TUTORING W GIMNAZJUM
„Jeśli ktoś chce nauczyć Johna matematyki, musi znać matematykę i Johna”
Czym jest tutoring?
Tutoring jest to indywidualna współpraca między uczniem a nauczycielem opierająca się na relacji mistrz-uczeń. Ze strony tutora wymagane jest:
- doświadczenie w pracy z młodzieżą,
- umiejętności fachowe,
- kompetencje interpersonalne.
Od roku szkolnego 2015/2016 zostanie wprowadzony tutoring rozwojowy w Gimnazjum w Benicach.
Cel programu:
Celem programu jest pomoc uczniowi w jego indywidualnym rozwoju (naukowym i osobistym) oraz zmotywowanie go do stałego doskonalenia. Metoda tutoringu wywodzi się z tradycji angielskiej (Oksford, Cambridge), gdzie przynosi znakomite rezultaty. Istotne są tu osobiste relacje budowane przez: rozmowy, indywidualne spotkania tutora z podopiecznymi, dzielenie się doświadczeniami, a także wzajemne zaufanie.
Praca tutora jest procesem składającym się z czterech wyraźnych etapów:
- poznania podopiecznego (budowanie dobrych relacji),
- planowania rozwoju,
- realizacji planów,
- oceny rezultatów.
Zakłada się, że tutor pracuje z podopiecznym w trzyletnim cyklu kształcenia. Celem pracy tutora jest rozwój osobowy i naukowy podopiecznego, a dobro podopiecznego jest dla tutora najwyższą wartością.
Być tutorem to „słuchać-wspierać-rozumieć”, czyli:
- cierpliwe budowanie więzi (rozmowy, spotkania),
- rozpoznawanie tego, co się dzieje z uczniem,
- porządkowanie myśli ucznia, nazywanie emocji,
- pokazywanie konsekwencji i ostrzeganie przed pułapkami,
- zamiast rozwiązywania problemu – wskazywanie możliwości,
- pomoc i wsparcie.
Do zadań tutora należy:
- ułożenie z uczniem planu pracy na semestr w formie spisanej umowy (kontraktu),
- monitorowanie postępów i sytuacji ucznia w ciągu semestru,
- cotygodniowe (krótkie) spotkanie z uczniem,
- tutorial, czyli jedno dłuższe spotkanie w miesiącu (rozmowa tutorska),
- utrzymywanie kontaktu z rodzicami ucznia (minimum raz w semestrze),
- podsumowanie wraz z uczniem wykonania przez niego planu pracy na koniec każdego semestru, wraz z autoewaluacją ucznia,
- systematyczne prowadzenie dokumentacji tutorskiej (dziennik z wpisami odbytych cotygodniowych spotkań z uczniem, tutoriali oraz kontaktów z rodzicami ucznia),
- comiesięczne uczestnictwo w spotkaniach tutorów szkolnych,
- sprawozdanie i autoewaluacja tutora na koniec każdego semestru.
Czas bezpośredniej pracy z jednym uczniem wynosi około 2 godzin miesięcznie.
Wartość i specyfika tutoringu:
- odkrywanie potencjału ucznia i praca nad jego wykorzystaniem,
- motywacja ucznia do myślenia o własnym rozwoju i wspieranie go w jego planowaniu,
- pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów poprzez dzielenie się własnym doświadczeniem,
- pomoc w rozwinięciu potrzebnych kompetencji osobistych i naukowych,
- pomoc w czerpaniu satysfakcji z tego, co uczeń robi,
- budowanie więzi, wspólnoty szkolnej,
- wsparcie w poszukiwaniu sensu i celu edukacji.
Cechy wyróżniające tutoring:
- samodzielność i odpowiedzialność ucznia,
- uwaga skoncentrowana na konkretnej osobie,
- integralność – przedmiotem pracy jest rozwój ucznia, w odniesieniu do wartości i celów osobistych,
- praca na konkretnym doświadczeniu i dzielenie się doświadczeniem,
- planowy, długotrwały proces i długofalowe rezultaty.
Co tutoring może dać szkole?
Dzięki wprowadzeniu innowacji pedagogicznej, jaką jest tutoring szkoła zyskuje:
- wzmocnienie systemu rozwijania talentów,
- skuteczne narzędzie w pracy wychowawczej (tutoring wychowawczy),
- skuteczne narzędzie w pracy dydaktycznej (tutoring naukowy),
- ciekawą ścieżkę rozwoju nauczycieli.
Korzyści społeczne, które tutoring może przynieść szkole, to:
- wzmocnienie systemu rozwijania talentów,
- wzmocnienie więzi społecznych,
- wzmocnienie satysfakcji nauczyciela z wykonywanej pracy.
Źródła:
1.Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej, red. Mariusz Budzyński, Piotr Czekierda, Jarosław Traczyński, Zbigniew Zalewski, Agnieszka Zembrzuska, Towarzystwo Edukacji Otwartej, Wrocław 2009
www.tutoring.pl