Cele programu:
Celem programu jest uświadomienie młodym ludziom znaczenia kapitału społecznego i zaangażowanie ich w jego odkrywanie i rozwijanie. Młodzież przy wsparciu dorosłych wyrusza w teren, aby zbadać swoją okolicę, a następnie zaplanować działania na jej rzecz. W ramach programu poznaje swoją społeczność lokalną, prowadzi wywiady z przedstawicielami lokalnych instytucji, organizuje debaty z mieszkańcami, tworzy ścieżki edukacyjne po miejscowości i podejmuje wiele innych działań na rzecz najbliższego otoczenia. Młodzi ludzie uczą się przy tym pozyskiwać sojuszników dla swoich przedsięwzięć.
Program „Młody Obywatel” 2014/2015 jest objęty honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej.
Program „Młody Obywatel” 2014/2015 jest objęty patronatem medialnym Platformy Kultury prowadzonej przez Narodowe Centrum Kultury.
Organizatorzy:
Centrum Edukacji Obywatelskiej
CEO jest niezależną instytucją edukacyjną istniejącą od 1994 roku. Upowszechnia wiedzę, umiejętności i postawy niezbędne w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego. Wprowadza do szkół programy, które podnoszą efektywność kształcenia, pomagają młodym ludziom rozumieć świat, rozwijają krytyczne myślenie, wiarę we własne możliwości, zachęcają do angażowania się w życie publiczne oraz działania na rzecz innych.
Fundacja BGK
Misją Fundacji BGK im. J.K. Steczkowskiego jest tworzenie przyjaznego i inspirującego otoczenia do rozwojudzieci i młodzieży. Fundacja BGK realizuje programy zaangażowania społecznego w imieniu Banku Gospodarstwa Krajowego. Koncentruje swoje działania na wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, budowaniu kapitału społecznego oraz popularyzacji idei wolontariatu. Fundacja BGK prowadzi konkurs grantowy „Na dobry początek!” i program wolontariatu pracowniczego „Wolontariat jest super!”. Jest partnerem programu Stypendiów Pomostowych i programów edukacji obywatelskiej „Młody Obywatel” i „Mała ojczyzna – wspólna sprawa”.
Z(a)maluj na lokalnie – sztuka miejska:
Czym jest sztuka uliczna?
Sztuka uliczna, street art (graffiti, szablony, murale i inne) stają się coraz popularniejszymi zjawiskami, wśród artystek, animatorów kultury i mieszkańców miast, w których powstają, a także historyków i historyczek sztuki, tworzących naukowe omówienia tej działalności.
Nasz mural „ Zaczarowany Krotoszyn”
Kilka słów o muralach
Mural w skrócie oznacza dekoracyjne malarstwo ścienne.
Projekty tego typu realizuje się na zewnętrznych ścianach budynków. Mural jest dziedziną sztuki wyrosłą na gruncie plakatu i malarstwa ściennego. Murale pełnią różne funkcje: reklamowe, dekoracyjne, informacyjne, społeczno-polityczne, propagandowe.
Często malowane są w celu zamaskowania uszkodzeń na budynkach.
Nasz mural
Ważna jest symbolika dłoni(otwartość, twórczość). W centrum postawiliśmy ratusz a wokół kamienice. Chcemy w ten sposób zaakcentować naszą otwartość wobec innych ludzi, kultur, religii i obyczajów. Jednocześnie pragniemy upamiętnić 600-lecie nadania praw miejskich. Chcieliśmy dać wyraz naszemu przywiązaniu do miasta, jego tradycji i uczcić to wydarzenie. Wybraliśmy formę pocztówki do wszystkich mieszkańców i wymowny cytat: „ Są ludzie, czasy i miejsca, których się nie zapomina”.
Co jest potrzebne do wykonania?
Do wykonania muralu i szablonów przydadzą się nam:
– Akrylowe farby zewnętrzne (różne kolory; łącznie ok. 20 l),
- Farba gruntująca (ok.2 l),
– Nożyki do cięcia papieru,
– Brystol A1 do wycięcia szablonów (10 sztuk),
– Pędzle (różna grubość, najlepiej po sztuce do każdego planowego koloru, wybór grubości pędzla zależy od wielkości powierzchni, którą danym kolorem chcemy zamalować),
- Ołówki murarskie (4 sztuki),
- Wałki (różna szerokość, po sztuce do każdego koloru),
- Folia i taśma malarska do zabezpieczenia terenu pracy,
- Płaszcze przeciwdeszczowe (ok. 10 sztuk),
- Gumowe rękawiczki,
- Kuwety do farby,
- Maski higieniczne,
- Wiadra na wodę,
- Wiadro na pędzle(1 sztuka),
- Worki na śmieci ( 10 sztuk),
- Drabina.
Ile to będzie kosztowało?
Czy warto angażować młodzież w działania w przestrzeni publicznej?
KORZYŚCI:
Zarówno młodzież, jak i dorośli, chętnie włączają się we wszelkie działania kreatywne – szczególnie te, które pociągają za sobą zmianę przestrzeni publicznej, dają uczestnikom możliwość kształtowania otoczenia, w którym żyją i decydowania o nim ponadto uczestnicy i uczestniczki doskonalą twórcze myślenie i konsekwencję w działaniu, wzmacniają pewność siebie, rozwijają talenty i nabywają nowych umiejętności: od współpracy w grupie począwszy, na planowaniu skończywszy.
Efekty naszych działań:
Po zakończeniu projektu zapraszamy władze lokalne, media oraz mieszkańców na jego oficjalne odsłonięcie i podsumowanie. Miłym akcentem na zakończenie będzie wspólne zdjęcie na tle gotowej pracy.
Wykonały:
- Dawid Pawlaczyk
Pod opieką : p. Aleksandry Cerekwickiej