11 października w MAHLE Polska, największym zakładzie produkcyjnym Krotoszyna, odbyła się konferencja prasowa, w której wzięli udział członkowie zarządu MAHLE Polska – dr Andreas Kosicki i Michał Lejkowski, oraz dyrektorzy poszczególnych jednostek organizacyjnych – dr Tadeusz Karolczak, Radosław Domaradzki, dr Paweł Lisiak. Na konferencję został zaproszony starosta krotoszyński Stanisław Szczotka oraz burmistrz Krotoszyna Franciszek Marszałek. Prezes zarządu, dr Andreas Kosicki, poinformował o planach inwestycyjnych firmy na najbliższe lata. Na początku grudnia tego roku zostanie uruchomiona linia produkcyjna tłoków stalowych. Ich produkcja będzie przebiegała w najnowocześniejszej technologii, zastosowanej w Krotoszynie po raz pierwszy na świecie. Powstaje także hala o powierzchni około 13 000 metrów kwadratowych, w której rozpocznie się produkcja wałków rozrządu. Zarząd koncernu MAHLE w Stuttgarcie podjął decyzję o wybudowaniu w Krotoszynie fabryki filtrów. Inwestycje przyniosą znaczny wzrost zatrudnienia, w najbliższych latach MAHLE Polska zatrudni kilkaset osób. Znaczną ich część, około 300 osób, będą stanowiły kobiety, przyjęte do pracy w zakładzie produkcji filtrów. Plany inwestycyjne firmy wymagają w ciągu najbliższych pięciu lat przebudowania całej infrastruktury podziemnej. Będzie to koszt około 40 milionów złotych. Wielokrotnie większe kwoty pochłonie budowa hal i zakup linii technologicznych. Firma planuje także rozbudowę zakładu ostrowskiego, który wytwarza produkty związane z obiegiem powietrza. Co drugi samochód na świecie ma w sobie części wyprodukowane przez koncern MAHLE. Produkty MAHLE Polska dostarczane są do wszystkich największych marek samochodowych na świecie. Realizacja wszystkich planowanych inwestycji uczyni z zakładu w Krotoszynie najbardziej znaczący zakład w całym światowym koncernie MAHLE.
Krotoszyńska firma nie planuje zatrudniania obcokrajowców. Średnia pensja w MAHLE Polska to 4000 zł. Dane te nie dotyczą kadry zarządzającej. Około 10% pracowników to osoby zatrudniane za pośrednictwem firm zewnętrznych. Powodem takiego stanu rzeczy jest obawa przed powtórzeniem się kryzysu z roku 2008. W ciągu roku około 50-60 z tych osób przechodzi na umowy o pracę bezpośrednio z MAHLE Polska.
Plany koncernu MAHLE sięgają dalej. Już teraz fabryki koncernu wytwarzają części do samochodów z napędem hybrydowym. Na targach motoryzacyjnych koncern zaprezentował prototyp samochodu elektrycznego.
Obecni na konferencji włodarze samorządu powiatowego i gminnego podkreślali rolę, jaką zakład odgrywa w życiu lokalnych społeczności i deklarowali współpracę w realizacji planów zakładu.
Jacek Kępa