Mieszkańcy Krotoszyna już od kilku lat biorą udział w organizowanej przez Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Francuskiej Letniej Szkole Języka Francuskiego. Corocznie do naszego miasta przyjeżdżają rodowici Francuzi z bliźniaczego Fontenay-le-Comte, aby nauczać swojego języka.
Podczas zeszłorocznej edycji szkoły, która odbyła się na przełomie czerwca i lipca 2005 roku, narodził się pomysł zorganizowania podobnego projektu w Fontenay-le-Comte. Początkowo Letnia Szkoła Języka Polskiego wydawała się nierealna ze względu na nieduże zainteresowanie językiem polskim na zachodzie Europy, znalazła jednak wielu zwolenników wśród naszych przyjaciół we Francji i ostatecznie projekt zaakceptowano w czasie wizyty przedstawicieli naszego miasta na biennale na przełomie maja i czerwca tego roku. Uzyskał on także aprobatę oraz dofinansowanie ze strony burmistrza Krotoszyna Juliana Joksia.
W celu przyciągnięcia większej liczby uczestników zdecydowano się oprócz części językowej wprowadzić także część kulturową, dotyczącą szeroko pojmowanej kultury polskiej.
Do Fontenay-le-Comte nauczać ojczystego języka pojechały Weronika Majda (studentka I roku na UAM w Poznaniu) oraz Natalia Ziętkiewicz (studentka IV roku Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu). Wyjazd poprzedziły intensywne przygotowania. W oparciu o dostępną literaturę przeznaczoną do nauki języka polskiego dla Francuzów opracowano program zajęć. Nacisk położono na to, aby przyswajane umiejętności językowe były jednocześnie użyteczne w czasie ewentualnego pobytu uczestników kursu w Polsce.
Zajęcia rozpoczęły się 2 sierpnia. Ogółem wzięło w niech udział 12 osób w wieku od 8 do 80 lat! Obecność osób zaawansowanych wiekiem wynika w głównej mierze z mentalności Francuzów, którzy często mają właśnie tak ciekawe pomysły na wykorzystanie dużej ilości wolnego czasu na emeryturze.
Lekcje odbywały się dwa razy dziennie: między 10:00 a 12:00 odbywała się część językowa kursu, obejmująca zagadnienia leksykalno-gramatyczne, natomiast między 16:00 a 18:00 skupiano się na części kulturowej. Ta druga została podzielona tematycznie na poszczególne dni. I tak Francuzi mieli okazję posłuchać między innymi o geografii i historii Polski. Wspólnie uczyli się narodowych tańców polskich – poloneza i krakowiaka, przygotowali polskie potrawy – placki ziemniaczane i sernik, śpiewali polskie piosenki – prym wiodły „Hej sokoły”, „Sto lat”, „Panie Janie” oraz przeboje Czerwonych Gitar, a także wróżyli sobie z wosku w czasie dnia dotyczącego świąt w Polsce. Ponadto obejrzeli polską komedię „Francuski numer” oraz film obrazujący rzeczywistość polską w czasach socjalizmu. Na koniec mieli też możliwość poznać bliżej miasto Krotoszyn.
W czasie 10 dni intensywnej nauki uczestnicy kursu świetnie dawali sobie radę z zawiłościami naszego ojczystego języka oraz wykazywali dużą motywację do nauki. Przeprowadzane w czasie kursu gry komunikacyjne pozwalały im jeszcze lepiej przyswoić często skomplikowane słownictwo. Największą trudność mieli z wypowiedzeniem słów „dwadzieścia” oraz „słońce”. Podczas omawiania zagadnień związanych z kulturą byli żywo zainteresowani każdym tematem, zadawali pytania i włączali się do dyskusji.
Trzeba mieć na uwadze, że język polski jest bardzo trudny, nie tylko ze względu na występującą w nim na każdym kroku deklinację rzeczownika i przymiotnika, ale także z powodu problemów z wymową wielu polskich głosek, które nie występują w innych językach obcych. Dlatego za sukces można uznać fakt, iż kilka osób po zakończonym wakacyjnym kursie języka polskiego zadeklarowało chęć kontynuacji nauki. Będą miały taką możliwość, gdyż francuska strona Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Francuskiej organizuje w Fontenay-le-Comte w czasie roku szkolnego lekcje języka polskiego. Prowadzone są one przez Jacqueline Bompis i Mimie Grelard, które zaczęły się uczyć języka polskiego już kilka lat temu a w tej chwili przekazują zdobyte umiejętności innym.
Weronika Majda, Natalia Ziętkiewicz
fot. autorki