznaniem szkole certyfikatu
„Szkoły uczącej się”.
Co to jest Ocenianie Kształtujące?
Uczniowie naszej szkoły objęci są programem Ocenianie Kształtujące – OK. W
ramach realizacji tego programu wprowadza się poszczególne elementy
Oceniania Kształtującego.
Atmosfera w klasie.
Jaka atmosfera panuje w klasie i czy sprzyjać ona będzie uczeniu się bez
rywalizacji. Jeśli dojdziemy do wniosku, że w zespole uczniowskim panuje
konkurencja, że uczniowie są przyzwyczajeni do pracy dla nagrody – oceny,
pochwały, plakietki wzorowego ucznia, to zastanówmy się, jak to zmienić.
Dlaczego jest to ważne? Bowiem jeśli mamy „najlepszych”, to będą też
„najsłabsi” lub „najgorsi”. Ci z kolei będą pracowali, żeby uniknąć kary.
Będą również bali się zadawać pytania i udzielać odpowiedzi, żeby się nie
kompromitować. I to nie tylko w oczach nauczyciela, ale również (a może
przede wszystkim) w oczach kolegów. Może dojść też do takiej sytuacji, że
będą bojkotować lekcję, wprowadzać swoistą modę na nieuczenie się,
szykanować „kujonów”.
Rolą nauczania jest wspieranie uczniów, a nie ocenianie ich i wykazywanie
jak mało jeszcze umieją.
Element 1 Cele lekcji.
Uczniowie muszą wiedzieć, dokąd zmierzają. Jeśli będą znali
założony cel, to łatwiej będzie go wspólnie osiągnąć.
Użyjemy tu takiego porównania: Pewien człowiek wybierał się na spacer, miał
do dyspozycji wiele tras, ale nie miał celu swojej wycieczki. Przespacerował
się więc po okolicy, wybierając różne ścieżki, ale nie dotarł do wszystkich
interesujących miejsc, gdyż nie wiedział nawet o ich istnieniu. Następnym
razem człowiek dowiedział się, że w okolicy są bardzo ciekawe miejsca do
zwiedzania, zaplanował swoją wycieczkę, wytyczył trasę i zwiedził wszystko,
co zamierzał.
Podobnie jest z uczniem, który zna tylko temat lekcji, ale nie wie, co jest
celem lekcji, co ma poznać i po co. Jeśli dopuścimy ucznia do tajemnicy,
dokąd zmierzamy, to może uda się go namówić do zwiększenia tempa „marszu”
lub zatrzymania się na pewien czas w ważnym strategicznie miejscu.
Każdego dnia dzieci mają podany temat lekcji np.
Temat dnia: Najlepszy komputer nie zastąpi kolegi.
Cele lekcji (sformułowane w języku ucznia po to, żeby były
dobrze zrozumiane)
Będziesz umiał ułożyć pytania do
przeczytanego tekstu.
Nauczysz się
rytmicznie czytać oraz stukać zdania.
Będziesz umiał
napisać wyraz ze zmiękczeniami ń, ni, ź, zi
Sprawnie
będziesz dodawać i odejmować do 20.
Pod koniec zajęć uczniowie będą potrafili odpowiedzieć na następujące
pytania (na lekcji zada je nauczyciel, a w domu rodzice)
Dziś nauczyłem się ....
Zrozumiałem, że.......
Przypomniałem sobie, że.........
Zaskoczyło mnie, że.........
Element 2
Kryteria oceniania.
Ustaliliśmy już cele lekcji. Wiemy więc, dokąd zdążamy, co
chcielibyśmy wspólnie osiągnąć. Teraz musimy ustalić, jakie zjawiska i fakty
pokażą, że osiągnęliśmy założone cele na danej lekcji, jak również dla
większego działu. NaCoBeZU, czyli na co będę zwracać uwagę oceniając pracę
ucznia.
Dzięki „nacobezu” zawieramy z uczniem umowę dotyczącą
tego, co podlega ocenie.
Uczniowie wiedzą, jakie wiadomości i umiejętności muszą
opanować na lekcji i jaki poziom wykonania zadania jest wymagany.
Uczniowie wiedzą jakie wiadomości powinni powtórzyć do
sprawdzianu oraz jakie elementy pracy domowej lub konkretnego ćwiczenia
będą oceniane.
