6 kwietnia w Krotoszyńskiej Bibliotece Publicznej odbyło się drugie spotkanie prowadzone przez dr. Jacka Kępę z cyklu “Wiara, nauka, sens - kultura europejska wobec spraw ostatecznych”. Jego współorganizatorem jest Towarzystwo Miłośników i Badaczy Ziemi Krotoszyńskiej.
Wykład miał być poświęcony filozofii greckiej jako fundamentowi, na którym budowana była przez wieki racjonalna nauka. To właśnie nauka, obok wiary, są filarami, na której zbudowana została cywilizacja i kultura europejska. Jednak wcześniej Jacek Kępa wrócił do kilku ważnych momentów w historii Europy.
Zakręty historii
Mówił o średniowiecznych czasach cezaropapizmu, kiedy to na płaszczyźnie politycznej zrównany został autorytet władzy świeckiej i duchowej. O poczynaniach Kościoła decydowali władcy.
Inny zakręt historii to reformacja (1517). Marcin Luter odwołując się jedynie do wiary i przyjmując, że człowiek zbawiony może zostać tylko dzięki łasce, odrzucił możliwość racjonalnego interpretowania wiary. Żyjący w tym samym czasie Erazm z Rotterdamu mówił, że zbawienie zależne jest również od uczynków.
W czasach współczesnych rozum przeciwstawiany jest wierze, a kultura europejska popełnia w ten sposób samobójstwo. Polityczne konsekwencje przeciwstawienia wiary i rozumu doprowadziły do wybuchu I, na następnie II wojny światowej.
Jacek Kępa powoływał się na filozofa i teologa Tadeusza Bartosia, b. dominikanina, urodzonego w Krotoszynie. Nawiązał do jego książki Kłopot z chrześcijaństwem, w której pisze, że dzisiaj wierzący boją się i nie chcą określić, jakimi wartościami się kierują, bo to mogłoby spowodować konflikty nie tylko ideologiczne, ale nawet militarne. Według Kępy Unia Europejska jest tworem, który kładzie nacisk na załatwianie spraw bieżących, i unikaniu fundamentalnych.
Na przykład przyjęta przez państwa członkowskie Karta Praw Podstawowych zawiera zapis o bardzo ważnej wartości życia ludzkiego, ale to każde z państw ma pozostawioną swobodę określenia, co to dla ich obywateli znaczy w praktyce. Dlatego aborcja, eutanazja czy związki homoseksualne w jednym kraju są legalne, a w innym nie.
Jacek Kępa mówił, że naukowcem, który w swojej refleksji łączy elementy nauki i religii jest ks. prof. Michał Heller. Prelegent zapowiedział, że na kolejnych spotkaniach powoływać się będzie na jego osiągnięcia.
Ks. Michał Heller jest teologiem, filozofem, kosmologiem, wykładowcą akademickim, dyrektorem i założycielem Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych w Krakowie. Jest laureatem prestiżowej Nagrody Templetona (2008) przyznawanej za pokonywaniem barier pomiędzy nauką a religią. Uzyskane pieniądze (1,6 mln dolarów) ks. Heller przekazał na powstanie Centrum Kopernika.
W drugiej części konferencji Jacek Kępa rozpoczął charakteryzować historię Grecji. Omawiał poszczególne okresy jej istnienia, mówił o filozofach.
- Aby dobrze poznać warunki, w jakich powstawała filozofia grecka, trzeba posiadać informacje o historii – mówił.
Kolejne spotkanie, na którym kontynuowane będą te rozważania odbędzie się 8 czerwca o godz. 18.00.
Spotkania organizuje Krotoszyńska Biblioteka Publiczna wraz z Patronat medialny nad cyklem objęła Rzecz Krotoszyńska.
Tekst: Sławek Pałasz - Rzecz Krotoszyńska nr 15