„Poprzez praktykę do profesjonalizmu

– nowa koncepcja praktyk studenckich i jej aplikacja”

       Nasza placówka brała udział w projekcie „Poprzez praktykę do profesjonalizmu – nowa koncepcja praktyk studenckich i jej aplikacja” współfinansowanym ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, który realizowany był w latach 2011- 2014, a powstał we współpracy Dolnośląskiej Szkoły Wyższej- Lidera oraz Gminy Wrocław – Partnera, w imieniu której realizatorem było Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

      Celem projektu było podniesienie jakości kształcenia kandydatów przygotowujących się do zawodu nauczyciela. Działania w projekcie nastawione były na umożliwienie nabywania przez studentów wiedzy operacyjnej, niezbędnej w procesie stawania się profesjonalnym, refleksyjnym nauczycielem, między innymi poprzez tworzenie współpracy z nauczycielami – opiekunami praktyk w placówce.

      Proponowany model organizacji kształcenia praktycznego angażował: studenta, nauczyciela w placówce edukacyjnej (mentora), opiekuna praktyk ze strony uczelni (tutora). Zadaniem postawionym wobec realizowanej ścieżki kształcenia było odejście od myślenia, że praktyka jest tylko stosowaniem wiedzy w praktyce. Kluczowym działaniem w realizacji projektu było przygotowanie nauczycieli do odgrywania roli opiekunów praktyk studenckich, rozumianych jako proces twórczego działania w tworzeniu warsztatu nauczyciela, refleksyjny wgląd w i nad własne działanie. Związany jest z nieustannym badaniem, rozumieniem tego,  co i dlaczego dzieje się w grupie dzieci.

       W ramach współpracy uczelni z naszą placówką przygotowano dla nauczycieli m.in. cykl spotkań seminaryjno-szkoleniowych obejmujący:
- szkolenia wprowadzające (2 dni szkoleniowe dla każdego nauczyciela)
- seminaria tematyczne (raz w semestrze, 6 spotkań)
- warsztaty (2 warsztaty dla każdego nauczyciela).

      W ramach działań upowszechniających rezultaty realizowanego projektu zorganizowano OGÓLNOPOLSKĄ KONFERENCJĘ NAUKOWĄ pod hasłem „Przez refleksyjną praktykę do pokrytycznych zmian i profesjonalizmu w nauczaniu” w Kudowie Zdroju.

      Temat konferencji nawiązuje do teorii refleksyjnej praktyki D. Schöna, w której autor akcentuje konieczność poddawania nieustanej analizie własnych działań zarówno w trakcie ich podejmowania, jak i po zakończeniu aktywności – tłumaczy dr Teresa Chmiel, koordynatorka merytoryczna projektu.

 Przebieg konferencji odbył się w sześciu Panelach dyskusyjnych o tematyce:

  1. Edukacyjny demokratyzm i jego wrogowie
  2. Profesjonalizm – profesjonalność – profesjonalizacja. Po/myśleć na nowo „to”, co bywa „dekretowane” na styku praktyki i lokalnego zarządzania
  3. Pokrytyczne zmiany w edukacji. Czym mogłyby być, czy są potrzebne i jak są możliwe?
  4. Popyt i/czy podaż? Na co cierpi współczesna szkoła i współczesna edukacja?
  5. Nauczyciel między misją a profesją
  6. Nauczyciel w rozproszonych światach edukacji – w poszukiwaniu „poziomej               i pionowej” spójności działań wśród praktyków

      Dyskusje poprowadzili: dr Katarzyna Gawlicz, mgr Starnawski, prof. DSW dr hab. Bogusława Dorota Gołębniak, prof. DSW dr hab. Robert Kwaśnica, prof. DSW dr hab. Mirosława Nowak – Dziemianowicz, dr Teresa Chmiel, dr Rozalia Ligus.

       Uczestnikami poszczególnych Paneli dyskusyjnych byli: dr Iwona Chmura – Rutkowska, dr Karolina Starego, mgr Anna Dzierzgowska, prof. UWM dr hab. Hanna Kędzierska, prof. UMCS dr hab. Teresa Zubrzycka – Maciąg, dr Andrzej Chmiel, prof. dr hab. Zbigniew Kwieciński, dr hab. Bohdan Aniszczyk, Jacek Żakowski- dziennikarz i publicysta, prof. dr hab. Maria Mendel, prof. dr hab. Tomasz Szkudlarek, prof. DSW dr hab. Lotar Rasiński, mgr Agnieszka Dziemianowicz – Bąk, prof. dr hab. Henryka Kwiatkowska, mgr Anna Michałowska, mgr Katarzyna Lotkowska, mgr Anna Jaros – Kaleta, Mariusz Budzyński, Jarosław Delewski – dyrektor Departamentu Edukacji we Wrocławiu, prof. DSW dr hab. Ewa Kurantowicz.

      Podsumowania dwudniowych dyskusji nad tym „Dlaczego należy zmieniać kształcenie nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, kto ma je zmieniać, jak ma zmieniać    i do czego zmieniać, jaki powinien być współczesny nauczyciel i jak go przygotować do zawodu?” dokonał prof. DSW dr hab. Robert Kwaśnica

       Odpowiedzi na te i wiele innych pytań, próbowali wspólnie znaleźć przedstawiciele środowisk naukowych, pracownicy placówek oświatowych, w tym nauczyciele naszej placówki, słuchacze oraz studenci podczas październikowej konferencji naukowej w Kudowie Zdroju.

 

dziennik lekcyjny vulcan

 

TACYNIEINNI

logo kolorowy uniwersytet

 RODO