„Sprawność fizyczna jest nie tylko jednym
z najważniejszych kluczy do zdrowego ciała,
jest podstawą dynamicznej
i twórczej aktywności intelektualnej.”
John F. Kennedy
Zabawa jest podstawową i dominującą formą działalności dzieci oraz przejawem ich
aktywności i pasji działania. Zabawy i gry ruchowe stanowią jedną z najbardziej interesujących
form zabawowych dzieci. Opierają się na różnorodnych postaciach ruchu, który w nich
dominuje. Oddziałują na psychiczną, emocjonalną i intelektualną stronę osobowości bawiącego
się oraz sprzyjają czynnemu wypoczynkowi. Ponadto zabawy ruchowe podnoszą wydolność
układu mięśniowego, nerwowego, układu krążenia i oddychania, a także procesu przemiany
materii. Rozwijają u dzieci siłę, zręczność, zwinność, wytrzymałość, szybkość, kształcą
umiejętności motoryczne, co ma swoje odzwierciedlenie w codziennej aktywności człowieka.
Często jednak zdarza się, że brakuje nam pomysłów na zabawy ze swoimi pociechami. Dlatego
też poniżej przedstawiono kilka przykładów zabaw ruchowych.
➢ „Skoki przez drabinkę”
Wykonaj drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na paski, które następnie należy
ułożyć na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu
kolejnych szczebelków.
➢ Gra w klasy
Narysuj na chodniku kratki do gry w klasy i ponumeruj je do ośmiu. Pokaż dziecku, jak
rzucić kamyk na jedną z kratek. Zachęć swoją pociechę do skakania po kratkach, aż
znajdzie się na numerze, na który upadł rzucony przedmiot.
➢ Zabawy z sznurkiem
Potrzebny będzie sznurek długości minimum 1,5 m. Leży on na podłodze w formie jakiegoś
kształtu.
1) Dziecko spaceruje po sznurku, uważając by z niego nie spaść. Można także zachęcić
dziecko do podjęcia próby przejścia po sznurku tyłem lub bokiem.
2) Przeskakiwanie przez sznurek raz na jedną, raz na drugą stronę.
➢ Pajęczyna
Potrzebny jest sznurek, wstążka lub wełna. Zaplątujemy ją pomiędzy krzesłami, stolikiem,
szafką na różnej wysokości. Zadaniem dziecka jest przedostanie się z jednego miejsca
w drugie, nie dotykając „pajęczyny”.
➢ Zabawy z piłką
1) rzucanie piłki lub kulek z gazety do celu, którym może być: pudło na zabawki, kosz,
miska. Stopniujemy trudność poprzez oddalanie naszego celu rzutu.
2) piłka i kolory– rzucamy do siebie piłkę wymieniając różne kolory. Na hasło
"czarny" piłeczki nie wolno złapać. Jeśli jednak uczestnik chwyci piłkę, wykonuje
zadanie np. dziesięć pajacyków.
3) kręgle – razem z dzieckiem wypełnijcie piaskiem lub wodą 5 (lub więcej) butelki
plastikowe i zakręćcie. Ustawcie je obok siebie, a następnie próbujcie je zbić.
Stopniujemy trudność poprzez oddalanie się od butelek.
➢ Slalom w ciemno
Ustawiamy w pokoju dwa przedmioty, np. krzesła, butelki, kosz z zabawkami. Dziecko
zapamiętuje ich układ, a następnie z zawiązanymi oczami próbuje przejść na drugą stronę
pokoju bez potrąceń. W kolejnym etapie stopniujemy trudność poprzez dołożenie kolejnych
przedmiotów. Jeśli dziecko ma problemy z pokonaniem przeszkód, możemy mu pomóc,
stosując komunikaty: „idź dwa kroki do przodu”, „obróć się w prawo” itp.
➢ Przeprawa przez rzekę
Ustalamy z dzieckiem, że podłoga jest rzeką, a na niej ustawione są kamienie (są nimi
w rzeczywistości kartki, gazety, duże klocki, poduszki, fragmenty materiałów). Zadaniem
naszej pociechy jest przeprawa przez rzekę bez dotknięcia stopą „wody”.
Opracowała:
Magdalena Sobańska