KONCEPCJA
FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU
PRZEDSZKOLA NR 2
W KROTOSZYNIE W ROKU SZKOLNYM 2010/2015
Mówi się, że „nie mamy wpływu na kierunek wiatru,
lecz możemy tak ustawić żagle, aby łapać go jak najwięcej”
Podstawa prawna
Koncepcja pracy przedszkola opracowana na podstawie :
Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego ( Dz. U. Nr 168, poz. 1324).
Statutu Przedszkola nr 2 uchwalonego przez Radę Pedagogiczną w dniu 16 listopada 2010 roku.
1. MIEJSCE I ROLA PRZEDSZKOLA
• Ambicją przedszkola jest posiadanie wychowanków świadomych i aktywnie uczestniczących w procesie
edukacyjnym i wychowawczym oraz budowanie programu rozwoju przedszkola zgodnego z ich potrzebami oraz
oczekiwaniami rodziców.
• Baza i zasoby przedszkola pozwalają na zwiększenie roli jaką ono pełni w środowisku lokalnym.
2. TYP PRZEDSZKOLA
Przedszkole Nr2 usytuowane jest przy ul.Zdunowska 67, otoczone wokół zielenią. Jest to przedszkole
5 – oddziałowe do, którego uczęszcza 125 dzieci w wieku 3 - 6 lat. Obecnie przedszkole prowadzi oddział I – 3
latki, oddział II – 4 latki, oddział III – 6 latki, oddział IV – 5 latki, oddział V – 3-4 latki Przedszkole posiada 5 sal
dydaktycznych wyposażonych w zabawki i liczne pomoce dydaktyczne odpowiednio dobrane do wieku dzieci
spełniających wszelkie wymogi edukacyjne, posiada duży ogród. Przedszkole funkcjonuje od poniedziałku do piątku
w godzinach od 615 - 1615 .
Przedszkole zatrudnia 19 osób: 9 nauczycielek i 10 pracowników administracji i obsługi.
Kadra pedagogiczna posiada:
2 nauczycieli dyplomowanych, 4 nauczycieli mianowanych, 3 nauczycieli kontraktowych,.
Praca wychowawczo – dydaktyczna planowana jest zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego.
W przedszkolu realizowany jest program wychowania przedszkolnego „ Zanim będę uczniem” , Program
wychowawczy, Program Gruszczyk – Kolczyńskiej- „Matematyka dziecięca”
WIZJA
Przedszkole otwarte na oczekiwania i potrzeby dzieci i rodziców.
Jesteśmy po to, aby tworzyć warunki wychowawcze i edukacyjne, zapewniające wspomaganie oraz ukierunkowanie rozwoju dzieci zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi.
Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
MISJA
1. Dobro dziecka naszym, najwyższym celem.
2. Umożliwiamy dzieciom nabywanie różnorodnych umiejętności, sprawności i doświadczeń zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami.
3. Rozwijamy uzdolnienia artystyczne w sferze werbalnej, plastyczno – technicznej i muzyczno – ruchowej na drodze aktywnej aktywności.
4. Dbamy o klimat naszego przedszkola, aby dzieci czuły się w nim swobodnie, radośnie i bezpiecznie.
5. Realizujemy jasno określony i akceptowany przez rodziców system wychowawczy oparty na uniwersalnych wartościach; prawda, szczerość, przyjaźń, sprawiedliwość, szacunek dla drugiego człowieka, jego wytworów i otaczającego świata.
NASZE PRIORYTETY
1. Posiadamy wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.
2. Posiadamy wygodne, funkcjonalne i estetycznie urządzone sale dydaktyczne, gabinet logopedyczny
, wyposażone w różnorodne pomoce dydaktyczne oraz zabawki umożliwiające wszechstronny rozwój i integrację dzieci.
3. Organizujemy zajęcia otwarte i warsztatowe dla rodziców.
4. Oferujemy zajęcia dodatkowe dla chętnych dzieci.
5. Organizujemy wiele atrakcyjnych wycieczek dla dzieci.
6. Bierzemy udział w wielu konkursach.
7. Systematycznie współpracujemy z różnymi instytucjami w środowisku.
8. Preferujemy twórcze i aktywne metody pracy.
CELE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA
1. Motywowanie dzieci do wysiłku i pracy nad sobą.
2. Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień i kształtowanie czynności intelektualnych niezbędnych w codziennym życiu i dalszej edukacji.
3. Rozwijanie u wychowanków optymistycznych cech charakteru ( dobroć, empatia, otwartość, zaradność, odporność emocjonalna, samodzielność, kreatywność, wiara we własne możliwości, umiejętność współdziałania …).
4. Stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku rodzinnym i przedszkolnym.
5. Efektywne nauczanie z uwzględnieniem treści zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
6. Wspomaganie rozwoju dzieci i wyrównywanie szans edukacyjnych.
7. Promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym.
8. Wszyscy nauczyciele muszą znać podstawowe umiejętności, które każde dziecko powinno zdobyć, kończąc edukację przedszkolną.
OBSZAR |
ZADANIA I SPOSOBY REALIZACJI |
TERMINY, OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
EWALUACJA |
Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola
|
Monitorowanie i ewaluacja realizowanych programów |
cały rok wszyscy nauczyciele, dyrektor |
arkusze obserwacji dzieci, arkusze analizy dokumentacji przedszkolnej |
Planowanie oraz prowadzenie zajęć i zabaw pobudzających aktywność dzieci w różnych sferach. |
cały rok wszyscy nauczyciele |
arkusze analizy dokumentacji przedszkolnej,
|
|
Wykorzystanie terenu ogrodu podczas zajęć ruchowych, plastycznych, przyrodniczych i innych. |
cały rok wszyscy nauczyciele |
sprawozdania nauczycieli
|
|
Organizowanie pracy przedszkola zgodnie ze statutem, arkuszem organizacyjnym i wewnętrznymi regulaminami przy współudziale nauczycieli i rodziców.
|
cały rok wszyscy nauczyciele, dyrektor |
arkusze analizy, protokoły rady pedagogicznej |
|
Zapewnienie dostępności wczesnej pomocy specjalistycznej dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych i dzieciom z problemami rozwojowymi – opieka specjalistów: logopedy i psychologa.
|
|
|
|
Procesy zachodzące w przedszkolu
|
Monitorowanie założeń koncepcji pracy przedszkola i modyfikowanie ich w miarę potrzeb. |
cały rok wszyscy nauczyciele, dyrektor
|
protokoły rady pedagogicznej |
Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
|
Rozwijanie współpracy na rzecz przedszkola z instytucjami lokalnymi działającymi na rzecz edukacji |
cały rok wszyscy nauczyciele |
sprawozdania ze współpracy ze środowiskiem lokalnym |
Badanie losów absolwentów |
maj, zespół zadaniowy |
|
|
Promocja przedszkola · pielęgnowanie tradycji przedszkolnych · współpraca z mediami · prezentowanie osiągnięć wychowanków · upowszechnianie osiągnięć wszystkich nauczycieli oraz własnych · udział wychowanków w konkursach i zawodach sportowych.
|
cały rok wszyscy nauczyciele, dyrektor
|
strona internetowa przedszkola, publikacje w prasie lokalnej |
|
Aktywizowanie rodziców do współpracy z przedszkolem |
cały rok wszyscy nauczyciele, dyrektor
|
sprawozdania nauczycieli z realizacji planu współpracy z rodzicami |
|
|
Wspieranie rodziców w funkcji wychowawczej – pedagogizacja rodziców |
cały rok wszyscy nauczyciele, dyrektor
|
protokoły rady rodziców |
Zarządzanie przedszkolem
|
Opracowanie planu nadzoru pedagogicznego |
listopad dyrektor |
informacja dyrektora o realizacji planu nadzoru pedagogicznego |
Monitorowanie dokumentacji pod kątem zgodności z aktualizowanymi przepisami prawa |
cały rok dyrektor |
zapisy w protokole rady pedagogicznej |
|
Określenie potrzeb w zakresie kształcenia i doskonalenia nauczycieli |
wrzesień
|
ankiety dla nauczycieli, plan WDN |
|
Wykorzystanie zdobytych na szkoleniach umiejętności w bezpośredniej praktyce pedagogicznej i upowszechnianie ich wśród nauczycieli przedszkola |
cały rok dyrektor |
sprawozdania nauczycieli, scenariusze prowadzonych zajęć |
|
Wzbogacanie bazy przedszkola – polepszanie warunków działalności przedszkola |
cały rok dyrektor |
sprawozdanie dyrektora |
|
Organizowanie i przeprowadzanie rekrutacji do przedszkola |
Kwiecień dyrektor |
protokół Komisji Kwalifikacyjnej |
Uwagi o realizacji Planu Rozwoju Przedszkola:
1. Plan jest otwarty i może być modyfikowany
2. Plan jest uzupełnieniem zadań określonych w Statucie Przedszkola.
3. Plan zatwierdza do realizacji Rada Pedagogiczna.
4. Zmiany mogą być dokonywane na wniosek Rady Pedagogicznej, dyrektora przedszkola i Rady Rodziców.
5. Plan obowiązuje od dnia zatwierdzenia.
6. Wnioski wynikające z realizacji planu dyrektor przedstawia Radzie pedagogicznej po każdym półroczu.
II. PRACA Z RODZICAMI:
Zadanie |
Forma realizacji |
Termin |
Odpowiedzialny |
Uwagi |
Poszukiwanie efektywnych sposobów komunikacji z rodziną |
Organizowanie zebrań grupowych.
