Zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej z dniem 1 września we wszystkich państwach członkowskich wspólnoty europejskiej musi funkcjonować numer ''112''.
Termin wprowadzenia w życie dyrektywy UE dotyczącej obsługi numeru „112” minął 1 maja 2004 roku, w chwili przyjęcia Polski do UE. Jednak nasz kraj dotąd nie spełnił obowiązku nałożonego przez Unię. W tym roku Polska otrzymała od UE upomnienie. Po różnych konsultacjach z operatorami Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformowało, że numer zostanie uruchomiony do końca sierpnia br.
„112” to numer specjalny, pod który można - za darmo - dzwonić w nagłych wypadkach. Wykręcając go, wzywamy straż pożarną, pogotowie, policję. Dotychczas łączenie się z tym numerem było możliwe jedynie z telefonu komórkowego, od 1 września numer „112” powinien funkcjonować równolegle z obecnie obowiązującymi numerami alarmowymi: 997- Policja , 998 – Straż Pożarna, 999- Pogotowie Ratunkowe. Pod „112” będzie można dzwonić bez względu na to, czy korzystamy z telefonu komórkowego, stacjonarnego czy też dzwonimy z budki telefonicznej.
Numer ten został stworzony głównie z myślą o cudzoziemcach. Możemy z niego korzystać, kiedy nie umiemy zidentyfikować rodzaju zagrożenia. Dlatego dwoniąc na numer 112 w celu wezwania wyłącznie karetki pogotowia, należy sobie uzmysłowić, że zgłoszenie zostanie przyjęte przez dyżurującego strażaka, który przekaże informacje do pogotowia ratunkowego. Łatwo zauważyć, że czas podjęcia interwencji zostanie wydłużony o czas przekazania informacji pomiędzy tymi służbami. Korzystanie z numerów rozpoczynających się na „99” pozwala skrócić czas interwencji.
Numer „112”, tak jak i wszystkie alarmowe, jest podłączony do rejestratorów rozmów z identyfikacją numerów dzwoniących, tak więc ewentualny dowcipniś, który dokona fałszywego zgłoszenia, zostanie szybko namierzony.
(mm)