Napisz do SM Zapytaj burmistrza
Wirtualny spacer Fotogaleria - Miasto i Gmina krotoszyn
Kamera na żywo Mapa gminy
Projekty unijne Pogoda dla Krotoszyna
200_powietrze.jpg
bannerOZE2017.jpg
baner200_sms.jpg
baner200_youtube.jpg
bilety-kok-krotoszyn-pl-200.jpg
baner200_projekty_unijne.jpg
baner200_sprawdz_dowod.jpg
baner200_600lat_info.jpg
Księga Gości www.eko7.krotoszyn.pl
Naziemna TV cyfrowa Trasy rowerowe w Krotoszynie
Miasto monitorowane Działki na sprzedaż
Licznik odwiedzin od 09.04.1998
45818327
Wiadomości
Chińska laka i malarstwo naiwne (fot.)

Muzeum Regionalne im. Hieronima Ławniczaka w Krotoszynie oraz Galeria „Refektarz” Krotoszyńskiego Ośrodka Kultury zapraszają do obejrzenia wystaw czasowych: „Chińskie malarstwo ludowe (naiwne)„ oraz „Sztuka laki”.

Wystawy prezentowane są w dwóch salach na parterze budynku muzeum. Współorganizatorem ekspozycji jest Ambasada Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce. Wystawa malarstwa będzie czynna do końca marca, natomiast „Sztuka laki” do końca kwietnia bieżącego roku.

W związku z remontem sal ekspozycyjnych muzeum na piętrze wystawy stałe muzeum są nadal nieczynne. Ekspozycje czasowe można zwiedzać od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 16:00, w środy od 9:00 do 18:00 oraz w pierwsze i trzecie niedziele miesiąca w godz. od 9:00 do 14:00.
(helka)

CHIŃSKA LAKA
Sztuka laki cieszy się w Chinach wielką popularnością i jak potwierdzają najnowsze badania archeologiczne, Chińczycy już prawie siedem tysięcy lat temu, w okresie neolitu, posiedli umiejętność wyrobu przedmiotów z laki, którą doskonalą po dzień dzisiejszy.
Lakę pozyskuje się z kory drzewa – sumaka lakowego, które rośnie w środkowych i południowych Chinach a w VI/VII w. zostało przyjęte i rozpowszechnione także w Japonii. Płyn pozyskany z kory oczyszcza się, wzbogaca olejami (przede wszystkim olejem tungowym) i przechowuje w szczelnie zamkniętych naczyniach. Lakę tradycyjnie nakłada się za pomocą specjalnych przyrządów, m.in. sznurka złożonego ze złotych nitek, na drewniane szkielety, porcelanowe lub metalowe przedmioty. Lakę nakłada się warstwami, a najwyżej cenione są przedmioty, na których położono dwieście, a czasami nawet więcej warstw laki. Każda warstwa musi dobrze wyschnąć i zostać oczyszczona z ewentualnych zanieczyszczeń oraz wypolerowana i dopiero można położyć następną. W zależności od potrzeb lakę, która po wyschnięciu czernieje, zabarwia się na różne kolory, najczęściej czerwony za pomocą cynobru, ale są także laki zielone, beżowe, brązowe i purpurowe.
Wyroby z laki zdobi się pokrywając złotem lub srebrem, grawerując, wycinając oraz inkrustując. Ulubione inkrustacje wykonuje się z macicy perłowej, jadeitu (nefryt), kości słoniowej, porcelany i koralu. Laką pokrywa się pudełka, skrzynie, naczynia, rękojeści, meble, kolumny, parawany, rzeźby. Od lat 80-tych XX wieku coraz popularniejsze staje się malarstwo lakowe, w którym zamiast farb używa się laki. Wyroby z laki są odporne na działanie wody, kwasów, alkoholu i rozpuszczalników organicznych. Centrum wyrobów z laki znajduje się obecnie w Pekinie i jego najbliższej okolicy oraz w prowincjach Fuijan, Jiangsu i Syczuan.
Na wystawie zaprezentowano współczesne naczynia zdobione laką, parawan, meble oraz obrazy namalowane tą techniką.
CHIŃSKIE MALARSTWO NAIWNE
Chińskie malarstwo naiwne, nazywane przez Chińczyków malarstwem chłopskim, jest uznawane za nową dziedzinę sztuki i jak powszechnie się uznaje, pojawiło się ono po 1950 roku.
W rzeczywistości zainteresowanie i przejawy tego malarstwa w środowisku rolników miały miejsce już dużo wcześniej, ale nikt nie traktował tego poważnie, a brak finansów i czasu uniemożliwiał im rozwój tej twórczości. Zdarzało się, że chłop na kawałku papieru ze starej gazety lub opakowania coś namalował swoim dzieciom czy też dziadek wnukom dla zabawy lub nauki, ale szybko szło to w zapomnienie i ulegało zniszczeniu.
Po 1950 roku państwo przeznaczyło na tę dziedzinę specjalne środki co zaowocowało jej szybkim rozwojem w całym kraju – od Mongolii po Tybet, od Wybrzeży wschodnich po granice zachodnie. Pojawili się kolekcjonerzy i sprzedawcy zainteresowani tym malarstwem, organizowano jego wystawy, a muzea folklorystyczne rozpoczęły organizować konkursy i spotkania, zgromadzono też całe kolekcje.
Na wystawie pokazano około 50 oprawionych obrazów malowanych farbami wodnymi na papierze. Cechuje je żywa kolorystyka i naiwna stylistyka, a bogata symbolika tworzy charakterystyczny dla chińskiej estetyki klimat. Tematyka prac, zaczerpnięta z życia, często nawiązuje do pracy na roli, najbliższego otoczenia i lokalnych mitów.

(mr)


Fot. z archiwum muzeum - galeria tutaj

img_3615_kopiowanie_400
ikona daty09-03-2012, 12:37 ikona wyświetleń1560
Pdf
Drukuj
Powrót
Kontakt