Organizowanie spotkań z psychologiem.
Aktywizowanie członków Rady Rodziców do przekazywania informacji pozostałym rodzicom o planowanych działaniach przedszkola. |
IX, XII, IV
Wg potrzeb
Cały rok
|
Wszyscy nauczyciele
Dyrektor
Dyrektor Przewodnicząca Rady Rodziców , Trójki Grupowe |
|
Włączanie rodziców w działania przedszkola |
Współorganizowanie przedsięwzięć i imprez przedszkolnych: - kiermasze przedszkolne - konkursy plastyczne
- festyn rodzinny - zabawa karnawałowa
Uczestniczenie w przedszkolnych konkursach plastycznych
Nadanie tytułu „Przyjaciel naszego przedszkola” |
Wg kalendarza imprez
VI I
Wg planu konkursów
VI
|
Dyrektor , Wszyscy nauczyciele
Rada Rodziców
Nauczyciele
Dyrektor , Rada Pedagogiczna |
|
III. Praca ze środowiskiem lokalnym
Zadanie |
Forma realizacji |
Termin |
Odpowiedzialny |
Uwagi |
Przybliżanie założeń pracy przedszkola w środowisku lokalnym |
Zapraszanie innych placówek oświatowych na uroczystości przedszkolne: - oddział przedszkolny w Kuklinowie - szkoła Podstawowa nr 4 i 8 w Krotoszynie - nadleśnictwo Kuklinów
Prezentowanie działalności przedszkola w lokalnych mediach |
Cały rok
Cały rok |
Nauczyciele najstarszych oddziałów
Wszyscy nauczyciele |
|
Udział w akcjach charytatywnych na rzecz środowiska lokalnego |
Zbieranie karmy dla schroniska zwierząt Zbieranie zabawek dla dzieci z Domu Dziecka, dzieci rodzin ubogich |
|
Nauczyciele |
|
Współpraca z biblioteką
Współpraca z KOK
Współpraca ze Szkołą Muzyczną |
Uczestniczenie w zajęciach bibliotecznych.
Uczestniczenie w imprezach organizowanych przez KOK: - występy artystyczne, - konkursy plastyczne
Uczestniczenie w koncertach muzycznych |
Cały rok
Wg zaproszeń
Marzec |
Wszyscy nauczyciele
Nauczyciele najstarszych oddziałów |
Kronika przedszkolna |
Ewaluacja : obejmuje diagnozę, analizę i pracę pedagogiczną opartą na wnioskach wynikających z diagnozy i analizy aktualnego stanu rozwoju dziecka. Dotyczy sytuacji:
· „na wejściu” – rozpoznanie aktualnej sytuacji dziecka, jego potrzeb, zainteresowań,
· Kształtującej – szczegółowe rozpoznanie stanu rozwoju i wspomaganie ,
· Diagnostycznej – monitorowanie osiągnięć dzieci na bieżąco,
· „Na wyjściu” – ocena postępów po określonym cyklu kształcenia.
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
§ prezentacji dokonań dzieci ( występy, wystawy)
§ teczek prac i innych dokumentów, z których wynika, czego dzieci się nauczyły
§ arkuszy obserwacji rozwoju dziecka
§ kronik
§ materiałów reportażowych ( zdjęcia, nagrania, filmy itp.)
§ rozmów.
Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
§ ankiet,
§ rozmów z nauczycielami, rodzicami,
§ hospitacji,
§ obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
§ arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,
§ innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.
Uwagi o realizacji Planu Rozwoju Przedszkola:
1. Plan jest otwarty i może być modyfikowany
2. Plan jest uzupełnieniem zadań określonych w Statucie Przedszkola.
3. Plan zatwierdza do realizacji Rada Pedagogiczna.
4. Zmiany mogą być dokonywane na wniosek Rady Pedagogicznej, dyrektora przedszkola i Rady Rodziców.
5. Plan obowiązuje od dnia zatwierdzenia.
6. Wnioski wynikające z realizacji planu dyrektor przedstawia Radzie pedagogicznej po każdym półroczu.