Jak to będzie po nowemu? Kto będzie odbierał? Jakie stawki będziemy płacili? Jak zbieramy: segregujemy czy nie? Między innymi te pytania od jakiegoś czasu pojawiają się w głowach mieszkańców całej Polski.
Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nałożyła na gminy szereg nowych zadań i obowiązków. Zmieniła też w sposób znaczący system gospodarowania odpadami komunalnymi.
W starym systemie śmieciowym koszty odbioru odpadów komunalnych zależne były od ilości odebranych pojemników, przez co zdarzało się, że część właścicieli nieruchomości próbowała zmniejszyć wykazywaną ilość odpadów: spalano je w piecach, pozostawiano w lesie, porzucano w przydrożnych rowach itp. Nowy system ma zlikwidować zależność wysokości opłaty od ilości odebranych odpadów od właściciela nieruchomości.
System musi zacząć funkcjonować najpóźniej 1 lipca 2013 r. Żeby było to możliwe, należało podjąć koniecznie decyzje do końca bieżącego. Na sesji 12 grudnia br. radni podjęli kilka uchwał dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi.
Rajcy zdecydowali, że od 1 lipca 2013 roku odbierane będą odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Tak więc odbiór będzie prowadzony z cmentarzy, ogródków działkowych, targowiska, miejskich instytucji kultury, instytucji państwowych i samorządowych oraz od przedsiębiorców zatrudniających do 10 osób w przeliczeniu na pełne etaty. Pozostali przedsiębiorcy i duże zakłady będą musieli, tak jak dotychczas, zawierać umowy indywidualnie na odbiór odpadów komunalnych. W przypadku nieruchomości niezamieszkałych opłata będzie stanowić iloczyn liczby pojemników z odpadami powstałymi na danej nieruchomości oraz określonej stawki opłaty (np. za pojemnik 120 l stawka wynosi 20 zł - bez segregacji lub 15 zł - w przypadku odpadów zbieranych i odbieranych w sposób selektywny). Tutaj ustawodawca nie pozostawił radnym wyboru co do metody ustalenia opłaty. Natomiast w przypadku nieruchomości zamieszkałych, radni mogą to zrobić. I tak na sesji 12 grudnia podjęli decyzję, że opłata ta będzie naliczana wg liczby mieszkańców (ponad 90% gmin w Polsce wybrało tę metodę).
Opłata za gospodarowanie odpadami w przypadku nieruchomości zamieszkałej jest iloczynem liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość i przyjętej stawki: 18 zł miesięcznie od mieszkańca - w przypadku, kiedy nie segreguje się odpadów, lub 12 zł miesięcznie - jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny. Na przykład dla 3-osobowej rodziny segregującej śmieci miesięczna opłata wyniesie 36 zł.
Osoby, które zadeklarują selektywną zbiórkę odpadów, otrzymają cztery worki, do których trafiać będą: szkło, różnego rodzaju plastiki, odpady zielone i makulatura. Pojemnik służył będzie do śmieci mieszanych, których się nie segreguje, i będzie musiał posiadać go każdy.
Na sesji podjęto również uchwałę ustalającą wzór deklaracji, na podstawie której będzie naliczana opłata w nowym systemie śmieciowym. Deklaracja trafi do mieszkańców na początku przyszłego roku. Dokument ten musi zostać zwrócony do urzędu miejskiego do 15 marca 2013 r.
W pierwszym kwartale 2013 roku przeprowadzona zostanie również kampania informacyjna dla mieszkańców na temat gospodarowania odpadami.
(mm)
Z treścią uchwał podjętych na sesji 12 grudnia można zapoznać się poniżej:
- uchwała Nr XXVII/241/2012 w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (kliknij)
- uchwała nr XXVII/242/2012 w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki tej opłaty oraz stawki za pojemnik o określonej pojemności (kliknij)
- uchwała nr XXVII/243/2012 w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi (kliknij)
- uchwała nr XXVII/244/2012 w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi (kliknij)
- uchwała nr XXVII/245/2012 w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości (kliknij)
- uchwała nr XXVII/246/2012 w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Krotoszyn (kliknij)
- uchwała nr XXVII/247/2012 w sprawie utworzenia Związku Międzygminnego "EKO SIÓDEMKA" (kliknij)
- uchwała nr XXVII/248/2012 w sprawie: przyjęcia statutu Związku Międzygminnego "EKO SIÓDEMKA" (kliknij)
- uchwała nr XXVII/249/2012 w sprawie: przyjęcia zmian w Statucie Związku Gmin Zlewni Górnej Baryczy (kliknij)
- uchwała nr XXVII/250/2012 w sprawie wyrażenia poparcia dla uchwały Rady Miejskiej Inowrocławia w sprawie skierowania do Trybunału Konstytucyjnego wniosku o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (kliknij)