Dawno, dawno temu, kiedy nie było jeszcze laptopów, komputerów a nawet telewizji i telefonów – tak!! były takie czasy!!! – ludzie jednak umieli spędzać miło wolny czas. Czasami zgromadzonym ktoś opowiadał baśnie, czy inne historie. Ale do tego trzeba było umieć wymyślać opowieści i je ładnie opowiadać. Trochę sprawa się poprawiła, gdy pojawił się druk. Ktoś ze zgromadzonych w domu mógł pięknie z wyraźną dykcją i głośno czytać ciekawe historie. Jednak minęło wiele lat, pojawiło się wiele najrozmaitszych wynalazków i może taka umiejętność zniknęła? Otóż chyba na szczęście nie.

Pewnego dnia - we wtorek siedemnastego maja 2016 roku - w ramach rządowego programu pod tytułem „Książki naszych marzeń” w czytelni Naszego Zespołu Szkół odbył się szkolny konkurs pięknego czytania. Rywalizacja objęła uczniów Szkoły Podstawowej w dwu kategoriach wiekowych: pierwsza kategoria - klasy drugie i trzecie (dziesięć osób), druga kategoria – klasy  czwarte, piąte i szóste (dwanaście osób).

         Po wcześniejszym etapie, który miał miejsce w poszczególnych klasach finaliści mieli wystąpić w trzech konkurencjach. Uczestnicy musieli zaprezentować samodzielnie wykonaną kukiełkę lub rekwizyt swej ulubionej książki. Technika była całkowicie dowolna, więc jury złożone z nauczycielek nieraz wpadało w zachwyt nad pomysłowością w wykonaniu figurek.

 Następnie współzawodnicy przystąpili do pięknego czytania samodzielnie wybranych dowolnych fragmentów swej ulubionej książki. Teksty były wybrane wcześniej i czytanie dobrze wyuczone. Można było podziwiać intonację, modulację głosu, ale też różnorodność tekstów. Ani jeden nie powtórzył się dwukrotnie.

Na koniec każdy musiał odczytać bez przygotowania wylosowany przez siebie fragment książki. Były to fragmenty przygotowane dla występujących i pochodziły z dwu książek: Anny Onichimowskiej „Dzień czekolady” (młodsi) i Leszka K. Talko „Staś i Nel. Zaginiony klejnot Indii” (starsi). Te książki i wiele innych otrzymała Szkoła w związku z wyżej wspomnianym programem. Współzawodnicy nie znali tych tekstów wcześniej i nie wiedzieli z jakich książek zostały wybrane. Czytanie bez przygotowania, bez znajomości tekstu nie jest łatwe. Trudno dobrać tak „od ręki” modulację głosu, akcentowanie zdań. Ale byli tacy, którzy dali sobie z tym bardzo dobrze radę

         Jury złożone z nauczycieli przystąpiło w końcu do obrad i wytypowało zwycięzców.

Każdy z uczestników otrzymał zakładkę oraz maskotkę, natomiast laureaci pierwszych trzech miejsc w swoich kategoriach otrzymali z rąk pani dyrektor szkoły dyplomy i nagrody książkowe, zaś wyróżnieni – same dyplomy.        

         W grupie uczniów młodszych czołowe miejsca zajęli:

I miejsce: Sandra Cwinarowicz, klasa III a;

II miejsce: Aleksander Busza, klasa II a;

III miejsce: Igor Bielawny, klasa III a;

Wyróżnienie: Nicolas Gierdalski, klasa II b.

         W grupie uczniów starszych zwyciężyli:

I miejsce: Antonina Busza, klasa IV a;

II miejsce: Agnieszka Bartosz, klasa VI c;

III miejsce: Oliwia Kaczała, klasa IV a

Wyróżnienie: Jakub Raczkiewicz, klasa V b.

         Już samo słuchanie interpretacji fragmentów książek, ale jednak przede wszystkim wypływa z tego jeden bardzo optymistyczny wniosek: umiejętność pięknego czytania nie wciąż nie zaginęła. Wiele młodych osób umie ładnie czytać. Nie tylko ładne czytanie można usłyszeć z profesjonalnych audiobooków, ale też w znakomitym wykonaniu naszych uczniów.

Dnipro

 

dziennik lekcyjny vulcan

 

TACYNIEINNI

logo kolorowy uniwersytet

 RODO