Dzisiejszy dzień był pełen wrażeń i patriotycznych
wzruszeń. Uczniowie wysłuchali w pięknej oprawie fragmentów
Pana Tadeusza a także uczestniczyli słuchając z zapartym
tchem, jak pięknie i rzeczowo o wojsku mówili żołnierze z 24
Batalionu Lekkiej Piechoty ze Śremu. Mieliśmy też
przyjemność gościć pułkownika Jana Pawlika. Ukoronowaniem
tej świątecznej atmosfery było wspólne wykonanie Hymnu
Państwowego i wypuszczenie w niebo 100 baloników w kolorach
naszej flagi. Uwieńczeniem był wspólny posiłek - gorący
kubek przepysznej grochówki. Pięknie dziękujemy wszystkim za
atmosferę cudownego świętowania.
Nasza grupa grająca na ukulele także włączyła się w
ogólnonarodowe wykonanie Mazurka Dąbrowskiego
Jerzy Lutowski Pieśń o Małym Rycerzu
Film jest częścią Projektu Krotoszyńskiego Ośrodka Kultury
pod tytułem „Kto Ty Jesteś?”. Celem projektu jest
przypomnienie i ożywienie najpiękniejszych wierszy
patriotycznych dla dzieci i młodzieży. Udział w nim
potwierdziły wszystkie szkoły podstawowe i przedszkola
naszego miasta. Każda placówka wystawi dwójkę
reprezentantów.
Tadeusz Różewicz "Oblicze Ojczyzny". Magdalena Wójcik
Uczniowie klas drugich zwiedzili drukarnię w
Koninie. Podczas wycieczki dzieci dowiedziały się jak
przebiega proces produkcji książki od przygotowania
materiałów do gotowego produktu. Wysłuchały pogadanki "Jak
powstaje książka?" Następnie odwiedziły księgarnię, i
magazyn składowania książek.
Uczniowie klas IV-VIII wraz ze swymi wychowawcami,
w piątek 21.09. 2018r. podczas lekcji wychowawczych wzięli
aktywny udział w akcji Sprzątania świata.
Podobnie jak w poprzednich latach, miejscem akcji dla
uczniów naszej szkoły był Park im. Wojska Polskiego. W
ramach podsumowania tegorocznej akcji , wychowawcy klas
IV-VIII przeprowadzili w klasach pogadankę dotyczącą zasad
segregacji odpadów i jej celowości. Uczniowie zostali
poinformowani o tym, że na korytarzach naszej szkoły pojawia
się odpowiednie pojemniki, które umożliwią wszystkim
segregację odpadów na terenie szkoły. Ogłoszono także
konkurs plastyczny pod hasłem ,,SEGREGACJA A NIE
DEGRADACJA”, którego finał będzie miał miejsce pod koniec
października, a zebrane prace posłużą przygotowaniu wystawy
pokonkursowej na korytarzu szkolnym. Prace plastyczne
uczestników konkursu mają zachęcać wszystkich do świadomej
segregacji odpadów a tym samym przyczynić się do
zmniejszenia ilości wytwarzanych przez człowieka śmieci.
W czwartek 20 września uczniowie klas Va i Vb pod
opieką wychowawczyń udali się na całodzienną wycieczkę. Ze
Żnina ruszyliśmy kolejką wąskotorową, którą większość z
uczniów jechała po raz pierwszy w życiu. W Wenecji
usłyszeliśmy o Mikołaju Nałęczu, który z czasem za swe czyny
dostał przydomek Krwawiec lub Diabeł Wenecki. W Biskupinie
ze swymi przewodnikami zaczęliśmy zwiedzać zrekonstruowaną,
starożytną osadę. W osadzie pierwszych rolników
dowiedzieliśmy się jak grupy ludzi zrezygnowały z
koczownictwa przechodząc na osiadły tryb życia, bo zaczęli
siać rośliny i hodować udomowione zwierzęta. Z uwagi na
tegoroczną tematykę festynu: "ArcheoMarket – od wymiany po
stragany" dużo stoisk i inscenizacji nawiązywało do tego
hasła. Np. na stoisku z tajnikami drukarstwa, można się było
dowiedzieć ciekawostek o pradawnym rozliczaniu w handlu. To
z Bliskiego Wschodu pochodzą najstarsze formy symboli
wymiany handlowej zwane tokenami, które służyły do
rejestracji ilościowej i jakościowej. Z czasem na tych
terenach pojawia się pismo klinowe, które będzie wyciskane
na glinianych tabliczkach. Jeszcze innym rejestrem,
najbardziej z tych trzech doskonałym, był karb, nacinany na
patykach lub listewkach. Oglądaliśmy inscenizację, gdzie
Rzymianie na polecenie cesarza Nerona przybywają na nasze
tereny po "złoto północy" czyli bursztyn. W zamian, w ramach
handlu wymiennego płacą bronią i przedmiotami z żelaza i
brązu. Inna inscenizacja pokazywała wjazd księżniczki
Dobrawy na wielbłądzie, a nasz książę Mieszko zobowiązywał
się przyjąć chrześcijaństwo, wypędzając dotychczasowe siedem
żon. W czasie festynu było bardzo dużo atrakcji. Na
stoiskach, przy zwiedzających, rzemieślnicy wytwarzają swe
przedmioty techniką sprzed wieków. To są pasjonaci. Zapytani
o szczegóły – opowiadają bardzo ciekawie. Następnie
pojechaliśmy do Gniezna. Tu na Wzgórzu Lecha zwiedziliśmy
"matkę polskich kościołów" czyli Katedrę Gnieźnieńską. Pani
przewodnik mówiła o stylu w jakim jest zbudowana i po czym
go poznać. O fundatorach i tablicach nagrobnych. Ale
najwięcej o św. Wojciechu, pierwszym patronie Polski,
którego relikwiarz znajduje się w konfesji tej świątyni.