Kryteria nacobezu ustala sam nauczyciel lub formułuje
wspólnie z uczniami.
Element 3
Informacja zwrotna.
I
Informacja zwrotna (IZ) jest dialogiem nauczyciela z
uczniem mającym pomóc uczniowi w uczeniu się. Najczęściej przyjmuje ona
formę komentarza pisemnego lub ustnego do pracy ucznia. Powinniśmy pamiętać
o niezbędnych czterech elementach informacji zwrotnej :
wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia
[+ +];
odnotowanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze
strony ucznia [ - ];
wskazówki – w jaki sposób uczeń powinien poprawić pracę [D]
wskazówki – w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej [f]
Element 4
Ocena koleżeńska i samoocena.
Ocenianie kształtujące jest nauczaniem wspomagającym uczniów
w ich procesie uczenia się. Między innymi oznacza to, że duża część
odpowiedzialności za uczenie się spoczywa na uczniu. W ocenianiu
kształtującym szukamy sposobów na to, aby uczniowie tę odpowiedzialność
chcieli przejąć. Pomocne może być ograniczenie roli nauczyciela w ocenianiu
prac uczniów i zachęcenie uczniów do oceny koleżeńskiej i samooceny. W
szkole zwykle ściśle są określone role jakie pełni nauczyciel i uczeń.
Nauczyciel ma obowiązek ucznia nauczyć, a uczeń jest odbiorcą wiedzy
przekazywanej.
W ocenianiu kształtującym chcemy przełamać znaną szkolną zabawę w
„policjanta i złodzieja”, w której nauczyciel śledzi tylko potknięcia
ucznia, a uczeń stara się oszukać nauczyciela. Wprowadzając ocenę koleżeńską
i samoocenę stawiamy ucznia w roli nauczyciela. Nie rozliczamy ucznia, nie
oceniamy, nie szufladkujemy. Teraz uczniowie (na podstawie ustalonych
kryteriów oceniania) wzajemnie recenzują swoje prace, dają sobie wzajemnie
wskazówki.
W ocenie koleżeńskiej, z jednej strony bardzo dobrze rozumieją kolegę,
którego pracę sprawdzają, gdyż przed chwilą wykonywali to samo zadanie, a z
drugiej strony uczą się od swego kolegi innego podejścia do zagadnienia.
Dodatkowym profitem przy ocenie koleżeńskiej jest to, że uczniowi dużo
łatwiej jest przyjąć informację zwrotną od rówieśnika, choćby dlatego, że
wyrażona jest językiem, którym uczniowie porozumiewają się na co dzień.
Również uczniowie w roli „nauczyciela” stają się bardziej odpowiedzialni i
przykładają się do napisania dobrego komentarza, a wtedy sami się również
uczą.
Jakie korzyści możemy mieć ze stosowania oceny koleżeńskiej i samooceny
przez naszych uczniów?
Uczniowie stają się bardziej samodzielni,
odpowiedzialni za swoją naukę oraz zaangażowani w proces uczenia się.
Uczniowie lepiej rozumieją czego się uczą i po co.
Wzrasta u uczniów poczucie własnej wartości, pewności
siebie i motywacji do nauki
Uczniowie wiedzą, czego jeszcze nie opanowali i czego
muszą się jeszcze nauczyć.
Uczniowie łatwiej przyznają się, że czegoś nie
rozumieją i chętniej zadają pytania.
Uczniowie chętniej przystępują do poprawy swojej
pracy i w mniejszym stopniu porównują się z innymi uczniami.
Lekcje stają się ciekawsze dla uczniów i dla
nauczyciela, w klasie panuje atmosfera sprzyjająca uczeniu się.
Nauczyciel ma stałą informację o postępach
indywidualnych uczniów.
Nauczyciel może wraz z uczniami planować osiąganie
przez uczniów założonych celów.
Nauczyciel oszczędza czas poświęcany na poprawianie
prac uczniów.
Badanie wykazują, że człowiek uczy się najlepiej wtedy, gdy
tłumaczy coś innym. Ocena koleżeńska daje właśnie takie możliwości.
