W weekend 30 i 31 sierpnia w Krotoszynie odbędzie Święto 56 Pułku Piechoty Wielkopolskiej. Impreza jest nawiązaniem do święta pułku obchodzonego w naszym mieście w międzywojniu (apel poległych, msza św. polowa, zabawa taneczna).
56 Pułk Piechoty Wielkopolskiej stacjonował w Krotoszynie 18 lat, aż do wybuchu II wojny światowej. Po obronie Krotoszyna - 1 września wyruszył na front, biorąc między innymi udział w bitwie nad Bzurą i w obronie Warszawy.
Inscenizację z bitwy z września 1939 roku będziemy mogli obejrzeć w niedzielę (31 sierpnia) o godz. 18.00 na Błoniu.
Poza tym organizatorzy przygotowali wiele innych atrakcji, między innymi wystawę sprzętu, uzbrojenia i historycznych pojazdów wojskowych.
Szczegółowy program imprezy tutaj.
Eksponaty do obejrzenia na wystawie
rkm wz.28
Ręczny karabin maszynowy wz.28, produkowany przez polski przemysł obronny. Używany był nie tylko jako broń piechoty, ale także po odpowiednim przystosowaniu, do strzelań przeciwlotniczych, ustawiany na samochodach terenowych - Fiatach 508 III/W "Łazik" oraz przyczepach motocyklowych - Sokół 1000 M111. Kaliber 7,92mm, ciężar około 9,50kg, magazynek na 20 naboi.
Sokół 600
Pierwsza seria pojazdów konstrukcji inż. Tadeusza Rudawskiego, zwanych Sokół 600 RT ( Rudawski - Turystyczny), ukazała się w sprzedaży w drugiej połowie 1935 roku. Silnik motocykla był oryginalną koncepcją projektantów, którzy zastosowali nowatorskie rozwiązania techniczne. Sokół 600 odznaczał się niezawodnością i dobrymi właściwościami terenowymi. Motocykle tej marki brały udział w wielu krajowych imprezach sportowych. Były używane we wszystkich rodzajach wojsk. Zużycie paliwa 4 l/100km. Prędkość maksymalna 110km/h.
Sokół 1000 M111
Głównym jego konstruktorem został. inż. Zygmunt Okołow. Motocykl był wytwarzany bez zasadniczych zmian konstrukcyjnych aż do września 1939 roku. Sokół 1000 M111 opuszczal fabrykę z bocznym wózkiem, także konstrukcji PZInż. W kampanii wrześniowej wykazały się trwałością w ciężkich warunkach terenowych. Prędkość maksymalna z wózkiem 100km/h. Zużycie paliwa 7-7,5 l/100km.
Granatnik wz.36
Granatniki to broń wsparcia dla pododdziałów piechoty. W latach dwudziestych piechota wojska polskiego wyposażona była głównie w granatniki wz.16 pochodzenie niemieckiego, używane jeszcze w czasach I wojny światowej. W początkach lat trzydziestych polscy inżynierowie opracowali własną konstrukcję granatnika. Do wybuchu wojny wojsko polskie otrzymało około 3 850 sztuk granatników. Kaliber 46mm, ciężar - 8kg, długość granatnika przygotowanego do strzelania - 640mm, donośność - 100-800 m, szybkostrzelność praktyczna - 15 wystrzałów na minutę, ciężar pocisku - 0,76kg
Gaz-69
Pojazd został przyjęty do uzbrojenia Reichswehry w połowie 1932 roku. Jego oficjalne oznaczenie to Maschinengewehrkraftwagen (Kfz -13). Byl to pojazd uzbrojony w 1 karabin maszynowy MG 13 kal.7,92mm, zamontowany na obrotowej podstawie i wyposażony w tarczę ochronną. Pojazdy z uwagi na kształt były często nazywane przez żołnierzy "badewannen" ( " wanny kąpielowe" ). Doskonałe do treningu, nie spełniały wymagań stawianych przed wozami bojowymi.
Polski Fiat 508 III / Łazik
Samochód zaprojektowany w końcu 1935 roku w Biurze Studiów PZInż. Nadwozie o konstrukcji stalowej, w części tylnej z drewnianym szkieletem. Wnętrze było chronione brezentowym składanym dachem. Szyba przednia opuszczana na maskę w razie konieczności użycia broni maszynowej.
Prędkość maksymalna z obciążeniem około 90 km/h. Zużycie paliwa około 8,5 l/100 km. Prezentowany pojazd jest jedynym zachowanym samochodem w Polsce.
ckm wz.30
Ciężki karabin maszynowy wz.1930 to zmodernizowany amerykański Browning kalibru 7,92mm. Mechanizm spustowy ckm umożliwiał prowadzenie tylko ognia ciągłego. Broń chłodzona była wodą (pojemność chłodnicy 4l). Zasilanie odbywało się z taśmy parcianej o pojemności 330 naboi ( masa ok. 8,3 kg, skrzynka amunicyjna około 2,5 kg). Nieskomplikowana konstrukcja broni pozwalała na znaczną niezawodnością działania.
armata przeciwpancerna Bofors wz.36
W 1935 roku podpisano ze szwedzką firmą Bofors umowę na produkcję 300 armat z jednoczesną zgodą na podjęcie w Polsce produkcji licencyjnej. Podjęły ją zakłady Stowarzyszenia Mechaników Polskich z Ameryki w Pruszkowie. W 1938 roku produkcję rozpoczęła nowa Fabryka Obrabiarek "H.Ciegielski" w Rzeszowie. W czasie wojny obronnej 1939 r. armaty potwierdziły swoje wysokie walory bojowe dzięki łatwości w obsłudze, manewrowaniu w warunkach polowych, celności. Armata przebijała pancerz wszystkich ówcześnie stosowanych niemieckich pojazdów pancernych. Od 17 września 1939 roku Boforsowi było dane zmierzyć się z sowieckim agresorem. Armata Bofors 40 mlm - jedyna w Polsce w całości zrekonstruowana.
samochód pancerny
Maschinengewehrkraftwagen - rozpoznawczy samochód pancerny z początków wojny, produkowany w Niemczech w latach 1932 – 1934 przez zakłady Daimler-Benz. Wyprodukowano 174 pojazdów Kfz.13. Nie miały górnego pancerza ani wieżyczki, grubość pancerza wynosiła do 8 mm. Napędzane silnikiem pojemności 2900 cm³ i mocy 60 KM (44 kW), co dawało im maksymalną prędkość do 70 km/h. Ich zasięg wynosił około 300 km.