PROPONOWANE TEMATY ZAJĘĆ MUZEALNYCH:
Zajęcia na temat muzeum:
1. „Pierwsza wizyta w muzeum”
– m.in. pojęcia: muzeum, zabytek, eksponat, wystawa, rękopis, starodruk itp.
(przedszkola i szkoły podstawowe)
2. „Rodzaje źródeł historycznych”
– m.in. przykłady różnych rodzajów źródeł pisanych oraz materialnych.
(wszystkie poziomy nauczania)
3. „Funkcje i zadania muzeum”
– m.in. zasady funkcjonowania muzeów i ich funkcja na przykładzie krotoszyńskiej placówki.
(gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne)
Historia Regionalna:
4. „Dzieje Krotoszyna”
– historia miasta od lokacji do 1989 r. ukazana w oparciu o eksponaty.
(wszystkie poziomy nauczania)
5. „Historia miasta w nazwach krotoszyńskich ulic”.
– m.in. sylwetki patronów krotoszyńskich ulic oraz miejsca, które dały nazwy ulicom.
(szkoły podstawowe, gimnazja)
6. „Początki miasta Krotoszyna”
– osadnictwo przedlokacyjne, geneza nazwy, lokacja, herb miasta, życie gospodarcze.
(wszystkie poziomy nauczania)
7. „Życie w dawnym Krotoszynie”
– m.in. zajęcia mieszkańców, symbole cechowe i inne pamiątki rzemieślnicze.
(przedszkola, szkoły podstawowe)
8. „Rozwój Krotoszyna do początku XX wieku”
– dziedzice, rozwój przestrzenny miasta, ważniejsze obiekty architektury, życie gospodarcze.
(wszystkie poziomy nauczania)
9. „Krotoszyn w okresie zaborów”
– życie gospodarcze miasta, polskie organizacje gospodarcze i kulturalne, działacze narodowi.
(gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne)
10. „Krotoszynianie w walkach o niepodległość”
– pamiątki z czasów powstań narodowych, krotoszyńscy powstańcy.
(gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne)
11. „Powstanie Wielkopolskie 1918 – 1919 na Ziemi Krotoszyńskiej”
– przebieg powstania w regionie, główne postacie powstania w Krotoszynie i okolicach.
(gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne)
12. „Krotoszyn w Polsce odrodzonej 1919 – 1939”
– najważniejsze postacie oraz wydarzenia okresu międzywojennego w oparciu o eksponaty.
(szkoły ponadgimnazjalne)
13. „56 Pułk Piechoty Wielkopolskiej w wojnie obronnej 1939 r.”
– dzieje krotoszyńskiego pułku i walki wrześniowe w 1939 r.
(szkoły ponadgimnazjalne)
14. „Krotoszynianie na frontach II wojny światowej”
– sylwetki mieszkańców Ziemi Krotoszyńskiej walczących na różnych frontach II wojny.
(szkoły ponadgimnazjalne)
15. „Krotoszyn w cieniu swastyki 1939 – 1945”
– życie codzienne mieszkańców, martyrologia krotoszynian, ruch oporu.
(szkoły ponadgimnazjalne)
16. „Podziemie niepodległościowe w okresie powojennym na Ziemi Krotoszyńskiej”
– najważniejsze akcje podziemia w regionie i sylwetki lokalnych Żołnierzy Wyklętych.
(szkoły ponadgimnazjalne)
17. „Krotoszyn w Polsce Ludowej”
– losy miasta i jego mieszkańców w okresie PRL, lokalna „Solidarność”.
(szkoły ponadgimnazjalne)
Historia ogólna:
18. „Słowianie”
– kultura, wierzenia, obyczaje.
(wszystkie poziomy nauczania)
19. „Panowanie Mieszka I”
– małżeństwo z Dobrawą, chrzest Polski, stworzenie podstaw państwowości polskiej.
(szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne)
20. „Państwo pierwszych Piastów”
– panowanie Mieszka I i Bolesława Chrobrego oraz kryzys państwowości polskiej.
(szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne)
21. „Rozbicie dzielnicowe Polski”
– przyczyny i skutki rozbicia, najważniejsze wydarzenia i postacie tego okresu.
(szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne)
22. „Życie na wsi w okresie średniowiecza”
– zajęcia, rozrywki oraz obyczaje mieszkańców średniowiecznej wsi, wygląd takiej wsi.
(wszystkie poziomy nauczania)
23. „Życie w mieście w okresie średniowiecza”
– mieszkańcy średniowiecznego miasta, ich obowiązki, wygląd średniowiecznych miast.
(wszystkie poziomy nauczania)
24. „Kultura rycerska w wiekach średnich”
– etos, obyczaj, uzbrojenie.
(wszystkie poziomy nauczania)
25. „Polskie drogi do niepodległości”
– różne idee dotyczące niepodległości oraz sposoby walki o wolną Polskę, odzyskanie niepodległości 1918.
(szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne)
26. „Opowieść o Niepodległej”
– 100-lecie odzyskania niepodległości przez Polskę, zajęcia dla najmłodszych połączone z interakcją
(przedszkola, szkoły podstawowe)
27. „Polacy na frontach II wojny światowej”
– polskie formacje wojskowe na frontach II wojny światowej.
(szkoły ponadgimnazjalne)
Etnografia:
28. „Krotoszyńskie stroje ludowe”
– przykłady różnorakich strojów ludowych na Ziemi Krotoszyńskiej.
(wszystkie poziomy nauczania)
29. „Plastyka ludowa”
– zdobienie sprzętów, hafty, rzeźba ludowa dawna i współczesna.
(wszystkie poziomy nauczania)
30. „Krotoszyńskie obyczaje ludowe”
– regionalne zwyczaje ludowe.
(wszystkie poziomy nauczania)
31. „Krotoszyńskie wesele”
– regionalne obyczaje związane z zaślubinami.
(wszystkie poziomy nauczania)
32. „Techniki plastyczne”
– malarstwo, grafika, rzeźba.
(wszystkie poziomy nauczania)
33. „Kuchnia regionalna”
– gwara regionalna dotycząca tematyki spożywczej, potrawy regionalne, przepisy.
(wszystkie poziomy nauczania)
Zajęcia cykliczne:
34. „Dawne Rolnictwo”
– dawne narzędzia i ich zastosowanie, znaczenie i powstawanie chleba, obrzędy żniwne.
wrzesień – październik (co dwa lata)
(przedszkola, szkoły podstawowe)
35. „Zwyczaje andrzejkowe”
– inscenizacje wróżb i obrzędów ludowych.
listopad
(przedszkola, szkoły podstawowe)
36. „Zwyczaje bożonarodzeniowe”
– inscenizacje krotoszyńskich obrzędów ludowych.
grudzień – styczeń
(przedszkola, szkoły podstawowe)
37. „Zwyczaje wiosenne i wielkanocne”
– inscenizacje krotoszyńskich obrzędów ludowych
marzec – kwiecień
(przedszkola, szkoły podstawowe)