Oceniając prace kolegów uczeń ma okazję zwrócić uwagę na te aspekty, które w
swojej pracy pominął i w ten sposób się uczy. Uczniowie nie tylko udzielają
sobie nawzajem informacji zwrotnej, ale również dyskutują na ten temat i
mogą udzielić sobie wskazówek. Uczniowie wolą, gdy ich pracę sprawdza
koleżanka lub kolega. Nie boją się wtedy kompromitacji, mają czas na
dokładne przedyskutowanie oceny i w końcu mogą pracę poprawić przed
pokazaniem jej nauczycielowi.
Opracowane na podstawie materiałów szkoleniowych SUS
Jedną z metod stosowanych w OK jest metodnik, który dzieci z
klas pierwszych dostały od rodziców z okazji “Dnia Dziecka”. Oto jak wygląda
praca z metodnikiem:
Światła – trzy kartki w kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym
Uczniowie wystawiają odpowiedni kolor w celu poinformowania:
zielony – daję sobie świetnie radę, wszystko rozumiem
żółty – mam pewne wątpliwości
czerwony – nic nie rozumiem, proszę o pomoc
Po zastosowaniu tej techniki nauczyciel może poprosić
„zielonych” o wytłumaczenie wątpliwości w parach „żółtym”, natomiast
„czerwonym” sam wytłumaczy wszystko od początku. Innym wariantem metody jest
używanie tylko dwóch świateł: zielonego i czerwonego na wyrażenie zgody lub
jej braku.
Karty: A, B, C i D
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie z możliwością czterech różnych odpowiedzi.
Uczniowie po zastanowieniu się (najlepiej w parach) decydują, którą
odpowiedź wybierają.
Białe tablice
Nauczyciel zadaje pytanie, a uczniowie piszą odpowiedź ścieralnym flamastrem
na białej tablicy. Podnoszą swoją tablicę i nauczyciel ma obraz odpowiedzi
całej klasy. Metoda zmusza każdego ucznia do udzielenia odpowiedzi.
Patyczki
Na początku lekcji uczniowie oddają nauczycielowi patyczki ze swoimi
imionami. Nauczyciel po zadaniu pytania losuje patyczek z imieniem ucznia,
który odpowiada. Zapewnia to różnorodność wyboru osób i mobilizuje każdego
ucznia do poszukiwania odpowiedzi.
Zakaz podnoszenia rąk
Jest to karta dla nauczyciela, który swoim metodnikiem przypomina uczniom o
ustalonej zasadzie – niezgłaszania się do odpowiedzi przez podnoszenie ręki.
Wprowadzenie tej zasady jest konieczne przy pracy z zastosowaniem metodnika.
Dzięki niej oraz zastosowaniu patyczków wszyscy mobilizują się do
poszukiwania odpowiedzi na pytanie nauczyciela. Karta pozwala bezgłośnie
przypomnieć uczniom o wprowadzonej umowie.
Rok szkolny 2014/2015 stał pod znakiem intensywnej współpracy
szkoły z Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Jeszcze podczas
ubiegłorocznych wakacji nauczyciele pod przewodnictwem p. wicedyrektor
Doroty Rutkowskiej uczestniczyli w stolicy w konferencji pt.
„Pokazać-Przekazać”. Podczas konferencji nasza szkoła została zaproszona
do pilotażowego projektu wyposażenia pracowni przyrodniczej. Byliśmy
bardzo dumni z zaproszenia, tym bardziej, że do projektu wybranych
zostało jedynie 10 szkół z całej Polski.
Kolejnym etapem działań był udział p. Beaty Jerzyk i p. Moniki Sneli w
warsztatach w CNK we wrześniu 2014r. Celem warsztatów było
przedstawienie, charakterystyka szkół biorących udział w projekcie,
utworzenie listy potrzebnego w szkole sprzętu oraz opracowanie zestawu
doświadczeń możliwych do przeprowadzenia w szkołach. Wreszcie do szkoły
przysłane zostały paczki ze sprzętem. Otrzymaliśmy m.in. lodówkę,
czajnik, mikroskopy, globusy, atlasy, sprzęt pomiarowy(taśmy miernicze,
stopery) , a także drobny sprzęt laboratoryjny. W porządkowaniu pracowni
przyrodniczej i opisywaniu otrzymanych pomocy dydaktycznych, nauczycieli
przyrody wspierały p. Dorota Mielcarek i p. Magdalena Marcinkowska.
