Cele programu:

 

Celem programu jest uświadomienie młodym ludziom znaczenia kapitału społecznego i zaangażowanie ich w jego odkrywanie i rozwijanie. Młodzież przy wsparciu dorosłych wyrusza w teren, aby zbadać swoją okolicę, a następnie zaplanować działania na jej rzecz. W ramach programu poznaje swoją społeczność lokalną, prowadzi wywiady z przedstawicielami lokalnych instytucji, organizuje debaty z mieszkańcami, tworzy ścieżki edukacyjne po miejscowości i podejmuje wiele innych działań na rzecz najbliższego otoczenia. Młodzi ludzie uczą się przy tym pozyskiwać sojuszników dla swoich przedsięwzięć.

 

 

  Program „Młody Obywatel” 2014/2015 jest objęty honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej.

 

  Program „Młody Obywatel” 2014/2015 jest objęty patronatem medialnym Platformy Kultury prowadzonej przez Narodowe Centrum Kultury.

 

Organizatorzy:

 

Centrum Edukacji Obywatelskiej

CEO jest niezależną instytucją edukacyjną istniejącą od 1994 roku. Upowszechnia wiedzę, umiejętności i postawy niezbędne w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego. Wprowadza do szkół programy, które podnoszą efektywność kształcenia, pomagają młodym ludziom rozumieć świat, rozwijają krytyczne myślenie, wiarę we własne możliwości, zachęcają do angażowania się w życie publiczne oraz działania na rzecz innych.

Fundacja BGK

Misją Fundacji BGK im. J.K. Steczkowskiego jest tworzenie przyjaznego i inspirującego otoczenia  do rozwojudzieci i młodzieży. Fundacja BGK realizuje programy zaangażowania społecznego w imieniu Banku Gospodarstwa Krajowego. Koncentruje swoje działania na wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, budowaniu kapitału społecznego oraz popularyzacji idei wolontariatu. Fundacja BGK prowadzi konkurs grantowy „Na dobry początek!” i program wolontariatu pracowniczego „Wolontariat jest super!”. Jest partnerem programu Stypendiów Pomostowych i programów edukacji obywatelskiej „Młody Obywatel” i „Mała ojczyzna – wspólna sprawa”.

 

Z(a)maluj na lokalnie – sztuka miejska:

 

Czym jest sztuka uliczna?

 

Sztuka uliczna, street art (graffiti, szablony, murale i inne) stają się coraz popularniejszymi zjawiskami, wśród artystek, animatorów kultury i mieszkańców miast, w których powstają, a także historyków i historyczek sztuki, tworzących naukowe omówienia tej działalności.

 

Nasz mural „ Zaczarowany Krotoszyn”

 

Kilka słów o muralach

 

Mural w skrócie oznacza dekoracyjne malarstwo ścienne.

 

Projekty tego typu realizuje się na zewnętrznych ścianach budynków. Mural jest dziedziną sztuki wyrosłą na gruncie plakatu i malarstwa ściennego. Murale pełnią różne funkcje: reklamowe, dekoracyjne, informacyjne, społeczno-polityczne, propagandowe.

 

Często malowane są w celu zamaskowania  uszkodzeń na budynkach.

 

Nasz mural

 

Ważna jest symbolika dłoni(otwartość, twórczość).  W centrum postawiliśmy ratusz a wokół kamienice. Chcemy w ten sposób zaakcentować naszą otwartość wobec innych ludzi, kultur, religii i obyczajów. Jednocześnie pragniemy upamiętnić 600-lecie nadania praw miejskich. Chcieliśmy dać wyraz naszemu przywiązaniu do miasta, jego tradycji i uczcić to wydarzenie. Wybraliśmy formę pocztówki do wszystkich mieszkańców i wymowny cytat: „ Są ludzie, czasy i miejsca, których się nie zapomina”.

 

Co jest potrzebne do wykonania?

 

Do wykonania muralu i szablonów przydadzą się nam:

–  Akrylowe farby zewnętrzne (różne kolory; łącznie ok. 20 l),

-  Farba gruntująca (ok.2 l),

–  Nożyki do cięcia papieru,

–  Brystol A1 do wycięcia szablonów (10 sztuk),

–  Pędzle (różna grubość, najlepiej po sztuce do każdego planowego koloru, wybór grubości pędzla zależy od wielkości powierzchni, którą danym kolorem chcemy zamalować),

- Ołówki murarskie (4 sztuki),

- Wałki (różna szerokość, po sztuce do każdego koloru),

- Folia i taśma malarska do zabezpieczenia terenu pracy,

- Płaszcze przeciwdeszczowe (ok. 10 sztuk),

-  Gumowe rękawiczki,

-  Kuwety do farby,

- Maski higieniczne,

-  Wiadra na wodę,

- Wiadro na pędzle(1 sztuka),

- Worki na śmieci ( 10 sztuk),

-  Drabina.

 

Ile to będzie kosztowało?

 

Czy warto angażować młodzież w działania w przestrzeni publicznej?

 

KORZYŚCI:

 

Zarówno młodzież, jak i dorośli, chętnie włączają się we wszelkie działania kreatywne – szczególnie te, które pociągają za sobą zmianę przestrzeni publicznej, dają uczestnikom możliwość kształtowania otoczenia, w którym żyją i decydowania o nim ponadto uczestnicy i uczestniczki doskonalą twórcze myślenie i konsekwencję w działaniu, wzmacniają pewność siebie, rozwijają talenty i nabywają nowych umiejętności: od współpracy w grupie począwszy, na planowaniu skończywszy.

 

Efekty naszych działań:

-Zmniejszenie liczby aktów wandalizmu,
-Dobroczynny  wpływ na dzieci i młodzież,
-Rozgłos medialny(lokalna prasa, telewizja, radio, Internet),
-Promocja miasta i gminy,
-Uczczenie obchodów 600-lecia nadania praw miejskich miastu Krotoszyn,
-Przesłanie do mediów zdjęcia „przed” i „po” naszym działaniu,
-Jeśli podczas pracy powstała dokumentacja fotograficzna lub filmowa, przekażemy ją uczestnikom, zamieścimy na naszej stronie internetowej i fanpage’u na Facebooku, roześlemy też do naszych partnerów.
 
Otwarcie muralu:

Po zakończeniu projektu zapraszamy władze lokalne, media oraz mieszkańców na jego oficjalne odsłonięcie i podsumowanie. Miłym akcentem na zakończenie będzie wspólne zdjęcie na tle gotowej pracy.

 

Wykonały:

-Angelika Stefańska
-Alicja Kramarz
-Natasza Nowicka 

- Dawid Pawlaczyk

Pod opieką : p.  Aleksandry Cerekwickiej

 

dziennik lekcyjny vulcan

 

TACYNIEINNI

logo kolorowy uniwersytet

 RODO