W nawiązaniu do pytania przesłanego do burmistrza Krotoszyna uprzejmie informuję, że kompetencje dotyczące gospodarki odpadami komunalnymi z terenu Miasta i Gminy Krotoszyn zostały przekazane do Związku Międzygminnego „EKO SIÓDEMKA”.
Określone przepisami prawa i obowiązki organów gminy, wynikające z ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst. jedn. Dz. U. z 2016 r., poz. 250) wykonują właściwe organy tego związku. Zgodnie z obecnie obowiązującym Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Związku Międzygminnego EKO SIÓDEMKA [dalej: regulamin] „Właściciel nieruchomości zapewnia wyposażenie nieruchomości w pojemniki do zbierania odpadów komunalnych zmieszanych o odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej, odpowiadające obowiązującej normie PN-EN 840 […]”.
Ww. regulamin został pierwotnie uchwalony w 6 maja 2013 roku (uchwała nr III/11/2013) i zawierał zapis, że „Właściciel nieruchomości zapewnia wyposażenie nieruchomości w pojemniki do zbierania odpadów komunalnych zmieszanych o odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej, odpowiadające obowiązującym normom […]”. Dlatego, że wielu właścicieli nieruchomości miało wątpliwości, o którą normę chodzi, to została ona dookreślona w uchwale (zmieniającej regulamin) nr XIV/66/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. Metalowe pojemniki w Polsce były stosowane odkąd mieszkańcy zaczęli się pozbywać odpadów komunalnych, na długo jeszcze przed zmianą, która nastąpiła 1 lipca 2013 roku. Proszę zwrócić uwagę na to, iż niektóre przedmioty stosowane przez ostatnie kilkanaście lat, są teraz wycofywane i zastępowane – kiedyś masowo używano np. azbestu jako pokrycia dachowego, a obecnie jest on stopniowo utylizowany. Tak samo jest z metalowymi pojemnikami – coraz więcej gmin w kraju wymaga od mieszkańców, aby wyposażali swoje nieruchomości w pojemniki z tworzywa, ponieważ podmioty startujące w przetargach na odbiór odpadów posiadają coraz nowocześniejszy potencjał techniczny.
Obecnie wymogi dotyczące pojemników określa regulamin, który jest aktem prawa miejscowego. Wobec tego właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia pojemników zgodnie z wymogami regulaminu. Należy mieć na uwadze, że przez ostatnie kilka lat nastąpił rozwój technologiczny i techniczny pojazdów do odbioru odpadów – są one bardziej oszczędne, z bardziej restrykcyjnymi normami emisji spalin. Jednocześnie stopniowo odchodzono od pojemników wykonanych z metalu na rzecz wykonanych z tworzywa – są bardziej wytrzymałe (poj. 120 l wytrzyma 50 kg odpadów), nie rdzewieją, podczas niskich temperatur nie przymarzają do nich odpady oraz posiadają odpowiednią konstrukcję zaczepu umożliwiającą opróżnienie go przez specjalistyczne pojazdy za pośrednictwem chwytaków grzebieniowych. Producenci zarówno śmieciarek, jak i pojemników podejmowali współpracę, aby ich produkty były dopasowane do siebie, dlatego większość nowoczesnych śmieciarek ma problemy z odbiorem odpadów z metalowych pojemników - pojemniki te nie spełniają norm dotyczących konstrukcji, co powoduje m.in. zaginanie pojemnika w czasie rozładunku i wyłamywanie uchwytów przez listwę podtrzymującą pojemnik oraz wpadanie pojemnika do śmieciarki. Jednocześnie przypominam, że to nie podmiot odbierający odpady wskazuje, jakie pojemniki mają posiadać mieszkańcy, tylko określa to regulamin. Jednocześnie proszę o wskazanie, jaki błąd popełnił Związek Międzygminny EKO SIÓDEMKA w przetargu?
EKO SIÓDEMKA