Już 100 tys. Polaków założyło profil zaufany - bezpłatne narzędzie uwierzytelnienia podpisu w systemach e-administracji, który można wykorzystać m.in. przy systemach ePUAP, CEIDG, ZUS.
Korzystając z niego, założymy firmę przez internet, zmienimy i zaktualizujemy dane, a także elektronicznie sprawdzimy i opłacimy składki w ZUS-ie. Aby uzyskać profil, należy założyć konto na stronie www.epuap.gov.pl, złożyć wniosek o nadanie profilu, a następnie potwierdzić tożsamość w Urzędzie Skarbowym lub oddziale ZUS.
https://epuap.gov.pl/wps/myportal/E2_ZalozProfil
Źródło: Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji
Punkty potwierdzające zostały utworzone w celu ułatwienia mieszkańcom uzyskania bezpłatnego narzędzia – profilu zaufanego, dzięki któremu obywatele będą mogli kontaktować się z administracją drogą elektroniczną. Cała procedura trwa zaledwie kilka minut.
Profil zaufany umożliwia posiadaczowi, między innymi, samodzielne dokonywanie wpisów i zmian w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (www.firma.gov.pl), również tych związanych z zawieszeniem, wznowieniem czy zamknięciem działalności gospodarczej. Już od lipca 2011 roku można zakładać działalność gospodarczą przez internet. Z nowego, udostępnionego formularza CEIDG-1 mogą korzystać osoby posiadające profil zaufany lub podpis elektroniczny. Załatwienie sprawy w ciągu jednego dnia możliwe jest dzięki automatycznemu przepływowi danych między odpowiednimi rejestrami urzędów. Usługa udostępniona przez Ministerstwo Gospodarki wymaga wykorzystania podpisu elektronicznego, weryfikowanego kwalifikowanym certyfikatem lub profilu zaufanego – bezpłatnej usługi dostępnej na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Aby uzyskać profil zaufany należy zalogować się na www.epuap.gov.pl , wypełnić wniosek o założenie profilu, a następnie z dowodem osobistym lub z paszportem udać się do punktu potwierdzającego profil celem potwierdzenia tożsamości. I gotowe!
Jednorazowe potwierdzenie danych w urzędzie wystarczy, aby od tego momentu korzystać z usług administracji publicznej drogą elektroniczną, bez kosztownego podpisu elektronicznego.
źródło: Centrum Projektów Informatycznych, Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji