Napisz do SM Zapytaj burmistrza
Wirtualny spacer Fotogaleria - Miasto i Gmina krotoszyn
Kamera na żywo Mapa gminy
Projekty unijne Pogoda dla Krotoszyna
200_powietrze.jpg
bannerOZE2017.jpg
baner200_sms.jpg
baner200_youtube.jpg
bilety-kok-krotoszyn-pl-200.jpg
baner200_projekty_unijne.jpg
baner200_sprawdz_dowod.jpg
baner200_600lat_info.jpg
Księga Gości www.eko7.krotoszyn.pl
Naziemna TV cyfrowa Trasy rowerowe w Krotoszynie
Miasto monitorowane Działki na sprzedaż
Licznik odwiedzin od 09.04.1998
45826894
Wiadomości
Budżet Miasta i Gminy Krotoszyn na rok 2005

Budżet Miasta i Gminy Krotoszyn na rok 2005
Wystąpienie Burmistrza na sesji 27.01.2005 r.

Szanowni Państwo Radni, omawiany na dzisiejszym posiedzeniu Rady Miejskiej projekt budżetu na 2005 rok jest budżetem rozwoju, gdyż przewiduje przeznaczenie ponad 1/4 całości wydatków na cele inwestycyjne. Na inwestycje przeznaczono ogółem ponad
17,0 mln zł. Tak korzystna sytuacja miała miejsce w historii Miasta i Gminy Krotoszyn tylko, gdy budowany był 'Wodnik'. Analizując dane zawarte w projekcie budżetu należy zauważyć, że praktycznie wszystkie pozycje budżetu, dochodowe jak i wydatkowe mają tendencję zdecydowanego wzrostu. Najważniejsze elementy budżetu (w odniesieniu do wykonania za lata 2002 i 2003 oraz planu za rok 2004) przedstawiają się następująco:

1) dochody ogółem - 61.219.174 zł, co stanowi wzrost do przewidywanego wykonania 2004 roku o 6,0 %, a do roku 2003 o 30,1 % i 33,4 % do roku 2002,
2) dochody własne - 33.192.702 zł, co stanowi wzrost do 2004 roku o 11,3 %, a do roku 2003 o 40,4 % i 42,9 % do roku 2002,
3) subwencje - 20.133.158 zł, co stanowi spadek do 2004 roku o 6,2 %, a do roku 2003 wzrost o 1,6 % i 10,4 % do roku 2002,
4) dotacje na realizację zadań zleconych - 7.893.314 zł, co stanowi wzrost do 2004 roku o 22,3 %, a do roku 2003 wzrost o 119,0 % i 78,3 % do roku 2002,
5) wydatki ogółem - 66.704.888 zł, co stanowi wzrost do 2004 roku o 21,7 %, a do roku 2003 o 40,5 % i 51,1 % do roku 2002,
6) wydatki bieżące (bez wydatków na obsługę długu i wydatków na realizację zadań zleconych) - 40.712.874 zł, co stanowi wzrost do 2004 roku o 1,5 %, a do roku 2003 o 13,5 % i 27,4 % do roku 2002,
7) wydatki majątkowe - 17.011.000 zł, co stanowi wzrost do 2004 roku o 118,2 %, a do roku 2003 o 152,0 % i 209,7 % do roku 2002,
8) wydatki na obsługę długu - 1.087.700 zł, co stanowi wzrost do 2004 roku o 30,9 %,
a do roku 2003 spadek o 11,6 % i spadek do roku 2002 o 51,5 %,
9) wydatki na zadania zlecone - 7.893.314 zł, co stanowi wzrost do 2004 roku o 129,9 %, a do roku 2003 o 119,0 % i 78,3 % do roku 2002,
10) deficyt budżetowy - 5.485.714 zł, przy wypracowaniu za 2004 rok nadwyżki budżetowej ok. 3.000.000 zł i deficycie za 2003 rok w kwocie 395.803 zł i nadwyżce za 2002 rok 1.764.637 zł,
11) przychody finansowe - 8.720.000 zł, w tym emisja obligacji - 3.000.000 zł oraz pożyczki i kredyty - 5.720.000 zł,
12) rozchody finansowe - 3.234.286 zł, w tym spłata obligacji - 2.500.000 zł i spłata pożyczek (kredytów) - 734.286 zł,
13) wskaźniki zadłużenia, planowane na koniec roku 2005:
     a) bieżący 9,0 %, przy założeniu, że MiG Krotoszyn będzie korzystać z limitu kredytowego w ramach ror (1,2 mln zł), jeżeli powyższy limit nie będzie wykorzystywany to wskaźnik ten wyniesie 7,1 %,
     b) długoterminowy 35,3 %,
14) wydatki majątkowe zawierają 45 zadań na łączną kwotę 17.011.000 zł, w tym:
21 zadań kontynuowanych na kwotę 6.796.000 zł i 24 zadania nowo rozpoczęte na kwotę 10.215.000 zł, wydatki majątkowe w 2005 roku stanowią aż 25,5 % ogółu wydatków.

