19 marca administrator projektu EDUSCIENCE z Gimnazjum nr 5 im. Jana Pawła II w Zespole Szkół nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Krotoszynie Monika Dopierała uczestniczyła w spotkaniu nauczycieli z województwa wielkopolskiego, na którym przedstawiła, w jaki sposób realizowany jest projekt w jej szkole.
Projekt EDUSCIENCE jest jednym z największych projektów edukacyjnych w Polsce, jak również projektów innowacyjnych z zakresu edukacji przyrodniczej. Gwarantuje fascynujące poznawanie świata nauk matematyczno-przyrodniczych. Dzięki EDUSCIENCE Gimnazjum nr 5 im. Jana Pawła II wzbogaciło się w tablicę multimedialną, kamerę internetową i sprzęt do monitoringu przyrodniczego.
W projekcie biorą udział uczniowie klasy II a, którzy podczas lekcji korzystają z tablicy interaktywnej, dzięki której uczenie może być bardziej interesujące. Nauczyciele korzystają z materiałów przygotowanych przez naukowców-dydaktyków, jak również samodzielnie układają swoje prezentacje, do których wykorzystują interaktywne narzędzia platformy (np. różnego typu zestawy gier, mapy myśli).
W ramach projektu IIa pojechała na wycieczkę naukową do Raciborza. Tematem wycieczki był „Niepokój w przyrodzie – wstrząsy sejsmiczne, wyładowania atmosferyczne – przyczyny. Jak to działa – aparatura pomiarowa?” Dwudniowy pobyt w Raciborzu rozpoczęli od zwiedzania Zamku Piastowskiego oraz Arboteum Bramy Morawskiej. Po obiedzie odwiedzili Obserwatorium Sejsmologiczne Instytutu Geofizyki Polskiej Akademii Nauk, w którym rejestrację zjawisk sejsmicznych rozpoczęto w latach 20. ubiegłego wieku. Drugi dzień wycieczki rozpoczęli wędrówką po rezerwacie przyrodniczym „Łężczok” znajdującym się na terenie Parku Krajobrazowego „Cysterskie Kompozycje Krajobrazowe Rud Wielkich”. Rezerwat charakteryzuje się bogatą florą i fauną, w szczególności licznie są reprezentowane ptaki. Popołudnie wypełniła im wizyta w Zespole Szkół Mechanicznych im. Arka Bożka w Raciborzu, podczas której mieli możliwość odwiedzić bogato wyposażone pracownie elektroniczne i tam zobaczyć, skąd biorą się wyładowania atmosferyczne, a także uczestniczyć w prezentacji działania transformatora Tesli. Uczniowie po wycieczce powiedzieli, że było niezwykle ciekawie i nie mieli czasu na nudę!
Nie można zapomnieć o Festiwalu Nauki Eduscience, w ramach którego uczniowie IIa mogli wziąć udział w prywatnych i niezmiernie ciekawych lekcjach prowadzonych przez dydaktyków z Edu Futuro, a nauczyciele z powiatu krotoszyńskiego w wykładzie z ekspertem metodyki Eduscience Collinem Rosem. W ostatnim dniu festiwalu wszyscy chętni mieszkańcy Krotoszyna i okolic byli świadkami eksplozji nauki w najlepszym tego słowa znaczeniu, na boisku naszej szkoły. Było to jedno z najciekawszych spotkań naukowych w naszym mieście i z całą pewnością ze wszech miar udane.
Udział w projekcie Eduscience zmienia proces nauczania, uwzględnia indywidualne style uczenia się, zachęca do autonomii w procesie nauki, przyspiesza przebieg procesów rozumienia, zapamiętywania, integracji wiedzy i umiejętności, zgodnie z własnym stylem uczenia się. Metodyka nauczania wykorzystana w projekcie oparta jest na najnowszych zdobyczach wiedzy o mózgu i psychologii uczenia się, dzięki czemu nauka jest dużo szybsza i przychodzi z łatwością, w naturalny spoób.
Monika Dopierała