Wydział Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Krotoszynie informuje, że utrata dowodu osobistego powinna być zgłoszona niezwłocznie w dowolnym urzędzie gminy, a w przypadku utraty poza granicami kraju w najbliższym urzędzie konsularnym.
Utracony dokument zostanie unieważniony w systemie informatycznym co gwarantuje bezpieczeństwo posiadaczowi dokumentu, że nie zostanie on obciążony negatywnymi skutkami w przypadku nielegalnego posłużenia się dokumentem przez nieuczciwego znalazcę.
(art 42 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych – Dz.U 2006.139.993 z późn. zm., oraz § 24-27 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 lutego 2009 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydania dowodów osobistych, ich unieważnienia, wymiany, zwrotu lub utraty- Dz.U. 2009.47.384 z późn.zm.)
Poza tym dla zwiększenia bezpieczeństwa osoba, która utraciła dokument powinna zgłosić fakt ten do najbliższego banku w celu odnotowania w systemie informatycznym, co uniemożliwi zaciągnięcia zobowiązania przez nieuczciwego klienta.
Zatrzymanie dowodu osobistego "pod zastaw"
Wydział Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Krotoszynie informuje, iż nikt nie może zatrzymywać dowodu osobistego innej osoby chyba, że możliwość taka wynika z wyraźnego uregulowania zawartego w przepisach prawa. (art 33 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych – Dz.U 2006.139.993 z późn. zm.)
Właściele sklepów, przedsiębiorcy nie mają podstawy prawnej, aby żądać od swoich klientów pozostawienia dowodu osobistego „pod zastaw”.
Pozostawienie dowodu wiąże się z dużym niebezpieczeństwem wykorzystania danych w nim zawartych przez osobę przetrzymującą dowód (lub inny dokument tożsamości).
(wso)