Lekcja demokracji w Gimnazjum nr 4 w Krotoszynie.
Nasza szkoła jest jedną z 75 szkół w Polsce oraz jedynym gimnazjum w powiecie realizującym program e-wielkopolska. Moja grupa jako jedna z pięciu w szkole realizuje projekt edukacji samorządowej pod tytułem: „Rada Miejska Gimnazjum nr 4 w Krotoszynie.”
Młodzież w czasie symulacji poznała demokratyczne procedury tworzenia Rady Miejskiej, strukturę Urzędu Miejskiego, kompetencje władz samorządowych. Duży zasób wiedzy zdobyła podczas spotkań z przewodniczącą Rady Miejskiej Zofią Jamką, radną Urszulą Olejnik, burmistrzem Julianem Joksiem i jego zastępcami: Ryszardem Czuszke i Franciszkiem Marszałkiem. Poznała również pracę radnych podczas obrad sesji miejskiej. Ciekawym doświadczeniem był udział dwóch liderów grup w VIII Forum Rad Młodzieżowych w Żerkowie. Odbyło się tam także spotkanie z posłem na sejm.
Pracując nad projektem, uczniowie mieli możliwość aktywnego uczestnictwa w tworzeniu własnej rady miejskiej. Tworzyli partie polityczne, układali programy wyborcze, uwzględniając w nich problemy najbliższego środowiska. Największym doświadczeniem było przygotowanie i przeprowadzenie kampanii wyborczej, zachęcającej społeczność szkolną do uczestnictwa w wyborach do Rady Miejskiej Gimnazjum nr 4 w Krotoszynie. Młodzież poznała, w jaki sposób przebiega kampania wyborcza. Przedstawiciele partii poszukiwali sposobów dotarcia do jak największej liczby uczniów, zabiegając w ten sposób o elektorat. Kolejnym punktem było przeprowadzenie w szkole wyborów do Rady Miejskiej Gimnazjum nr 4.
Największym przeżyciem było wczucie się w role dorosłych podczas symulacji sesji Rady Miejskiej Gimnazjum nr 4 w Krotoszynie, na którą zostały zaproszone władze Krotoszyna.
Wybrani radni złożyli przysięgę, otrzymali zaświadczenia radnego. Wybrali spośród siebie przewodniczącą i dwóch zastępców, a następnie poprowadzili swoją sesję. Kolejnym punktem było przedstawienie programów wyborczych, w których zwrócono się do władz miasta między innymi o sfinansowanie stojaków na rowery na terenie szkoły.
Przeprowadzenie symulacji wyboru rady miejskiej było doskonałą lekcją demokracji.
Opiekun projektu Joanna Michalak