Sposób wykorzystywania pozyskanych pomocy podczas zajęć lekcyjnych i
poza lekcyjnych przez blisko 100h monitorowany był przez specjalnego
wysłannika CNK. Pani Patrycja przyglądała się lekcjom przyrody
prowadzonym przez Beatę Jerzyk i Monikę Snelę. Podczas Pikniku z
Patronem w maju 2015r. uczniowie klas IV, V, VI wykorzystując pozyskany
sprzęt przygotowali szereg ciekawych doświadczeń. Nad bezpieczeństwem
podczas ich przeprowadzania czuwały nauczycielki przyrody: Beata Jerzyk,
Edyta Piotrowska i Monika Snela. Wizyta w pracowni przyrodniczej
cieszyła się dużym zainteresowaniem uczniów, ich rodzeństwa i rodziców.
Rodzice zadawali pytania a maluchy z zaciekawieniem przyglądały się
efektom doświadczeń. Roczna współpraca szkoły z CNK została podsumowana
podczas dwudniowej konferencji w dniach 20-21 maja 2015r. Szkołę naszą
reprezentowały na niej: wicedyrektor Dorota Rutkowska, Beata Jerzyk i
Dorota Mielcarek. Panie wróciły pełne wrażeń i gotowe do dalszej
współpracy.
W roku szkolnym 2012/2013 uczniowie naszej szkoły z klas
IV-VI , wzięli udział w realizacji programu profilaktyki palenia tytoniu
,,Znajdź właściwe rozwiązanie”. W ramach realizacji programu, uczniowie
wzięli udział w pogadankach i konkursach antynikotynowych. Przeprowadzono
wśród uczniów klas IV-VI ankiety dotyczące palenia tytoniu, a z ich wynikami
zapoznano zarówno zainteresowanych uczniów jak i ich rodziców podczas
spotkań z wychowawcami klas. Podczas jednego z zebrań rodziców z
wychowawcami, rodzice uczniów całej szkoły mogli uczestniczyć w prelekcji
pielęgniarki szkolnej na temat szkodliwego wpływu nikotyny na organizm
młodego człowieka. Podczas zajęć pozalekcyjnych z przyrody zainteresowani
uczniowie mieli okazje wzięcia udziału w projekcji filmów o tematyce
antynikotynowej. Jednym z założonych celów zawartych w planie realizacji
programu ,,Znajdź właściwe rozwiązanie”, było propagowanie zdrowego stylu
życia w różnych formach (rajdy, wycieczki, konkursy szkolne i pozaszkolne ,
zawody sportowe , szkolne imprezy np.. dyskoteki organizowanych przez Radę
Uczniowską , Piknik z Patronem , Dzień Bajki, imprezy o charakterze
sportowym). Dodatkowo dla wszystkich klas piątych na 5 godzinach
wychowawczych , zostały zorganizowane zajęcia warsztatowe, prowadzone przez
wychowawców poszczególnych klas.
Tematyka zajęć:
1. Poznajmy się bliżej.
2. Laboratorium ciała.
3. Naucz się mówić ,,nie”.
4. Znajdź właściwe rozwiązanie.
5. Uwierz w siebie.
Podsumowaniem 5 spotkań warsztatowych była przeprowadzona we wszystkich
klasach piątych ankieta oceniająca wartość wychowawczą i merytoryczną
warsztatów. Analiza ankiet wykazała duże zainteresowanie tematyką spotkań i
celowością ich poruszania wśród młodzieży szkolnej.
Koordynator programu- Beata Jerzyk
( nauczyciel przyrody)
Indywidualizacja procesu nauczania uczniów klas I-III szkół
podstawowych gminy Krotoszyn
W roku szkolnym 2011/2012 i 2012/2013 realizujemy projekt
wspomagający rozwój dzieci. Uczniowie mogą korzystać z zajęć rozwijających i
wyrównawczych. Dzięki pozyskanym funduszom mamy drugą pracownię komputerową,
pracownię logopedyczną oraz wiele pomocy dydaktycznych. Projekt jest
współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu
Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Indywidualne podejście do ucznia drogą do sukcesu.
Laptopy, mikroskopy i inne pomoce dydaktyczne to nowy wymiar nauki w
gminnych szkołach podstawowych.
Od września 2009 r. w szkołach podstawowych obowiązuje nowa podstawa
programowa kształcenia ogólnego. Aby ułatwić proces jej wprowadzania Miasto
i Gmina Krotoszyn we współpracy ze Stowarzyszeniem Krotoszyńskie Centrum
Przedsiębiorczości przygotowała projekt systemowy: „Indywidualizacja procesu
nauczania uczniów klas I-III szkół podstawowych gminy Krotoszyn", który jest
współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego
Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, priorytet IX
"Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach", działanie 9.1 "Wyrównanie
szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych
świadczonych w systemie oświaty".
Projektem objęto 5 szkół miejskich i 9 szkół z terenów wiejskich, w których
odbywają się zajęcia: dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i
pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji, dla dzieci z
trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych, zajęcia
socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji
społecznej, specjalistyczne zajęcia terapeutyczne dla dzieci
niepełnosprawnych, zajęcia logopedyczne, gimnastyka korekcyjna, zajęcia
rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych ze szczególnym
uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych, informatycznych, muzycznych
oraz zajęcia z języka angielskiego. Do przeprowadzenia około 6000 godzin
zajęć zaangażowanych jest 92 nauczycieli.
Uczestnikami zajęć są uczniowie/uczennice kl. I-III zrekrutowani do projektu
na podstawie diagnozy, wskazującej potrzebę wyrównania ich szans
edukacyjnych poprzez dodatkowe wsparcie dydaktyczne lub ogólnorozwojowe. W
poszczególnych zajęciach specjalistycznych biorą udział te dzieci, u których
zdiagnozowano określone problemy. Natomiast w zajęciach rozwijających
zdolności i zainteresowania biorą udział uczniowie szczególnie uzdolnieni,
łącznie 1196 dzieci. Zgodnie ze zgłoszonym przez szkoły zapotrzebowaniem ze
środków przeznaczonych na realizację projektu zakupiono wyposażenie oraz
pomoce dydaktyczne. Do szkół trafiły pomoce dydaktyczne o łącznej wartości
ok. 223 tys. zł., takie jak: laptopy, tablica interaktywna, specjalistyczne
oprogramowania komputerowe, specjalistyczne urządzenia do terapii
logopedycznej, sprzęt do zajęć korekcyjnych, gry edukacyjne, plansze
tematyczne, zestawy obrazków, układanki, zestawy matematyczne, instrumenty
muzyczne, mikroskopy, książki i zeszyty do ćwiczeń oraz pomoce rozwijające
zainteresowania uczniów. Zakupione materiały dydaktyczne i sprzęt będą
również służyć kształtowaniu w uczniach i uczennicach poczucia równości i
zostaną wykorzystane w nauczaniu niestereotypowego postrzegania ról
kobiecych i męskich w społeczeństwie. Projekt realizowany jest od 1 sierpnia
2011 r. i potrwa do 31 lipca przyszłego roku.
Opracowanie Joanna Jarocka
Klub bezpiecznego Puchatka.
"Klub Bezpiecznego Puchatka" to program edukacyjny, który
uczy dzieci bezpieczeństwa na drodze, w szkole, w domu i w czasie zabawy”.
GŁÓWNE CELE PROGRAMU:
• edukacja i poprawa bezpieczeństwa dzieci, które rozpoczynają swoją naukę w
szkole,
• edukacja rodziców w zakresie ochrony dzieci przed zagrożeniami,
• wytworzenie u dzieci naturalnych sposobów unikania i reagowania na
zagrożenia.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
• przekazanie uczniom klas I niezbędnej wiedzy o tym, jak być bezpiecznym na
drodze, w szkole, w domu i w czasie zabawy,
• wyrobienie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i rówieśników,
• kształtowanie odpowiedniej reakcji na różne zagrożenia.
REALIZATORZY PROJEKTU:
• uczniowie klasy Ia – wychowawca mgr Agata Minta,
• uczniowie klasy Ib – wychowawca mgr Mariola Bruder,
• uczniowie klasy Ic – wychowawca mgr Lucyna Grzesińska,
• uczniowie klasy Id – wychowawca mgr Renata Cierniewska.