Wysoka Rado, zaplanowanie takiego rozwoju jest możliwe głównie dzięki:
1) pozyskaniu zewnętrznych źródeł finansowania na łączną kwotę 12.795.000 zł, w tym:
     a) środki bezzwrotne - 4.075.000 zł (fundusze UE, fundusz dopłat mieszkaniowych),
     b) środki zwrotne w 50 % - 3.452.000 zł (NFOŚiGW i WFOŚiGW),
     c) środki zwrotne w 100 % - 5.268.000 zł (obligacje i kredyt inwestycyjny),
2) wzrostowi wpływów z podatków i opłat lokalnych, gdzie mimo że w 2005 roku obowiązywać będą stawki z roku 2003 przewiduje się wzrost wpływów o 7,2 % do roku 2003, głównie dzięki dalszej poprawie skuteczności ściągalności oraz wzrostowi podstawy opodatkowania,
3) zmniejszenia tempa wzrostu wydatków bieżących, które w 2005 roku w ujęciu realnym będą niższe niż w 2004 roku,
4) zmniejszenia zadłużenia na koniec 2004 roku w wyniku wcześniejszej spłaty kredytu inwestycyjnego, co umożliwiło zaplanowanie przeze mnie autopoprawki, czyli zwiększenia wydatków inwestycyjnych o kwotę 2.463.000 zł oraz możliwość zmniejszenia wydatków bieżących o kwotę 637.309 zł.

Szanowni Państwo Radni, chciałbym w tym miejscu poinformować, że w miesiącu kwietniu 2005 roku zaproponuję Państwu dalszą poprawę przedstawionego projektu budżetu. Informuję wstępnie, gdyż zamknięcie roku budżetowego 2004 jest w trakcie, że rok 2004 zostanie "zamknięty" nadwyżką finansową rzędu 4,5 mln zł. kwota ta pozwoli na:
- zmniejszenie zadłużenia poprzez rezygnację z zaciągnięcia kredytów i pożyczek na kwotę ok. 3,3 mln zł ,
- wprowadzenia dodatkowych środków na inwestycje w kwocie ok. 1,2 mln zł,
- w/w działania spowodują, że wskaźnik zadłużenia długoterminowego spadnie do poziomu 29,5 - 30,5 % ogółu dochodów (czyli będzie tylko nieznacznie wyższy niż był na koniec 2004 roku - 28 %, mimo emisji obligacji i zaciągnięcia pożyczek na łączną kwotę ok. 5,4 mln zł), a wielkość wydatków inwestycyjnych osiągnie poziom 27 - 28 % ogółu wydatków.

Wysoka Rado, pragnę zwrócić uwagę na dane zawarte w informacji o stanie mienia komunalnego, która jest załącznikiem do projektu budżetu. Dokument ten obrazuje zestaw danych o posiadanym majątku Miasta i Gminy Krotoszyn. Jest również dowodem dynamicznego wzrostu naszej gminy.
Wartość brutto majątku trwałego wg stanu na 30.09.2004 r. to prawie 148,4 mln zł. W porównaniu z rokiem ubiegłym (okres poprzedni) wzrósł o ponad 11,6 %.
Od 1 października 2003 roku do 1 października 2004 roku przyrost jaki zanotowano, zarówno w aktywach rzeczowych, jak i niematerialnych wyniósł prawie 15,5 mln zł.
Informacja o stanie majątku gminy w sposób szczegółowy prezentuje dane o wszystkich dysponentach gminnego majątku. W poprzednich latach jej sporządzenie ograniczało się do niezbędnego minimum. W tym roku jest to szczegółowy dokument, będący dobrym punktem wyjścia do dokonywania szczegółowych analiz.

Reasumując stwierdzam, że pełna realizacja założeń budżetu Miasta i Gminy Krotoszyn w 2005 roku to znaczny krok do przodu w rozwoju naszej gminy oraz  przygotowanie do podwalin - podstaw do jej dalszego rozwoju w kolejnych latach.

* Podstawowe wskaźniki ekonomiczno - finansowe (format PDF)

* Uchwała Nr XXVIII/226/2005 Rady Miejskiej w Krotoszynie z dnia 27 stycznia 2005 roku w sprawie: uchwalenia budżetu na 2005 rok.

ikona daty28-01-2005, 23:15 ikona autoraConcept INTERMEDIA ikona wyświetleń1781
Pdf
Drukuj
Powrót
Kontakt