„Jeden przedmiot – wiele możliwości – zabawy twórcze
z przedszkolakiem i rodzicem”
Innowacja pedagogiczna „Jeden przedmiot – wiele możliwości – zabawy twórcze z przedszkolakiem i rodzicem” zakłada stworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających rozwijaniu kreatywności dzieci przy wykorzystaniu niekonwencjonalnych przedmiotów. W trakcie jej realizacji dzieci samodzielnie i spontanicznie decydują o tym, w jaki sposób zastosować dany przedmiot, w celu stworzenia nowej formy. W ramach sześciu spotkań działania dzieci skupione są kolejno wokół materiałów, takich jak plastikowa butelka, patyk, karton, folia, papier i krzesło.
„Nasza historia – kronika przedszkola kredką rysowana”
Innowacja pedagogiczna „Nasza historia – kronika przedszkola kredką rysowana” zakłada stworzenie kroniki przedszkola mającej charakter nowatorski i będącej rezultatem współpracy dzieci, nauczycieli, rodziców i partnerów przedszkola. Poszczególne strony wykonane są poprzez wykorzystanie różnorodnych technik archiwizacji. Każdemu udokumentowanemu wydarzeniu towarzyszy wizerunek Kubusia, patrona naszego przedszkola. Co roku ogłoszony zostaje konkurs na stronę tytułową, a zwycięska praca zdobi początek księgi. Podejmowane działania mają także na celu wzbogacenie wiedzy uczestników innowacji o nowe wiadomości związane z tematem dokumentowania. Nasza innowacja wychodzi naprzeciw oczekiwaniom dzieci, nauczycieli, rodziców i środowiska lokalnego wprowadzając w świat kreowania wspólnego przedsięwzięcia.
„Każdego dnia jest pogoda na przygodę z Kubusiem”
Pierwowzorem patrona naszego przedszkola - Kubusia, jest bohater książki A. A. Milne pt. „Kubuś Puchatek”, sympatyczny miś, który wraz z przyjaciółmi doświadcza niezwykłych przygód. I właśnie przygoda jako forma uczenia się przez całe życie w różnych sytuacjach, a także rozbudzanie ciekawości poznawczej stały się motywacją do wprowadzenia innowacji pedagogicznej „Każdego dnia jest pogoda na przygodę z Kubusiem”. W trakcie jej trwania dzieci przeżywają serię przygód, w ramach których działają w sposób twórczy i poznają wartości, takie jak przyjaźń, tolerancja, współpraca i partnerstwo. Proponowane działania mają także budować poczucie przynależności do społeczności przedszkolnej i aktywizować nie tylko dzieci, ale również rodziców, nauczycieli, pracowników przedszkola i wolontariuszy.
„Wiemy, co jemy – zdrowi rośniemy”
Choroby cywilizacyjne to jeden z największych problemów zdrowotnych państw wysoko rozwiniętych i krajów szybko rozwijających się, w tym Polski. Otyłość, cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, alergie czy zaburzenia rozwoju układu ruchu dotykają nie tylko dorosłych, ale również dzieci. Ich przyczyną często jest nieodpowiednia dieta oraz mała aktywność ruchowa. Inspiracją do opracowania innowacji pedagogicznej „Wiemy, co jemy – zdrowi rośniemy” była chęć wyeliminowania złych nawyków żywieniowych obserwowanych już u najmłodszych przedszkolaków. Ma ona pozytywnie wpłynąć na umiejętność dokonywania świadomych wyborów dotyczących zdrowego żywienia oraz prowadzenia aktywnego trybu życia. Jej realizacja polega na stwarzaniu sytuacji edukacyjnych, w ramach których dzieci wraz z rodzicami przygotowują posiłki z produktów korzystnych dla zdrowia, zapoznają się z zasadami zdrowego żywienia oraz uczestniczą w zajęciach o charakterze sportowym.