KOORDYNATOR PROJEKTU:
• mgr Mariola Bruder
REALIZACJA PROJEKTU:
W roku szkolnym 2011/2012 uczniowie klas pierwszych Szkoły Podstawowej nr 4
im. Wojska Polskiego w Krotoszynie przystąpili do ogólnopolskiego programu
edukacyjnego o bezpieczeństwie dla Pierwszaków. Głównym celem programu „Klub
Bezpiecznego Puchatka” jest uczenie dzieci bezpiecznych zachowań na drodze,
w domu, w szkole i w czasie zabawy. Uczniowie w czasie realizacji projektu
za pomocą różnych metod i interesujących środków dydaktycznych nabyli nowe
wiadomości i umiejętności oraz doświadczenie, jak bezpiecznie postępować w
czasie zagrożenia. Pierwszaki uczestniczyły w spotkaniach z
przedstawicielami Policji, Straży Miejskiej, Straży Ochrony Kolei oraz
pielęgniarkami szkolnymi. Realizując program Pierwszoklasiści otrzymali
broszury informacyjne dla rodziców i książeczki „Dołącz do Klubu
Bezpiecznego Puchatka”. Łącznie udział wzięło 103 Pierwszaków.
Opracowanie: Mariola Bruder
Program
profilaktyczny "Nie pal przy mnie, proszę"
Program przeznaczony jest dla uczniów klas I-III szkoły
podstawowej, tj. dzieci w wieku 7-9 lat. Stanowi drugie ogniwo w
cyklu programów antynikotynowych dla dzieci i młodzieży
realizowanych przez Instytut Matki i Dziecka od 1996 r. System
klasowo- lekcyjny umożliwia przeprowadzenie 5 warsztatów, w tym
dwóch dwugodzinnych i trzech jednogodzinnych. Program
realizowany jest metodami aktywizującymi dostosowanymi do wieku
dzieci. Zawiera uporządkowane wiadomości dotyczące zdrowia
dostosowane do poziomu rozumienia dziecka. Ma charakter
profilaktyczny, ale przede wszystkim jego celem jest
wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w
sytuacjach , w których inne osoby palą przy nich papierosy .
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uporządkowanie i poszerzenie informacji na temat zdrowia. Wykształcenie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie. Wykształcenie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach
, gdy inni przy nich palą papierosy .
STRUKTURA PROGRAMU :
Program składa się z pięciu warsztatów o następujących tytułach
: 1. CO TO JEST ZDROWIE? 2. OD CZEGO ZALEŻY NASZE ZDROWIE? 3. CO I DLACZEGO SZKODZI ZDROWIU? 4. CO ROBIĆ, GDY MOJE ZDROWIE JEST ZAGROŻONE? 5. NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ !
AUTORZY PROGRAMU-zespół złożony z pedagogów, lekarzy i
psychologa z Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie , w skład
którego wchodzą :Janusz Szymborski , Witold Zatoński , Aldona
Sito, Ewa Łukasik , Magdalena Korzycka –Stelmach i Agnieszka
Małkowska.
Tekst pochodzi z Materiałów Programu
Walczymy z
hałasem w szkole
Hałas ma ogromny wpływ na zdrowie. W hałasie nauka jest
bardzo trudna, niekiedy wręcz niemożliwa. Hałas przyczynia się do
znacznego zmniejszenia koncentracji uwagi podczas nauki, a także do
zmęczenia umysłowego dziecka. Zmęczenie to spowodowane jest przede
wszystkim wzrostem napięcia nerwowego podczas nauki w hałasie. Dzieci
przebywające w hałasie, nie potrafią skupić się na nauce. Mają ogromne
trudności ze zrozumieniem oraz zapamiętaniem tego co przeczytali.
Postanowiliśmy temu zapobiec. Od 9 kwietnia 20101 roku w naszej szkole
walczymy z hałasem. Każda klasa zapoznała się z regulaminem akcji.
Ogłosiliśmy konkurs na klasę, która potrafi zachowywać się cicho.
Następnie kolorowym korowodem szukaliśmy wiosny w parku.
REGULAMIN CISZY
Ustawiam się przed klasą w
parach i wyciszam się
Wychodzę w czasie przerw na boisko.
Z klasy wychodzę spokojnie:
nie rozpycham się, nie krzyczę.
Po korytarzu nie biegam i nie
ścigam się.
Rozmawiam spokojnie: nie
krzyczę do kolegów i koleżanek.
Zachowuję się kulturalnie: nie
piszczę, nie gwiżdżę
Używam czarodziejskich słów:
PROSZĘ, DZIĘKUJĘ, PRZEPRASZAM, DZIEŃ DOBRY, DO WIDZENIA.
Ustępuję miejsca dorosłym (
np. w drzwiach, przejściach, na korytarzach).