Później, przed Drzwiami Gnieźnieńskimi oglądaliśmy drzwi –
unikat w skali świata, na których w 18 kwaterach ukazano
żywot św. Wojciecha. Wiemy już co to jest bordiura, że jeden
element z niej jest na banknocie 20 złotowym. Po zwiedzeniu
tych drzwi, przeszliśmy pod pomnik Bolesława Chrobrego, o
którym dowiedzieliśmy się najważniejszych wiadomości.
Zmęczeni, ale zadowoleni, że tyle zobaczyliśmy na tej
wycieczce, około godziny 20 wróciliśmy do domów.
Dziękuję p. K. Sygiet i p. M. Gulczyńskiej za wszelką pomoc na
tej wycieczce.
W środę 19 września uczniowie klas Vc i Vd pod
opieką wychowawców udali się na XXIV Festyn Archeologiczny
do Biskupina. Za Gnieznem, już w innym województwie poznali
małą krainę – Pałuki. Tam w Żninie wsiedli do kolejki
wąskotorowej, aby dojechać do Biskupina. Po drodze mijaliśmy
aż trzy jeziora, które nazwy swe wzięły od przylegających
miejscowości. Duże wrażenie na nas zrobiły machiny
oblężnicze wystawione na dziedzińcu ruin zamku Mikołaja
Nałęcza. W Biskupinie zostaliśmy podzieleni klasami pomiędzy
dwóch przewodników. Od nich dowiedzieliśmy się, że
tegorocznym hasłem festynu jest "ArcheoMarket – od wymiany
po stragany". W osadzie pierwszych rolników zobaczyliśmy
wyrób kamiennych, rogowych i kościanych prymitywnych
narzędzi. W długich domach mieszkano już z udomowionymi
zwierzętami, z których prawie wszystko wykorzystywano po ich
uboju. W osadzie łużyckiej oglądaliśmy dwie zrekonstruowane
chaty (ze stu, które były zamieszkałe około 2700 lat temu).
Zobaczyliśmy pomost skręcający krótko przed bramą, aby
uniemożliwić wrogom użycie np. tarana, bądź drąga do
sforsowania bramy. We wnętrzu chaty zobaczyliśmy nary, pod
którymi mieszkały owce, kozy czy świnie. W wiosce
wczesnopiastowskiej też wszystko nas ciekawiło. Staliśmy na
majdanie, a obok można było skosztować podpłomyków, u
mincerza wybić monetę, u barda zagrać na drewnianych,
skórzanych i rogowych instrumentach. Duża ilość ciekawych
stoisk sprawiła, że czas bardzo szybko tu minął. Kolejnym
miejscem które zwiedzaliśmy, była Katedra Gnieźnieńska. Tu
dowiedzieliśmy się o kaplicach okalających nawę.
Zobaczyliśmy piękną barokową konfesję, z relikwiarzem św.
Wojciecha, kradzieżach relikwii i Prymasie Tysiąclecia.
Będąc w tym pięknym kościele, nie mogliśmy uwierzyć, że w
1945r. jedna z wież została ostrzelana, zawaliła się przez
strop do wnętrza katedry. Na koniec, przed Drzwiami
Gnieźnieńskimi słuchaliśmy wszelkich ciekawostek związanych
z ich wytworzeniem. Oglądaliśmy kolejne kwatery, które były
poświęcone najważniejszym momentom w życiu św. Wojciecha i
po jego śmierci.
Pełni wrażeń, z pamiątkami wróciliśmy do domów po godzinie
19.00.
Dziękuję p. K. Sperzyńskiej i p. R. Chojnickiemu za opiekę i
wszelką pomoc na tej wycieczce.
W miniony czwartek 13 września 2018 r. klasy Vb i
Vc wraz ze swoimi wychowawczyniami p. Kingą Sygiet i p.
Karoliną Sperzyńską uczestniczyły w rajdzie, którego celem
było odkrycie legend miasta Krotoszyna. Został on
zorganizowany w związku z przystąpieniem przez bibliotekę
naszej szkoły do projektu „Narodowego Programu
Czytelnictwa”. Najpierw zatrzymaliśmy się w parku miejskim
przy Pałacu Gałeckich, aby uczniowie poznali legendę o
„Studni Kaźni”, następnie przeszliśmy na ul. Młyńską, aby
usłyszeć o legendzie „Trzy Młyny”. Naszym kolejnym celem
było Muzeum Regionalnym, przy którym uczniowie dowiedzieli
się o „Opowieści o krotoszyńskim Klasztorze”. Ostatnim
punktem naszej wyprawy była „Odrzygośćka”, czyli podanie o
powstaniu nazwy stawu na Błoniach. Po wysłuchaniu czterech
legend i podań przyszedł czas na chwilę relaksu i
odpoczynku, po czym pełni sił i nowo zdobytej wiedzy
wyruszyliśmy z krotoszyńskich Błoni w kierunku szkoły.